Hjälp!
Jordfelsbrytaren löser ut men jag kan för mitt liv inte förstå varför!

Det skedde spontant en morgon och efter felsökning kom jag fram till att det hänger på två säkringar som jag inte vet vad de går till. Vi saknar en gruppförteckning i skåpet och har fått fylla i efterhand (se handskriven lista i bild).

Alla uttag, maskiner, ljus och allt i huset fungerar fortfarande som de ska, men slår jag på en av de två säkringarna (28/29 i bild) så löser jordfelsbrytaren ut.

Är det någon som kan hjälpa mig förstå vad som kan vara fel?

• Handskriven lista med numrerade rader, delvis ifylld, beskriver elgrupper i ett hus. Nummer 28 och 29 saknar förteckning, vilket är problematiskt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto av elcentral med handskecknad cirkel runt säkringar nummer 28 och 29, vilket orsakar problem med jordfelsbrytaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Du får nog börja nog börja med att ta reda på vad 28-29 är för att komma vidare.

Du har nog inte så många alternativ till att ta reda på vad de två säkringarna går till. Har du någon elektrisk varmvattenberedare?

A Avemo skrev:
Du har nog inte så många alternativ till att ta reda på vad de två säkringarna går till. Har du någon elektrisk varmvattenberedare?
Den är elektrisk men verkar också funka som den ska även när dessa två säkringar är av.

Vägguttag på utsidan kanske, dom använder du säkert inte nu. Annars bara låta dom vara nedfällda och så småningom upptäcka att något inte fungerar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Du får nog börja nog börja med att ta reda på vad 28-29 är för att komma vidare.
Kan en elektriker hitta det på nåt sätt för jag är helt lost.

J jonaserik skrev:
Vägguttag på utsidan kanske, dom använder du säkert inte nu. Annars bara låta dom vara nedfällda och så småningom upptäcka att något inte fungerar.
Det verkar som det bästa alternativet just nu. Men störigt är det!

Eftersom det är två säkringar som påverkar ligger det nära till hands att misstänka en enfas 400V last. De är inte jättevanliga. Elradiatorer för 400V. Varmvattenberedare. En del äldre spisar. Om det var en trefaslast borde det vara tre säkringar som påverkade.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Anläggningens innehavare ansvarar för att det finns rätt och uppdaterad dokumentation för elinstallationen (i en bostad normalt en gruppförteckning)

Så jag tycker ni avsätter någon timma och går runt och slår på och av säkringar och kompletterar upp den 😎

Ja en elfirma kan också hjälpa med det.

• Gilla
VillaFloda
  • Laddar…
Panor82
  • Gilla
VillaFloda
  • Laddar…
Att använda en Megger kräver kunskap.
Sätt av några timmar när det är mörkt. Tänd alla lampor. Slå av en säkring i taget. Tänk sedan efter vad som inte påverkades.
Ett vägguttag till en varmvattenberedare råkade jag ut för.

• Gilla
VillaFloda
  • Laddar…
Jag ska ta hit en elektriker som får leta efter fel och hoppas att det inte kostar skjortan!

VillaFloda VillaFloda skrev:
Jag ska ta hit en elektriker som får leta efter fel och hoppas att det inte kostar skjortan!
Det billigaste är kolla vad som inte funkar sedan kontakta elektriker åtgärda det som inte fungerar.
En felsökning går inte under rot avdrag och det kommer kosta dig 8h arbetstid och utkörnings avgift

• Gilla
VillaFloda
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Det billigaste är kolla vad som inte funkar sedan kontakta elektriker åtgärda det som inte fungerar.
En felsökning går inte under rot avdrag och det kommer kosta dig 8h arbetstid och utkörnings avgift
Tack för tips!

VillaFloda VillaFloda skrev:
Det kan du alltid göra. Eftersom det är så konsekvent att det är precis två säkringar som måste slås från för att jordfelsbrytaren inte skall lösa går det antagligen ganska fort.

Med det sagt kan du förmodligen felsöka lite längre själv också. Har du inga elradiatorer i huset?

• Gilla
PelleBjork och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.