Upptäckte igår förekomst av vad jag antar[SUP]*[/SUP] är jordgetingar (eller kan det vara någon annan form av stekel tro?) i marken bredvid vår entrétrappa till huset.
De har inte stört oss än, men de råkar befinna sig just i gropen jag grävt för fiberanslutning till huset, och installatörer kommer på onsdag och för att göra genomföringen genom grunden/källarväggen. Därför vill jag gärna bli av med problemet snabbt.
De vanligaste förslag jag sett är (eventuellt hett) vatten för att skålla/dränka dem alternativt Myrr.
Husgrunden tål ju viss mängd vatten så det alternativet är väl tänkbart, men jag tänkte börja med Myrr.
Någon som testat? Ska det vara "vitt pulver-myrr" eller "rosa strössel-myrr"?
[SUP]*[/SUP]Jag skriver att jag antar att det är jordgetingar, för när jag sökt info om mitt problem har jag stött på många inlägg om att jordgetingar är vanliga getingar som valt att bygga bo i marken. De jag har är mer svarta och har slankare kropp än vanliga getingar.
/C
De har inte stört oss än, men de råkar befinna sig just i gropen jag grävt för fiberanslutning till huset, och installatörer kommer på onsdag och för att göra genomföringen genom grunden/källarväggen. Därför vill jag gärna bli av med problemet snabbt.
De vanligaste förslag jag sett är (eventuellt hett) vatten för att skålla/dränka dem alternativt Myrr.
Husgrunden tål ju viss mängd vatten så det alternativet är väl tänkbart, men jag tänkte börja med Myrr.
Någon som testat? Ska det vara "vitt pulver-myrr" eller "rosa strössel-myrr"?
[SUP]*[/SUP]Jag skriver att jag antar att det är jordgetingar, för när jag sökt info om mitt problem har jag stött på många inlägg om att jordgetingar är vanliga getingar som valt att bygga bo i marken. De jag har är mer svarta och har slankare kropp än vanliga getingar.
/C
Redigerat:
Ja, det är ju en möjlighet. Men då det härom dagen stod i tidningen att de hade så mycket att göra just nu att väntetiderna är långa tänkte jag att om jag ville ha bort det innan onsdag fick jag fixa det själv...cust3000 skrev:
/C
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Jag har tagit bort två jordgetingbon och fem vanliga denna sommar m.h.a. 16mm elrör (VP?) stoppa i en tuss papper kanske 5cm fyll på med myrr (den som är ett väldigt fint pulver, typ mjöl). Om boet ligger neråt en tuss papper på toppen annars ingen tuss där.
Sikta på ingången (mynningen på röret bara några centimeter ifrån, röret är kanske 2-3m långt så man står säkert) och blås till. Efter några timmar är det lugnt men eftersläntrare kan virra omkring kanske 1-2 dagar runt öppningen. Kör ibland några extra blås bara för att vara säker.
Skor gäller då virriga getingar kryper runt på marken någon dag eller så.
Sikta på ingången (mynningen på röret bara några centimeter ifrån, röret är kanske 2-3m långt så man står säkert) och blås till. Efter några timmar är det lugnt men eftersläntrare kan virra omkring kanske 1-2 dagar runt öppningen. Kör ibland några extra blås bara för att vara säker.
Sätt ner dammsugarröret vid ingången till boet och låt den stå på 15 minuter. Getingarna som kommer in eller ska ut kommer då sugas in i dammsugaren. Sedan dammsuger du bort boet och avslutar med lite radar ner i röret och pluggar igen med en tygtrasa. Fungerar för mig iallafall.
Bästa förslaget jag sett gällande getingar hittills!
Barnrikehuset skrev:Jag har tagit bort två jordgetingbon och fem vanliga denna sommar m.h.a. 16mm elrör (VP?) stoppa i en tuss papper kanske 5cm fyll på med myrr (den som är ett väldigt fint pulver, typ mjöl). Om boet ligger neråt en tuss papper på toppen annars ingen tuss där.
Mycket intressant teknik.Barnrikehuset skrev:Jag har tagit bort två jordgetingbon och fem vanliga denna sommar m.h.a. 16mm elrör (VP?) stoppa i en tuss papper kanske 5cm fyll på med myrr (den som är ett väldigt fint pulver, typ mjöl). Om boet ligger neråt en tuss papper på toppen annars ingen tuss där.
Jag har alltid kört med t-röd, bensin eller liknande och tändstickor, dock så har de bon jag tagit varit ute i sommartorpet.
På senare tid har grävlingen hjälpt till med de som varit problem, de är väldigt effektiva, nackdelen är hålet man får rätta till.
Jag har kört samma teknik och tagit 2 bon i stugan och 2 bon hemma. Hemma använde jag en vattenslang ca 1m lång istället. Myrr är nästan skrämmande potent mot getingbon. Inom 24h så är boet dött, det kan finnas ngn eftersläntrare kvar efter det.Micke64 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta bo fick jag bort genom att blåsa in myrr och när jag väl kunde öppna vindsluckan någon dag senare (visst surr inifrån boet förekom) sprutade jag mängder med Radar på boet och lät verka någon timme... Inte ett enda stick fick jag.
Snacka om "bad ass" getingbo!Buford skrev:
Antalet getingar till det boet ... :eek: