Håller för fullt på med att färdigställa jordkällare vid vårt nybygge. Någon som har byggt och har lite tips på utformning av ingång med dubbla dörrar etc? Och inredning av jordkällare med hyllor mm? Verkar inte vara så vanligt med jordkällare vid ntproduktion idag...
Har gjutit en sula och murade upp med leka till 120 cm. Satte sen halva betongringar (ringar diameter 180 cm) som tak. Drog ihop med spännband och murade fast med cementbruk A. Murade sen kortsidorna med leca och bultade fast kortväggarna med rostfria bultar vartannat varv. Nu återstår bara geomembran mellan sula och leca - sen på med platonmatta och jord. Mycket pyssel har det varit men det blir kanon!! Storlek 3 * 3 m. Takhöjd 2,10 i mitten. Lägger stensättning inne så det blir fint. Blir nog kombinerad potatis/lingon//vinkällare - så kan man duka upp med bord och stolaer, stearinljus och ha lite vinprovning....;-)
Har gjutit en sula och murade upp med leka till 120 cm. Satte sen halva betongringar (ringar diameter 180 cm) som tak. Drog ihop med spännband och murade fast med cementbruk A. Murade sen kortsidorna med leca och bultade fast kortväggarna med rostfria bultar vartannat varv. Nu återstår bara geomembran mellan sula och leca - sen på med platonmatta och jord. Mycket pyssel har det varit men det blir kanon!! Storlek 3 * 3 m. Takhöjd 2,10 i mitten. Lägger stensättning inne så det blir fint. Blir nog kombinerad potatis/lingon//vinkällare - så kan man duka upp med bord och stolaer, stearinljus och ha lite vinprovning....;-)
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Ni behöver ingen dubbel dörr. Det räcker med en tät.
Ventilhålen för till- och frånluft bör ni säkra med nät av aluminium. Nät av plast håller råttorna borta sex år, plus minus två. En gnagare behöver inte större hål en fem millimeter för att komma åt er fina potatis.
Givet att källaren ligger i en slänt med goda förutsättningar bör man ändå komplettera avrinningen med dräneringsslang. Traditionellt säkrade man ofta mot fuktgenomslag genom att bygga små tak över sina jordkällare.
Ventilhålen för till- och frånluft bör ni säkra med nät av aluminium. Nät av plast håller råttorna borta sex år, plus minus två. En gnagare behöver inte större hål en fem millimeter för att komma åt er fina potatis.
Givet att källaren ligger i en slänt med goda förutsättningar bör man ändå komplettera avrinningen med dräneringsslang. Traditionellt säkrade man ofta mot fuktgenomslag genom att bygga små tak över sina jordkällare.
Jo, har tänkt dra upp frånluften nån meter ovan jorden på taket ock sätta aluminiumnät. Tilluften lägger vi under mark så den kommer upp i golvet. Drar ett rör under mark som sticker upp ovan mark några meter från källaren. Då får vi lite "förvärmning" av tilluften kalla vinterdagar.
Vi har grävt ner till berg och lagt ett rejält lager grovt singel med dräneringsrör som vi kopplat med självfall till husets dränering. Har tätat alla skarvar med rejält lager cementbruk A. Och sedan varit jättenoga med fuktsäkring ovanifrån med platonmatta och bitumenunderlag och geomembran på skarvar. Så jag tror att det ska vara tillräckligt fuktsäkrat.
Tror du verkligen det räcker med enkeldörr? Traditionellt brukar det ju finnas en "svale" innan man kommer in i själva jordkällaren. Men det förenklar ju avsevärt att slippa dubbla dörrar.
Vi har grävt ner till berg och lagt ett rejält lager grovt singel med dräneringsrör som vi kopplat med självfall till husets dränering. Har tätat alla skarvar med rejält lager cementbruk A. Och sedan varit jättenoga med fuktsäkring ovanifrån med platonmatta och bitumenunderlag och geomembran på skarvar. Så jag tror att det ska vara tillräckligt fuktsäkrat.
Tror du verkligen det räcker med enkeldörr? Traditionellt brukar det ju finnas en "svale" innan man kommer in i själva jordkällaren. Men det förenklar ju avsevärt att slippa dubbla dörrar.
En tät dörr är ju bra så det inte drar, men det som är lika viktigt är ju U-värdet för Dörr+Karm.
Om dörr och karm brister i isolering så fryser det ju ändå i jordkällaren. Jag skulle absolut satsa på dubbla dörrar.
/Abbe
Om dörr och karm brister i isolering så fryser det ju ändå i jordkällaren. Jag skulle absolut satsa på dubbla dörrar.
/Abbe
Ja, det räcker utmärkt väl med en välisolerad dörr. Sådana fanns inte när våra ättlingar byggde potatiskällare. Korrekt installerad ser jag ingen som helst risk i att nöja sig med en dörr av hög kvalitet. I annat fall skulle folk frysa ihjäl som småfåglar i sina hem...
Luftväxlingen måste inte alls bli så komplicerad. En tilluftsventil nedtill i dörren räcker utmärkt. Man låter den vara öppen i olika grad beroende på utomhustemp. Ett långt tilluftsrör funkar lika utmärkt.
Luftväxlingen måste inte alls bli så komplicerad. En tilluftsventil nedtill i dörren räcker utmärkt. Man låter den vara öppen i olika grad beroende på utomhustemp. Ett långt tilluftsrör funkar lika utmärkt.
Jordkällaren har inte har någon egen värmekälla, förutom från marken, vilket gör den känsligare än hus där människor bor. Och nog har jordkällare haft dubbla dörrar.billy_baver skrev:
"Alla" prefab-jordkällare har dubbla dörrar/svale:
http://www.hammerdals-betong.se/
http://www.lantbruksnet.se/meag/
http://www.ekojordkallaren.se/
http://www.jordkallare.se/
Sen om det beror på att de snålat på dörrisloeringen eller inte, vet jag ej....
Mvh/abbe
Möjligen beror det som sagt på snål isolering - eller på vanans makt.
Produkter som diskuteras i tråden