Hej,

Jag tog bort ett lamputtag i taket och installerade denna monteringsplatta (se bild) ovanpå takdosan i stället. Innan jag gjorde någonting stängde jag av strömmen till detta uttag och verifierade att dessa kablar inte var strömförande. Men när jag skruvade på skruven som jag markerat med en röd cirkel (se bild) så slog jordfelsbrytaren ifrån ändå.

Nu försöker jag förstå varför. Min gissning är att det går massa andra strömförande kablar igenom takdosan utöver de jag är intresserad av och jag skapade obalans genom att skruva på skruven? Eftersom jag blev osäker testade jag inte om jag kunde replikera det, av säkerhetsskäl :)

Är detta normalt?

JBiIqkx.png
 
Så är det absolut inte. Du kan utan vidare ta i den skruven och allt annat jordat.

Men jag kan tänka mig att nolla kom i kontakt med jord. Den ser lös ut.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så är det absolut inte. Du kan utan vidare ta i den skruven och allt annat jordat.

Men jag kan tänka mig att nolla kom i kontakt med jord. Den ser lös ut.
Jag hade fått för mig att om du tar i jorden så blir det jordfel och jordfelsbrytare löser ut, men så är det inte?
 
Nej, så är det inte. Berörbara metallytor på jordade apparater är jordade. Det är är meningen att man ska komma i kontakt med skyddsjorden.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Nej, att du skruvar på den inringade skruven skall inte lösa ut jfb.

Men hur såg det ut i övrigt? Om ex. den blåa tråden (bör vara nollan) kommer i kontakt med jord, så är dte fullt normalt att jfb löser ut, även om strömmen till uttaget är bruten i centralen.

Så om den blåa tråden ex. hängde lös när detta hände, så gissar jag att du kommit åt den med skruvmejseln.

När du bryter med en säkring i centralen. Så bryts matande ström, fasen. Vilket bör vara den bruna tråden vi ser (men man kan aldrig lita på vilken färg som är vad). Den blåa nollan är i centralen ihopkopplad med nollorna från allt annat i huset. Det betyder att om ex. kaffebryggaren i köket är igång så går det typ 5A som returström från den i nollan från kaffebryggaren till centralen. Om en liiiten del av den strömmen hittar en enklare väg ut genom att gå i nollan från centralen, ut till din lampa och via din skruvmejsel till jord. Istället för att i centralen passera ut genom jordfelsbrytaren som då ser 5A in i huset till kaffebryggaren, och 5A ut. Om mer än 30 milliAmpere saknas i den jämförelsen så bryter jordfelsbrytaren.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Bara ta bort skruven och se på sockerbiten om skallen på skruven har skurit i mot nollan, hade den gått mot tändtråden så har blixtrat och säkringen löst ut
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara ta bort skruven och se på sockerbiten om skallen på skruven har skurit i mot nollan, hade den gått mot tändtråden så har blixtrat och säkringen löst ut
finns ju inget som säger att det är så mycket kontakt att säkringen löser först.
 
J jonaserik skrev:
Bara ta bort skruven och se på sockerbiten om skallen på skruven har skurit i mot nollan, hade den gått mot tändtråden så har blixtrat och säkringen löst ut
Nu var ju säkringen bruten.
 
Och en JFB kan lösa när det blir kontakt mellan noll och jord, säkringen behöver inte vara i.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Skruva bort monteringsplattan och kolla så du inte klämt nån tåt under.
 
  • Gilla
hjelmen 1 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och en JFB kan lösa när det blir kontakt mellan noll och jord, säkringen behöver inte vara i.
Nej, men du skrev att det skulle blixtra. Så invändningen var relevant.
S sblixten skrev:
Jag hade fått för mig att om du tar i jorden så blir det jordfel och jordfelsbrytare löser ut, men så är det inte?
Varför raderar du ett inlägg du fått svar på? Svaret blir då helt obegripligt.

Visserligen var ditt tvärsäkra svar käpprätt galet. Men så gör man inte. 😡
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, men du skrev att det skulle blixtra. Så invändningen var relevant.

Varför raderar du ett inlägg du fått svar på? Svaret blir då helt obegripligt.

Visserligen var ditt tvärsäkra svar käpprätt galet. Men så gör man inte. 😡
Jag tog bort mitt svar för att bespara eventuella funderingar för framtida läsare.
Och uppenbarligen lyckades jag inte heller förmedla att jag inte var helt säker genom att avsluta det inlägget med: "Jag är inte elektriker".
Jag ber om ursäkt!
 
H hempularen skrev:
Så om den blåa tråden ex. hängde lös när detta hände, så gissar jag att du kommit åt den med skruvmejseln.
Nu när du säger det var det nog precis det som hände. Hela anledningen till varför jag skruva på den var för att rotera sockerbiten så att den blåa tråden kunde fästas utan att böjas så mycket.
 
tommib
Antingen det eller så har du som Keld säger klämt en ledare mellan monteringsplattan och takdosans kant. Ta ner den och kolla. En klämd ledare skulle du kunna lösa JFB med bara genom att trycka på plattan om det är olyckligt.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Ett vanligt fel med jordfelsbrytare som mystiskt löser ut är att Neutralledaren(oftast blå men inte alltid) kommer i kontakt med skyddsjordade delar genom klämd isolering eller som i detta fallet att skruven som håller fast "sockerbiten" skruvats in för hårt. Det kan ta tid vara klurigt att hitta var felet finns, men enkelt att sedan åtgärda.
 
  • Gilla
oddan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.