3 480 läst · 24 svar
3k läst
24 svar
Jordfelsbrytartest underkänt
Sida 1 av 2
Hej,
Vi har en entreprenör som bygger o renoverar hos oss. Vi har avtalat att en behörig elektriker skall göra elarbeten. Nu har vi haft el besiktning och det var flera fel. Ett som vi uppfattade allvarligt var att i området för entreprenaden så fungerade inte Jordfelsbrytaren. Den fungerade i resten av huset.
Kan någon här förklara vad det innebär? Är det allvarligt?
Vi har en entreprenör som bygger o renoverar hos oss. Vi har avtalat att en behörig elektriker skall göra elarbeten. Nu har vi haft el besiktning och det var flera fel. Ett som vi uppfattade allvarligt var att i området för entreprenaden så fungerade inte Jordfelsbrytaren. Den fungerade i resten av huset.
Kan någon här förklara vad det innebär? Är det allvarligt?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ja det är rent av fel om inte en ny del av en elanläggning i villa inte omfattas av jfb.
Var det de enda felet som upptäcktes? Kräv att det åtgärdas.
Var det de enda felet som upptäcktes? Kräv att det åtgärdas.
Moderator
· Stockholm
· 52 299 inlägg
JA det är allvarligt! Men troligen ganska enkelt att åtgärda.
Den nya delen av huset, är den kopplad via en egen undercentral? I så fall kan man misstänka att det saknas jfb i den centralen.
Eller om den är inkopplad i en bef. central så finns det troligen delar av kopplingarna i den centralen so drivs "vid sidan om" av jordfelsbrytaren sedan tidigare, ex. vanligt med värmepannan, Och så har de kopplat det nya nu på den undantagna delen av centralen.
Sådana misstag kan vara katastrofala, ofta missar de då att även nollan skall kopplas på den undantagna delen av centralen, med resultat att jfb löser ut ganska direkt om något kopplas in i den nya delen (pga att strömmen i nollan uppfattas som jordfel). Då är nollan bruten men inte faserna. Det ger slumpartad spänning mellan 0 och 400V i uttagen, stor akut brandrisk.
Elfirman bör åtgärda omgående, och då menar jag inte nästa vecka utan ikväll/natt. Anmäl till elsäkerhetsverket!
Den nya delen av huset, är den kopplad via en egen undercentral? I så fall kan man misstänka att det saknas jfb i den centralen.
Eller om den är inkopplad i en bef. central så finns det troligen delar av kopplingarna i den centralen so drivs "vid sidan om" av jordfelsbrytaren sedan tidigare, ex. vanligt med värmepannan, Och så har de kopplat det nya nu på den undantagna delen av centralen.
Sådana misstag kan vara katastrofala, ofta missar de då att även nollan skall kopplas på den undantagna delen av centralen, med resultat att jfb löser ut ganska direkt om något kopplas in i den nya delen (pga att strömmen i nollan uppfattas som jordfel). Då är nollan bruten men inte faserna. Det ger slumpartad spänning mellan 0 och 400V i uttagen, stor akut brandrisk.
Elfirman bör åtgärda omgående, och då menar jag inte nästa vecka utan ikväll/natt. Anmäl till elsäkerhetsverket!
Allvarligt i den bemärkelsen att det är ett falskt skydd om man tror att man har JFB men i själva verket inte har det. Jag gissar att det satts in en undercentral i området för entreprenaden?
Nej, det fanns flera fel. Ingen del av entreprenaden är helt ny, det är en takkupa o nya innerväggar o elen har dragits med nya rör o kablar. Resten av huset är från 79 men elen fungerar bra ( i resten av huset). Entreprenören har börjat bråka och vill inte åtgärda vad vi kan förstå. Vi funderar på hur vi agerar. Elen är ju viktig. Jag trodde till o med det är lagbrott att som entreprenör inte göra det fackmannamässigt, stämmer det?
Vi har ju barn o vågar inte använda utrymmet tills att elen är fixad.
Andra fel var tex att elektrikern lämnar rör i plast synligt i taket o bara fäst ett uttag löst hängande, blandat jordat/ogjordas mm mm. Vi har inte heller fått något person nummer på " behörig elektriker" egenkontroller saknas mm mm .
Vi har ju barn o vågar inte använda utrymmet tills att elen är fixad.
Andra fel var tex att elektrikern lämnar rör i plast synligt i taket o bara fäst ett uttag löst hängande, blandat jordat/ogjordas mm mm. Vi har inte heller fått något person nummer på " behörig elektriker" egenkontroller saknas mm mm .
Efter vad vi tror har de kollat på nya delar på samma som vår golvärme i köket på nedre plan? Detta baseras på att denna del var avstängd vid tiden för arbetet......vi kan inget om el, därav elbesiktningsmannen. Vi kunde dock förstå att entreprenören inte gjort många rätt.....undrar om han ens var behörig! Vi vet inte.
Du har väl belyst detta i andra trådar vill jag minnas? Som hempularen skriver så kan detta vara rätt allvarligt om det är kopplat i befintlig central. (En undercentral är alltså en ny "låda" med säkringar). Slå därför av/skruva ur alla säkringar som rör entreprenaden med en gång.
Om du inte fått rådet innan, med tanke på de problem du nämner och att entreprenören inte vill åtgärda, så håll inne en större summa pengar till dem.
Om du inte fått rådet innan, med tanke på de problem du nämner och att entreprenören inte vill åtgärda, så håll inne en större summa pengar till dem.
Moderator
· Stockholm
· 52 299 inlägg
Det låter osannolikt (men inte omöjligt) att det där är utfört av en behörig firma.
Om vi antar att de kopplat det på samma grupp som köksgolvet, då betyder det att golvet inte heller är kopplat till jordfelsbrytare. Hur gammalt är golvet? Jag är inte säker på hur kravet om jfb sett ut för golv i torra utrymmen. I badrum har det aldrig varit tillåtet med elgolvvärme (230V) annat än med jfb.
Har det varit några elektriker på bygget? Eller är det byggarens killar som har gjort elen också?
Du skrev för ett par veckor sedan att byggaren ansåg att avtalet inte inkuderade trådar i elrören eller inkoppling, har detta kopplats efter det? Låter ju möjligen som han inte har råd att få dit en riktig elfirma.
Om vi antar att de kopplat det på samma grupp som köksgolvet, då betyder det att golvet inte heller är kopplat till jordfelsbrytare. Hur gammalt är golvet? Jag är inte säker på hur kravet om jfb sett ut för golv i torra utrymmen. I badrum har det aldrig varit tillåtet med elgolvvärme (230V) annat än med jfb.
Har det varit några elektriker på bygget? Eller är det byggarens killar som har gjort elen också?
Du skrev för ett par veckor sedan att byggaren ansåg att avtalet inte inkuderade trådar i elrören eller inkoppling, har detta kopplats efter det? Låter ju möjligen som han inte har råd att få dit en riktig elfirma.
Vi har nu fått behörighetsbevis. Killen som var här är till och med elinstallatör med behörighet. Entreprenören försöker djävlas med det mesta, emn nu har de dragit sladdar - fast uppenbarligen fel....
Golvet har jfb (huruvida de nu satt denna ur spel vet jag inte?). Det är renoverat 2006.
Golvet har jfb (huruvida de nu satt denna ur spel vet jag inte?). Det är renoverat 2006.
Är det en ny JFB som han satt som inte fungerar menar du? Om det är en gammal kanske utlösningstiden var för hög, och då får du betala för ny plus arbete.. Kanske jag som är dum men jag tycker inte det framgår vad som gjorts, vad som är gjort fel och vad som var fel sen innan, men han verkar vara behörig installatör, vilket ju är bra men vad har han gjort som inte är fackmannamässigt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 359 inlägg
Har du bevittnat något av detta, t.ex att det verkligen var denne elinstallatör som utförde eljobbet?