3 184 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Jordfelsbrytaren löser ut. - Hjälp önskas! DEL 2
Sida 1 av 2
Som ni ser i raden neranför så har jag haft ett problem med jordfelsbrytaren för ett år sedan..
http://www.byggahus.se/forum/el/67145-jordfelsbrytaren-loeser-ut-hjaelp-oenskas.html
Nu har de börjat igen! Har inte gjort något alls med någon apparat.. Alla apparater är desamma och
det har funkat klockrent i 1 år.. men nu har den löst ut igen under 1 dygn.. Dock är de inte riktigt
lika symtom denna gång... JFB löser ut.. man går ner och slår på. .allt funkar och man kan använda allt,
(de kunde man inte göra förra gången). Funkar ett tag och sedan löser den ut igen...
Nu har jag dragit ur allt ur alla vägg kontakter utom kylen,... ja och datorn då... Pannan går för fullt för värme vill jag ha..
får se om den slår ut igen om en stund...
Har inte snackat med grannen som är elektriker för jag vet att han inte kan hjälpa mig nu.. Utan jag tänkte ta hjälp av någon
annan elektriker.. Men vad ska jag säga när jag beställer jobbet, Vad bör denne elektriker mäta, göra för att hitta ett fel, rätt fel?
http://www.byggahus.se/forum/el/67145-jordfelsbrytaren-loeser-ut-hjaelp-oenskas.html
Nu har de börjat igen! Har inte gjort något alls med någon apparat.. Alla apparater är desamma och
det har funkat klockrent i 1 år.. men nu har den löst ut igen under 1 dygn.. Dock är de inte riktigt
lika symtom denna gång... JFB löser ut.. man går ner och slår på. .allt funkar och man kan använda allt,
(de kunde man inte göra förra gången). Funkar ett tag och sedan löser den ut igen...
Nu har jag dragit ur allt ur alla vägg kontakter utom kylen,... ja och datorn då... Pannan går för fullt för värme vill jag ha..
får se om den slår ut igen om en stund...
Har inte snackat med grannen som är elektriker för jag vet att han inte kan hjälpa mig nu.. Utan jag tänkte ta hjälp av någon
annan elektriker.. Men vad ska jag säga när jag beställer jobbet, Vad bör denne elektriker mäta, göra för att hitta ett fel, rätt fel?
Hmmm. I o m att felet fanns för ca ett år sedan så skulle man kunna tänka sig fuktöverslagi en apparat utomhus. Kondens. Typisk årstid för detta. (Varmt, kallt, varmt, kallt osv). Inte helt lätt at hitta dock, eftersom "felet" bara finns där ibland. Men börja med att kolla alla uttag, brytare och lampor utomhus. Lycka till.
iof nu när jag kollade på bilden över elcentralen så har de tillkommit 2 saker... de är utebelysning + uttag och motorvärmaruttag på en säkring och el draget till ett hönshus/vedbd, med belysning och uttag, allt ip 44/65. Men de drog jag ur precis innan jag skrev första inlägget idag.. Nu på 1.5 tim har jfb inte löst ur... Tänkte jag skulle prova nu med att koppla in apparat efter apparat och vänta.. typ, element ute i hönshus, frysbox, torktumlare, tvättmaskin
De som jag har ute som jag har haft ett tag är ju 3 st timer. 1 motorvärmare, 2 st till utebelysning. Laddare i garaget till skruvdragare och 2 st små lampor i hönshuset. . .Marc E skrev:
motorvärmaren har inte använts men timern har ju gått ändå. .
utebelysningen går från mörker och till läggdags.. kanske fel i någon sådan...
Det spelar ingen roll om du använt uttag etc. eller inte. Har du ett isolationsfel mellan jord och nolla någonstans så kommer det gå ström där om du drar tillräckligt mycket ström någon annanstans.Hyttmyra skrev:
Du kan alltså inte ringa in felet genom att fundera på vilka saker/uttag du har använt.
/Hasse
Jordfelet kan ju vara i en apparat också, då hjälper det att koppla ur apparaten. Problemet är att det blir lite samma symptom som om det var ett fel mellan nolla och jord någonstans. Isolationsprovning visar oftast var felet är.
Jag har dragit ur alla apparater som vi har.. De som kommer vara i inatt är pannan, frysbox, kyl/frys och spis. resten har jag dragit ur.. Om felet försvinner nu och allt funkar, kan ju felet sitta i någon annan apparat som är urdragen, typ dator, tv, lampor, element i hönshus, tvättmaskin eller torktumlare eller hur?petersv skrev:
Om felet finns kvar och JFB löser ur inatt kan de vara någon av de inkopplade apparaterna??... Kan de vara något annat fel, typ ett uttag som är ute på garageväggen????
Ja.Hyttmyra skrev:
Felet kan i princip vara var som helst bland inkopplade apparater och ledningar,Hyttmyra skrev:
oavsett om de används eller inte.
Det är därför felsökningen bör göras genom att lossa en nolla i taget och "megga" den mot jord.
Jag tror det är bäst att låta alla apparater vara anslutna när du gör det,
för då hittar du felet snabbast.
När du väl hittat den "felande" nollan kan du koppla ur apparaterna som är anslutna till den, en i taget.
/Hasse
"Det är därför felsökningen bör göras genom att lossa en nolla i taget och "megga" den mot jord.
När du väl hittat den "felande" nollan kan du koppla ur apparaterna som är anslutna till den, en i taget."
Ger man ett sådant råd som att låta alla apparater sitta i när man meggar så berätta gärna att vissa saker som t.ex hf don, diverse elektroniska saker kan gå sönder när man meggar, den skickar ju ändå ut 500/1000V likström!
När du väl hittat den "felande" nollan kan du koppla ur apparaterna som är anslutna till den, en i taget."
Ger man ett sådant råd som att låta alla apparater sitta i när man meggar så berätta gärna att vissa saker som t.ex hf don, diverse elektroniska saker kan gå sönder när man meggar, den skickar ju ändå ut 500/1000V likström!
Ja, det verkar klokt att inte köra med 500V/1000V med anslutna apparater.
Alla "meggers" går väl att ställa in för att mäta med 250V ?
Det borde allt som ansluts med stickpropp klara av.
Finns det fast ansluten utrustning som inte klarar 250V mellan nolla och jord ?
/Hasse
Alla "meggers" går väl att ställa in för att mäta med 250V ?
Det borde allt som ansluts med stickpropp klara av.
Finns det fast ansluten utrustning som inte klarar 250V mellan nolla och jord ?
/Hasse