21 693 läst · 6 svar
22k läst
6 svar
Jotun Demidekk Optimal färgåtgång åt skogen?
Hej!
Var för någon vecka sedan inne på Colorama i varberg, och frågade hur mycket färg det skulle gå åt på huset och ungefärlig slutsumma.
Husets fasad är ca 250m². De beräknade en 10l burk skulle räcka till 70m²
Enligt dem skulle 4 burkar grundfärg Jotun Visir räcka.
Och 6 burkar Demidekk optimal för båda strykningarna.
Har nu grundmålat och gjort första strykningen färg, men är uppe i 10 burkar grundfärg och 6,5 burkar färg.
Enligt mina beräkningar räcker 10l färg till ca 38m².
Är jag ensam?
Var för någon vecka sedan inne på Colorama i varberg, och frågade hur mycket färg det skulle gå åt på huset och ungefärlig slutsumma.
Husets fasad är ca 250m². De beräknade en 10l burk skulle räcka till 70m²
Enligt dem skulle 4 burkar grundfärg Jotun Visir räcka.
Och 6 burkar Demidekk optimal för båda strykningarna.
Har nu grundmålat och gjort första strykningen färg, men är uppe i 10 burkar grundfärg och 6,5 burkar färg.
Enligt mina beräkningar räcker 10l färg till ca 38m².
Är jag ensam?
det är du nog inte.... färgåtgången beror ju mycket på hur din fasad ser ut oxå råffad panel lr hyvlad jaa skillnaden kan du ju lista ut själv kanske! men har den varit målad förut så känns det lite konstigt faktiskt... men jag har ju inte sett den å knappast han i färghandeln heller men just nu finns det ju en hel del "sommarpuckon" ute i våra affärer som alla gånger inte kan så mycket utan läser snabbt på burken och kikar på max siffran.
För Visir så står det att grundfärgen räcker 5-10m2/liter beroende på om panelen är sågad eller hyvlad. Min erfarenhet är att på sågat så räcker Visir max. till 4m2/liter, så din bedömning stämmer överens med min. Min färgaffär sa att Visir är "odrygt".
Rent allmänt så verkar färgåtgång vara väldigt optimistiskt räknat.
Jag har nu grundmålat halva huset med Bestå Grundfärg och så här långt använt 40 liter.
Totalt så kommer jag att ha använt 80 liter, mot beräknat 50 liter.
Jag tror inte att den stora differensen beror på extremt sugande trä utan snarare på målarteknik, för att få färgen att räcka längre så gnuggar och gnuggar folk ut färgen.
Personligen så föredrar jag att bli klar fort och att få ett lager med grundfärg som faktisk
är heltäckande.
Jag har nu grundmålat halva huset med Bestå Grundfärg och så här långt använt 40 liter.
Totalt så kommer jag att ha använt 80 liter, mot beräknat 50 liter.
Jag tror inte att den stora differensen beror på extremt sugande trä utan snarare på målarteknik, för att få färgen att räcka längre så gnuggar och gnuggar folk ut färgen.
Personligen så föredrar jag att bli klar fort och att få ett lager med grundfärg som faktisk
är heltäckande.
Medlem
· Västra Götaland
· 23 inlägg
Jotun = betala mycket för att täcka kostnader för dyr marknadsföring, tyvärr. OBS Min egen privata åsikt. Bara trött på mkt ljug om olika storföretags ljug om sin förträfflighet när det enda de gör är att pressa sina kostnader på allt utom marknadsföring.
Vi målade om huset 2002 med Jotun Denidekk Optimal. Huset är byggt 1990 och tidigare målat med oljefärg.
Arbetet gjordes enligt konstens alla regler, dvs ordentlig vaskning (duscha på Kraftvask-blandning, skrubba med långhårig levang, duscha på Kraftvask-blandning igen och spola av med vattenslang obs ej högtryck),
lät det därefter torka i minst tre regnfria dygn, skrapning och grundmålning där så behövdes (inte mycket).
Kulören togs liknande den tidigare.
Mindre utsatta sidor av huset ströks 1 varv flödigt, mer utsatta 2 varv också flödigt. Det vita (knutbrädor, vindskivor mm) 3 varv. Färgen upplevde vi som lättarbetad. Färgåtgången vill jag minnas var i överkant av det som stod på burken. Resultatet blev mycket bra. Huset ser lika bra ut idag, nästa 7 år senare. Jag har vaskat vissa partier någon gång. Nästa gång vi målar om huset kommer vi att göra på samma sätt men jag hoppas, och tror, att det dröjer ytterligare minst 7 år till.
Arbetet gjordes enligt konstens alla regler, dvs ordentlig vaskning (duscha på Kraftvask-blandning, skrubba med långhårig levang, duscha på Kraftvask-blandning igen och spola av med vattenslang obs ej högtryck),
lät det därefter torka i minst tre regnfria dygn, skrapning och grundmålning där så behövdes (inte mycket).
Kulören togs liknande den tidigare.
Mindre utsatta sidor av huset ströks 1 varv flödigt, mer utsatta 2 varv också flödigt. Det vita (knutbrädor, vindskivor mm) 3 varv. Färgen upplevde vi som lättarbetad. Färgåtgången vill jag minnas var i överkant av det som stod på burken. Resultatet blev mycket bra. Huset ser lika bra ut idag, nästa 7 år senare. Jag har vaskat vissa partier någon gång. Nästa gång vi målar om huset kommer vi att göra på samma sätt men jag hoppas, och tror, att det dröjer ytterligare minst 7 år till.