6 102 läst · 3 svar
6k läst
3 svar
Jordspett
Jag har läst många av trådarna med jordspett omnämnt men ännu inte sett någonstans hur ett sådant är gjort.
Jag köpte ett elverk och det står i bruksanvisningen att jag ska koppla den till jord när jag har det igång.
Jag kommer att köra bygglampor och kompressor på den under början av byggnationen.
Det ska vara en eller flera rostfri eller galvad stång/stänger som man slår ner i backen.
Hur grova stänger? 12 mm? såg på google att det funkar att slå ner två istället för ett om man ska jorda ner elstängsel. Funkar det likadant på elverk?
Vad ska man ha för grovlek på kabeln från spettet till elverket?
Anders
Jag köpte ett elverk och det står i bruksanvisningen att jag ska koppla den till jord när jag har det igång.
Jag kommer att köra bygglampor och kompressor på den under början av byggnationen.
Det ska vara en eller flera rostfri eller galvad stång/stänger som man slår ner i backen.
Hur grova stänger? 12 mm? såg på google att det funkar att slå ner två istället för ett om man ska jorda ner elstängsel. Funkar det likadant på elverk?
Vad ska man ha för grovlek på kabeln från spettet till elverket?
Anders
Vi har en del mindre hondaelverk med ett 16A cce don och 2 vanliga 10a, de brukar ha en stump MK/RK 16 kvadrat mm fastklämd i ett ordentligt armeringsjärn, tål att återanvändas av oömma byggare.
Sist använde jag 3 x 1200 mm spett sammanbundna med 50 kvadrat mm blanklina (Cu). Men det var kassa förhållanden och ett något större elverk än det du troligen kommer använda.
Sist använde jag 3 x 1200 mm spett sammanbundna med 50 kvadrat mm blanklina (Cu). Men det var kassa förhållanden och ett något större elverk än det du troligen kommer använda.
räcker med ett vattenrör av koppar (ca 50cm) och en 6 mm kabel...
Slå ner spettet där det är funktigt... Det ger bättre jordkontakt.
Slå ner spettet där det är funktigt... Det ger bättre jordkontakt.