Hej, Jag har nu i några år flyttat från villa till radhus byggt 1985 och min granne har problem med sin el. Jag har några funderingar... Husen är idenstiska. Jag har några frågor om jordfelsbrytare och lite annat som skiljer sig mellan våra eluppsättningar. Husen är på 120 kvm. Direktverkande el, spishäll och ugn separat. Golvvärme i båda badrummen. Jag har dock golvvärme i tvättstugan 5 kvm. Diskmaskin och separat kyl och frys och en microvågsugn.

Min grannes uppsättning:
Jordfelsbrytare: CDA 440 R 40 A, 30 mA felström -> A i CDA betyder skruvanslutning.
Min uppsättning: CDS 425 R 25A, 30 mA -> S betyder "quick connect" men här är det bara 25 A.

Vad betyder för hushållet att den ena har 40 A och min har 25 A
Är det fel hos någon av oss och hos vem? Vad är vanligast att använda. Gamla proppskåpet gjordes om vid olika tillfällen med några år emellan och olika elektriker.

Sedan har grannen två 3 Fas 16 MCN316 en verkar gå till spishällen och den andra till ugnen. Jag har bara en och den går till min häll. Att grannen har två är för att de sitter på olika ställen i hans kök. Grannen har inget uttag på 400 Vo utanför huset. Stämmer det?

Kan någon förklara när man hade de gamla porslinsäkringar så fanns det 6 , 10, 16 A (kan ha existerat fler) men nu verkar det finnas fler nivåer 6, 10, 13 , 15, 16.

När används 13 A? Är den för Diskmaskin och Microvågsugn? Jag har några 13 ingen 15 dock.
När avänds 15 A?

Tack om någon kunde upplysa mig hur det fungerar.
 
H Honeybun skrev:
Vad betyder för hushållet att den ena har 40 A och min har 25 A
Märkströmmen för en JFB är dess högsta tillåtna belastningsström, både mekaniskt och för att klara av att upptäcka en obalans.

Belastningsströmmen begränsas av föregående säkringar (i vissa fall av elcentralen i sig), för en bostad är det normalt mätarsäkringen på max 25 A. Så länge som ni båda har GII-skåp så kan man inte sätta högre mätarsäkring än 25 A.
H Honeybun skrev:
Sedan har grannen två 3 Fas 16 MCN316 en verkar gå till spishällen och den andra till ugnen. Jag har bara en och den går till min häll. Att grannen har två är för att de sitter på olika ställen i hans kök. Grannen har inget uttag på 400 Vo utanför huset. Stämmer det?
Ja, eh, vad är frågan? Så kan det se ut.
H Honeybun skrev:
Kan någon förklara när man hade de gamla porslinsäkringar så fanns det 6 , 10, 16 A (kan ha existerat fler) men nu verkar det finnas fler nivåer 6, 10, 13 , 15, 16.
13 är ganska ny, men hittar du en 15 A så är den väldigt gammal.
H Honeybun skrev:
När används 13 A? Är den för Diskmaskin och Microvågsugn? Jag har några 13 ingen 15 dock.
När avänds 15 A?
Den kan man ta till ifall man av misstag eller andra skäl hamnar lite i limbo mellan 10 och 16 A, t.ex om man har köpt en ugn som drar 3 kW (~13 A) men inte vill byta ledning från 1.5 till 2.5 mm². Det kan gå att räkna hem.
'
Normalt använder man 10 A/1.5 mm² eller 16 A/2.5 mm² vid nyinstallation.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Och inte för att vara sådan men, 13 A har funnits sedan minst mitten av förra seklet men en ytterst sällan använd "storlek". Och det beror högst troligt på att man inte rakt över kan byta en 10A mot en 13A, utan att byta trådar och man måste räkna på det. Och i en vanlig installation i en bostad har man inte det behovet OM det är rätt prospekterat. Vid nyinstallation använder man 10A och 16 A samt 1,5 och 2,5 mm2.
Ps
Nu ser jag att det mesta redan har skrivits medan jag satte på kaffekannan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Märkströmmen för en JFB är dess högsta tillåtna belastningsström, både mekaniskt och för att klara av att upptäcka en obalans.

Belastningsströmmen begränsas av föregående säkringar (i vissa fall av elcentralen i sig), för en bostad är det normalt mätarsäkringen på max 25 A. Så länge som ni båda har GII-skåp så kan man inte sätta högre mätarsäkring än 25 A.

Ja, eh, vad är frågan? Så kan det se ut.

13 är ganska ny, men hittar du en 15 A så är den väldigt gammal.

Den kan man ta till ifall man av misstag eller andra skäl hamnar lite i limbo mellan 10 och 16 A, t.ex om man har köpt en ugn som drar 3 kW (~13 A) men inte vill byta ledning från 1.5 till 2.5 mm². Det kan gå att räkna hem.
'
Normalt använder man 10 A/1.5 mm² eller 16 A/2.5 mm² vid nyinstallation.
Tack för svar
 
E elmont skrev:
Och inte för att vara sådan men, 13 A har funnits sedan minst mitten av förra seklet men en ytterst sällan använd "storlek". Och det beror högst troligt på att man inte rakt över kan byta en 10A mot en 13A, utan att byta trådar och man måste räkna på det. Och i en vanlig installation i en bostad har man inte det behovet OM det är rätt prospekterat. Vid nyinstallation använder man 10A och 16 A samt 1,5 och 2,5 mm2.
Ps
Nu ser jag att det mesta redan har skrivits medan jag satte på kaffekannan.
Tack!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Märkströmmen för en JFB är dess högsta tillåtna belastningsström, både mekaniskt och för att klara av att upptäcka en obalans.

Belastningsströmmen begränsas av föregående säkringar (i vissa fall av elcentralen i sig), för en bostad är det normalt mätarsäkringen på max 25 A. Så länge som ni båda har GII-skåp så kan man inte sätta högre mätarsäkring än 25 A.

Ja, eh, vad är frågan? Så kan det se ut.

13 är ganska ny, men hittar du en 15 A så är den väldigt gammal.

Den kan man ta till ifall man av misstag eller andra skäl hamnar lite i limbo mellan 10 och 16 A, t.ex om man har köpt en ugn som drar 3 kW (~13 A) men inte vill byta ledning från 1.5 till 2.5 mm². Det kan gå att räkna hem.
'
Normalt använder man 10 A/1.5 mm² eller 16 A/2.5 mm² vid nyinstallation.
13 A är en EU anpassning. För kabel 1,5 kvadrat. Den passar i 10A
 
Har du en källa på det?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
13 A är en EU anpassning. För kabel 1,5 kvadrat. Den passar i 10A
Låter konstigt. Den säkringsstorleken har funnits sedan långt innan EU var påtänkt.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.