Tänkte installera en 4-polig JFB när jag byter min central. Huset är dock bara jordat i badrum, kök, garage samt viss nyinstallation. Måste jag lägga de ojordade rummen utanför JFB eller kan jag koppla JFB på hela centralen?

Tack på förhand.

W
Är ingen elektriker själv, men uttagena behöver inte vara jordade för att du ska jordfelsbrytare, själva brytaren funkar som den ska iaf även om uttagen inte är jordade

Mikael_L
Du kan skydda alla grupper med JFB, oavsett om de har jordade uttag eller inte.

JFB'n märker ifall inte all ström kommer tillbaka "rätt väg" och bryter i så fall, därför skyddar den lika bra i jordade som ojordade uttag.

Och dessutom är det större anledning att sätta JFB om man inte har jordade uttag.

Borde man inte byta namn från jordfelsbrytare till felströmsbrytare? Det är ju väldigt vanligt att folk har uppfattningen att jordfelsbrytare har med gul-grönt att göra fast det i själva verket är den enda ledaren som inte övervakas av en jordfelsbrytare. Dessutom ger ju namnet intrycket av att den bryter om det är nåt fel på jorden.

Det är ett fel som leder ström till jord, jord-fel.

Jodå, det är ett konstigt namn som ger lite fel vibbar.

Protte

engelsmännen kallar den RCD (residual current device="överskotts ström anordning")
jänkarna kallar den GFCI (ground fault circuit interrupter= jord fels krets brytare)

australienare kallar dom för "safety switches" och italienare för "salvavita" (livräddare)

egentligen bara de 2 sistnämnda som har minst förvirrande namn.

Summaströmbrytare har jag lärt mig en gång i tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.