Hjälp!
Jordfelsbrytaren löser ut men jag kan för mitt liv inte förstå varför!
Det skedde spontant en morgon och efter felsökning kom jag fram till att det hänger på två säkringar som jag inte vet vad de går till. Vi saknar en gruppförteckning i skåpet och har fått fylla i efterhand (se handskriven lista i bild).
Alla uttag, maskiner, ljus och allt i huset fungerar fortfarande som de ska, men slår jag på en av de två säkringarna (28/29 i bild) så löser jordfelsbrytaren ut.
Är det någon som kan hjälpa mig förstå vad som kan vara fel?
Jordfelsbrytaren löser ut men jag kan för mitt liv inte förstå varför!
Det skedde spontant en morgon och efter felsökning kom jag fram till att det hänger på två säkringar som jag inte vet vad de går till. Vi saknar en gruppförteckning i skåpet och har fått fylla i efterhand (se handskriven lista i bild).
Alla uttag, maskiner, ljus och allt i huset fungerar fortfarande som de ska, men slår jag på en av de två säkringarna (28/29 i bild) så löser jordfelsbrytaren ut.
Är det någon som kan hjälpa mig förstå vad som kan vara fel?
Eftersom det är två säkringar som påverkar ligger det nära till hands att misstänka en enfas 400V last. De är inte jättevanliga. Elradiatorer för 400V. Varmvattenberedare. En del äldre spisar. Om det var en trefaslast borde det vara tre säkringar som påverkade.
Anläggningens innehavare ansvarar för att det finns rätt och uppdaterad dokumentation för elinstallationen (i en bostad normalt en gruppförteckning)
Så jag tycker ni avsätter någon timma och går runt och slår på och av säkringar och kompletterar upp den 😎
Ja en elfirma kan också hjälpa med det.
Så jag tycker ni avsätter någon timma och går runt och slår på och av säkringar och kompletterar upp den 😎
Ja en elfirma kan också hjälpa med det.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 377 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 377 inlägg
Lite överkurs kanske men om man som jag har tillgång till eller möjlighet att låna så fungerar https://www.conrad.se/sv/p/megger-1...ker&utm_campaign=299407&utm_content=SHOPIA+SE tillsammans med https://www.conrad.se/sv/p/megger-m...ker&utm_campaign=299407&utm_content=SHOPIA+SE
eller liknande verktyg riktigt bra så slipper man spela "proppbingo".
eller liknande verktyg riktigt bra så slipper man spela "proppbingo".
Att använda en Megger kräver kunskap.
Sätt av några timmar när det är mörkt. Tänd alla lampor. Slå av en säkring i taget. Tänk sedan efter vad som inte påverkades.
Ett vägguttag till en varmvattenberedare råkade jag ut för.
Sätt av några timmar när det är mörkt. Tänd alla lampor. Slå av en säkring i taget. Tänk sedan efter vad som inte påverkades.
Ett vägguttag till en varmvattenberedare råkade jag ut för.
Jag ska ta hit en elektriker som får leta efter fel och hoppas att det inte kostar skjortan!
Det billigaste är kolla vad som inte funkar sedan kontakta elektriker åtgärda det som inte fungerar.VillaFloda skrev:
En felsökning går inte under rot avdrag och det kommer kosta dig 8h arbetstid och utkörnings avgift
Det kan du alltid göra. Eftersom det är så konsekvent att det är precis två säkringar som måste slås från för att jordfelsbrytaren inte skall lösa går det antagligen ganska fort.VillaFloda skrev:
Med det sagt kan du förmodligen felsöka lite längre själv också. Har du inga elradiatorer i huset?