Jag håller på att bygga fritidshus och gäststuga. El finns framdraget till tomtgränsen.
Jag har köpt på mig en massa överskottsmaterial från olika håll och verkar ha en jordkabel som vore bra att kunna nyttja. Antingen som elektrikern kopplar på serviskabeln och vidare till fritidshuset - eller från fritidshuset till gäststugan.
Kabeln jag har är rejält kraftig och ser ut som på bilden. Kan den användas? Trepolig…
I övrigt har jag massa rör, uttag, tråd (enpolig strömkabel) och säkringsskåp. Vad säger elektriker i regel om att man som kund vill tillhandahålla materialet själv?
Jag har köpt på mig en massa överskottsmaterial från olika håll och verkar ha en jordkabel som vore bra att kunna nyttja. Antingen som elektrikern kopplar på serviskabeln och vidare till fritidshuset - eller från fritidshuset till gäststugan.
Kabeln jag har är rejält kraftig och ser ut som på bilden. Kan den användas? Trepolig…
I övrigt har jag massa rör, uttag, tråd (enpolig strömkabel) och säkringsskåp. Vad säger elektriker i regel om att man som kund vill tillhandahålla materialet själv?
"rejält kraftig" säger ingenting om vad det är för typ av kabel och dimension. Finns det ingen märkning på den?
Men du vill väl ha tre faser och då krävs 4- eller 5-polig kabel. 3-polig med skärm går också, men då behöver den vara grövre än det ser ut som på bilden för att uppfylla dagens krav.
Men du vill väl ha tre faser och då krävs 4- eller 5-polig kabel. 3-polig med skärm går också, men då behöver den vara grövre än det ser ut som på bilden för att uppfylla dagens krav.
Redigerat:
Nej,,
Förmodligen är det en EKKJ 3x6/6. Den var vanlig förr i tiden då skärmen på 6 kvadrat dög både till nolla och skyddsjord. Enligt dagens krav måste en gemensam PE+N vara minst 10 kvadrat. Alternativ får man separera PE och N i varsin ledare med samma area som de övriga. Men då faller din kabel på att det är fel färger på ledarna...
Om det mot förmodan är en modernare kabel märkt 3x6/10 så funkar den.
Om det mot förmodan är en modernare kabel märkt 3x6/10 så funkar den.
Det är väl bara att fråga elektrikern, Ofta saknas det mindre "detaljer" och motivationen att hålla ett bra pris till kund kanske inte är det högsta om man bara får leverera lite kompletteringsvaror.JoachimLj skrev:Jag håller på att bygga fritidshus och gäststuga. El finns framdraget till tomtgränsen.
Kabeln du visar kan man enkelt sett säga att du inte har någon nytta av för det du beskriver. Inte något du ska använda eller försöka få installatören att ta med i jobbet.JoachimLj skrev:Jag håller på att bygga fritidshus och gäststuga. El finns framdraget till tomtgränsen.
Det andra du räknar upp går säkert bra men frågan är som sagt vad det ger om det inte är mer heltäckande och räcker till utan plockande och val vad som går använda och var.
Den är som nämnts tidigare inget du ska använda för matning av centraler. Den passar för tex elmotorer eller större elvärmare utan nolla.
Rimligt- och förhoppningsvis får du ingen professionell i elfacket att använda den i ditt fall. Om du fuskar lite själv är en sak.
Rimligt- och förhoppningsvis får du ingen professionell i elfacket att använda den i ditt fall. Om du fuskar lite själv är en sak.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Den kabeln passar bäst på återvinningen.
Om du skär bort plasten så är det ofta bra pris på blank koppar.
Protte
Om du skär bort plasten så är det ofta bra pris på blank koppar.
Protte
Om kabeln har rätt färger, är i bra skick och klarar ett isolationsprov så skulle jag vara nöjd. Sedan ska det vara rätt kabel till den förläggning det kommer handla om.JoachimLj skrev:Jag håller på att bygga fritidshus och gäststuga. El finns framdraget till tomtgränsen.
Om det är rätt grejer som är av kvalitet har jag inga problem om ni vill köpa materialet själv.
Det är bara positivt i mitt tycke. Det ökar på konkurrensen om fler skulle göra så tror jag.
Edit: Såg nu att kabeln inte har nog kraftig PEN så useless och de andra har rätt. Endast grejer utan PEN om färgerna är rätt.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Blanda eget sättbruk, finbetong för skiffer på betongplatta. hjälp
Grund & Markarbeten -
Totalentreprenad -men köpa eget material
Lösvirke & Timmerhus -
Elektriker - offert samt eget inköpt material
El -
Rimlig prissättning vid plattsättning med eget material
Badrum -
hur bygga eget badkar? material etc?