På anrika Finngatan i Professorsstaden i Lund finns en jugendvilla av Oscar Hägg, med tydliga influenser från Tyskland och Danmark. Här kan du frossa i vackra tidstypiska byggnadsdetaljer.

Du kan läsa artikeln här: Jugendvilla i Professorsstaden

OK, här snackar vi arkitektur i min smak!

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Har gått förbi huset otaliga gånger och beundrat dess stil. Nu får man chansen att se det. Tyvärr lite för många trappor....

Mikael_L
Otroligt fint hus.
Så härligt att se att så mycket är bevarat, huset verkar ha klarat de "farliga åren" runt 1950-1970, då det hade varit möjligt att någon slaktat allt och fixat det till utseende av då.
Jag lägger även märke till saker som ytterdörren, gårdsgrinden och sittbänken utomhus, som verkar vara av original, eller annars åtminstone väldigt väl passande ini stilen.

Det är lite kul med Jugend och Nationalromantik. Jag är själv inte på det klara med alla skillnaderna, jag tycker det är mer som är likt än skiljer. Är inte Nationalromantik den svenska varianten på Jugend helt enkelt?

Men just detta hus tycker jag att jag kan bedöma mer ligger åt Jugend, och där nere i Lund var säkert influenserna ifrån Europa starkare. Här i Uppsala finns det flera villor i Kåbo (också ofta uppförda av universitets bättre bemedlade anställda) som däremot (i min mening) går tydligt i Nationalromantisk stil.

Vi (jag, någon ...?) borde kanske starta en tråd om skillnaden mellan Jugend och Nationalromantik. Jag skulle gärna lära mig mer.

Jag brukar förlita mig till boken "Så byggdes villan" och enligt den så tog nationalromantiken vid där jugend slutade ca 1910. Nationalromantiken var enligt boken till viss del en reaktion mot jugendstilens överdrivna dekorationer, större enkelhet mer svensk byggnadstradition eftersträvades. Nationalromantik 1910-tal allså.

Men jag tror att stilarna flyter in i varandra. Vårt hus från 1926 byggdes med jugendfönster. Lomma var lite "på landet", man var efter i utvecklingen.

Båda stilarna är väldigt fina tycker jag. :)

MultiMan
Underbart hus. I det hade jag levt lycklig i alla mina dagar! Tack redaktionen för ännu ett fint hus att vila ögonen på! :love:

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Ett konstverk!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.