1 902 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Jordfelsbrytaren löser ut!
Har en spis Electrolux Modell 6175. Den har ett antal år på nacken men vill inte byta ut den för allt smör i Småland.
Den har en stor och en liten ugn och ibland när jag sätter på den lilla ugnen så löser jordfelsbrytaren ut. Det händer ungefär i 50 % av påslagen. När jag återställer jordfelsbrytaren funkar allt normalt igen och jordfelsbrytaren löser inte ut igen så länge spisen är påslagen. Jag har haft isär spisen och försökt hitta felet. Trodde ett tag att det berodde på att ett par blanka trådar (tror att det är trådar till termostater) låg för nära varandra. Har dels flyttat isär de blanka trådarna och dels också isolerat delar av dom med isoleringsband. Men ingenting hjälper. Har en vag känsla av att problemen började när jag bytte ut vredet till en av spisplattorna.
Den har en stor och en liten ugn och ibland när jag sätter på den lilla ugnen så löser jordfelsbrytaren ut. Det händer ungefär i 50 % av påslagen. När jag återställer jordfelsbrytaren funkar allt normalt igen och jordfelsbrytaren löser inte ut igen så länge spisen är påslagen. Jag har haft isär spisen och försökt hitta felet. Trodde ett tag att det berodde på att ett par blanka trådar (tror att det är trådar till termostater) låg för nära varandra. Har dels flyttat isär de blanka trådarna och dels också isolerat delar av dom med isoleringsband. Men ingenting hjälper. Har en vag känsla av att problemen började när jag bytte ut vredet till en av spisplattorna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 557 inlägg
Det är vanligt att värmeslingorna i gamla spisar börjar läcka ström. De brukar finnas som reservdel. Gäller bara att hitta den som läcker då det troligen är två st, över och under. Det kanske går att avgöra om värmen kan styras individuellt. Annars så får man ohmmäta varje slinga mot jord och hoppas på att det ger utslag, helt direkt efter att JFBn löst ut då de oftast läcker när de blir varma.
Moderator
· Stockholm
· 52 618 inlägg
Tror det var en sådan spis vi hade tidigare. Det blev fel på ett av elementen. Det var inte helt lätt att hitta felet. Jag mätte med isolationsprovare, visade inget fel. Men om man först värmde upp elementet, och såg till att mäta inom typ 30s efter tillslag så visade sig felet. Väntade man för länge med att mäta så gav mätningen inget. Och på den korta stunden fick man dels koppla bort anslutningen till elementet, och mäta. För om man mäter med elementet anslutet till resten av spisen så vet kan inte vad man egentligen mäter.
P Petronell skrev:Har en spis Electrolux Modell 6175. Den har ett antal år på nacken men vill inte byta ut den för allt smör i Småland.
H hempularen skrev:Tror det var en sådan spis vi hade tidigare. Det blev fel på ett av elementen. Det var inte helt lätt att hitta felet. Jag mätte med isolationsprovare, visade inget fel. Men om man först värmde upp elementet, och såg till att mäta inom typ 30s efter tillslag så visade sig felet. Väntade man för länge med att mäta så gav mätningen inget. Och på den korta stunden fick man dels koppla bort anslutningen till elementet, och mäta. För om man mäter med elementet anslutet till resten av spisen så vet kan inte vad man egentligen mäter.
Tack för tipsen Bo.Siltberg och hemmapularen. Förmodar att ni båda menar att det är värmeslingan i taket inne i ugnen som ”läcker” lite ström. I den här ugnen finns bara 1 slinga så då borde det inte behövas någon mätning utan helt enkelt försöka få tag i en ny slinga och byta ut den gamla.Bo.Siltberg skrev:Det är vanligt att värmeslingorna i gamla spisar börjar läcka ström. De brukar finnas som reservdel. Gäller bara att hitta den som läcker då det troligen är två st, över och under. Det kanske går att avgöra om värmen kan styras individuellt. Annars så får man ohmmäta varje slinga mot jord och hoppas på att det ger utslag, helt direkt efter att JFBn löst ut då de oftast läcker när de blir varma.
Löste sig problemet? Hur gick det? Har samma fenomen på min, en gång på 10. Lutar åt grillelementet eller regulatorn till den automatiska snabbstarten.P Petronell skrev:
Vi hade en ugn av denna modellen där JFB löste när lilla ugnen blev varm och det var då elementet som ger extra värme under uppvärmningstiden som behövde bytas.Huddingebo skrev: