1
Har för några månader sedan flyttat in i ett hus med ett badrum som är renoverat 2010. Har känt en lätt jordig doft som jag nu lokaliserat till en exakt plats precis vid vattenrören, ej särskilt nära varken dusch eller handfat. Det luktar bara just där om man lutar sig ner och sniffar mot golvet under rören. Har ibland känt samma lukt när jag duschar precis när det första varmvattnet kommer och sedan försvinner det. Därför undrar jag om det kan vara "gammalt" vatten som luktar som kanske blir stillastående just vid denna plats? Är såklart orolig att lukten kommer från golvet eller inifrån väggen men kan inte se några andra tecken på fuktskada och det är som sagt lokaliserat till en väldigt precis yta men det är svårt att lukta sig till om det är själva röret eller området under som är källan. Vattenrör under ett handfat i ett badrum, monterade nära golvet, med vita väggplattor och mörkgrå klinkerplattor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska inte skriva gubben på väggen för dig. Men en unken lukt kan bero på att det finns fukt på organiskt materiel. Går det att kolla något på baksidan, en fuktmätning är nog ett måste för dig.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
1
J jonaserik skrev:
Ska inte skriva gubben på väggen för dig. Men en unken lukt kan bero på att det finns fukt på organiskt materiel. Går det att kolla något på baksidan, en fuktmätning är nog ett måste för dig.
På andra sidan finns det en tvättstuga, också med kakel och klinkers. Där luktar det ingenting på motsvarande ställe.
 
Som du redan är inne på så kan en jordig lukt vara någon slags mikrobiell påväxt. Kanske rätt nytt och har därför inte hunnit sprida sig?
 
1
B Bästerortarn skrev:
Som du redan är inne på så kan en jordig lukt vara någon slags mikrobiell påväxt. Kanske rätt nytt och har därför inte hunnit sprida sig?
Vart bör man vända sig för att ta reda på detta?
 
1
1 Isabeh skrev:
Vart bör man vända sig för att ta reda på detta? Kan det vara en idé att vända sig till den besiktningsman som besiktigade huset i samband med försäljningen?
 
Hur är det på andra sidan, bara ett rör rakt ut, då kan man misstänka att det är en T-skarv i väggen, nästa bra fråga då är om det är en klämringskoppling i väggen. Sen så får det inte vara skarvar i en vägg med vattentryck, bara på värme.
 
1
J jonaserik skrev:
Hur är det på andra sidan, bara ett rör rakt ut, då kan man misstänka att det är en T-skarv i väggen, nästa bra fråga då är om det är en klämringskoppling i väggen. Sen så får det inte vara skarvar i en vägg med vattentryck, bara på värme.
På andra sidan kommer det ut rör, men högre upp, har ingen aning om hur det ser ut inuti väggen...
 
1
1 Isabeh skrev:
På andra sidan kommer det ut rör, men högre upp, har ingen aning om hur det ser ut inuti väggen...
Tvättstuga med vita kakelplattor och svarta golvplattor, avloppsrör och två metallrör på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är på andra sidan väggen, i tvättstugan.
 
1 Isabeh skrev:
Har för några månader sedan flyttat in i ett hus med ett badrum som är renoverat 2010. Har känt en lätt jordig doft som jag nu lokaliserat till en exakt plats precis vid vattenrören, ej särskilt nära varken dusch eller handfat. Det luktar bara just där om man lutar sig ner och sniffar mot golvet under rören. Har ibland känt samma lukt när jag duschar precis när det första varmvattnet kommer och sedan försvinner det. Därför undrar jag om det kan vara "gammalt" vatten som luktar som kanske blir stillastående just vid denna plats? Är såklart orolig att lukten kommer från golvet eller inifrån väggen men kan inte se några andra tecken på fuktskada och det är som sagt lokaliserat till en väldigt precis yta men det är svårt att lukta sig till om det är själva röret eller området under som är källan. [bild]
Har du ett handfat med bräddavlopp i närheten så kan det vara från röret det luktar. Där samlas massor av gosiga bakterier :(
 
namnbyte
J jonaserik skrev:
Hur är det på andra sidan, bara ett rör rakt ut, då kan man misstänka att det är en T-skarv i väggen, nästa bra fråga då är om det är en klämringskoppling i väggen. Sen så får det inte vara skarvar i en vägg med vattentryck, bara på värme.
Är det ok med skarv i vägg på värme pga det i regel är ett slutet system? Eller vad beror detta på, att det är tillåtet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.