13 802 läst · 25 svar
14k läst
25 svar
Jordfelsbrytare, vad gäller egentligen?
Sida 1 av 2
Undrar lite hur reglerna ser ut runt kravet på JFB. I nya anläggningar känns det ganska solklart, förutom var gränsen går mellan krav (?) på 30 mA brytare och 300 mA.
Men i äldre anläggningar som saknar JFB, hur är det då? Jag har förstått det som att det finns krav på att JFB installeras så fort den befintliga installationen på något sätt utökas, om det så bara gäller att lägga till ett extra uttag på en befintlig grupp. Men i en annan tråd här som behandlade JFB'er (har glömt vilken) gav Bo här på forumet ett svar som gjorde mig lite förvirrad. Vad gäller rent konkret, vid exempelvis utökning av en befintlig grupp, vid utökning med ny grupp, osv? Och skulle det t.ex i en gammal anläggning vara ok att sätta en liten kapsling med PSA för en ny grupp som ska mata exempelvis golvvärme om man av olika anledningar vill "slippa" JFB på hela anläggningen?
Nu är jag ingen motståndare av JFB, tvärtom! Jag (och säkert många andra) är bara intresserad av vad som gäller i olika situationer. Det är alltså vanliga hem som avses här, inte kontor, industrier och annat. Även om det finns drösvis med trådar som behandlar JFB på olika sätt har det inte riktigt klart framgått.
Glad påsk!
Men i äldre anläggningar som saknar JFB, hur är det då? Jag har förstått det som att det finns krav på att JFB installeras så fort den befintliga installationen på något sätt utökas, om det så bara gäller att lägga till ett extra uttag på en befintlig grupp. Men i en annan tråd här som behandlade JFB'er (har glömt vilken) gav Bo här på forumet ett svar som gjorde mig lite förvirrad. Vad gäller rent konkret, vid exempelvis utökning av en befintlig grupp, vid utökning med ny grupp, osv? Och skulle det t.ex i en gammal anläggning vara ok att sätta en liten kapsling med PSA för en ny grupp som ska mata exempelvis golvvärme om man av olika anledningar vill "slippa" JFB på hela anläggningen?
Nu är jag ingen motståndare av JFB, tvärtom! Jag (och säkert många andra) är bara intresserad av vad som gäller i olika situationer. Det är alltså vanliga hem som avses här, inte kontor, industrier och annat. Även om det finns drösvis med trådar som behandlar JFB på olika sätt har det inte riktigt klart framgått.
Glad påsk!
Jag kan inte alla regler, men jag kan ösa på med vad jag vet.
JFB för personskydd måste installeras i alla nya anläggningar och vid "tillräckligt stor" ombyggnad.
JFB för personskydd får vara på max 30mA och måste skydda alla uttag, även trefas upp till ... hmmm ... 32A ..?. Ja riktigt kralliga trefas behöver iaf inte skyddas med 30mA JFB.
Fast inkopplad utrustning måste inte skyddas mha JFB.
Det kan även ges undantag för vissa uttag om synnerliga skäl föreligger, men då märkas upp och dokumenteras. Jag har haft en arbetsplats där det testades jordfel, och då gick det inte sätta JFB för då skulle den lösa under testen. Där gick det att låta bli.
Att endast komplettera med ett enda uttag extra anses nog av de allra flesta elektriker som en såpass liten utökning att det inte nödvändigtvis krävs JFB.
Men gränsen är ju inte tydligen angiven, och därmed flytande och utsatt för mycket personligt tyckande hos varje enskild elektriker.
JFB för personskydd måste installeras i alla nya anläggningar och vid "tillräckligt stor" ombyggnad.
JFB för personskydd får vara på max 30mA och måste skydda alla uttag, även trefas upp till ... hmmm ... 32A ..?. Ja riktigt kralliga trefas behöver iaf inte skyddas med 30mA JFB.
Fast inkopplad utrustning måste inte skyddas mha JFB.
Det kan även ges undantag för vissa uttag om synnerliga skäl föreligger, men då märkas upp och dokumenteras. Jag har haft en arbetsplats där det testades jordfel, och då gick det inte sätta JFB för då skulle den lösa under testen. Där gick det att låta bli.
Att endast komplettera med ett enda uttag extra anses nog av de allra flesta elektriker som en såpass liten utökning att det inte nödvändigtvis krävs JFB.
Men gränsen är ju inte tydligen angiven, och därmed flytande och utsatt för mycket personligt tyckande hos varje enskild elektriker.
Nyuppsatta utomhusuttag ska ha jfb, även om man bara sätter upp ett enda litet, liksom alla typer av värmekabel, golvvärme, i vattenrör osv, även uttag i badrum.
Nu börjar det klarna lite. Fyll gärna på med mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Helt enkelt att tolka detta är det inte. Man får läsa ELSÄK-FS 2008:1 ganska noga. Som utgångspunkt krävs JFB för alla uttag. Föreskrifter och elinstallationsregler har lite olika krav för vilka uttag som JFB krävs för, men det har redan behandlats ett antal gånger [ref1] [ref2]
Så här säger föreskrifterna om undantagen:
Så här säger föreskrifterna om undantagen:
Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska, oavsett när anläggningen ursprungligen togs i bruk, de nya bestämmelserna tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen.
Undantag gäller dock från följande krav:
Undantag gäller dock från följande krav:
- Kravet i 4 kap. 1 § på skyddsjordning vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv. I sådana rum behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994.
.
- Kravet i 4 kap. 4 § på jordfelsbrytare vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder, grundskolor, fritidshem och förskolor/daghem. - I dessa rum får en starkströmsanläggning utvidgas utan att jordfelsbrytare installeras, om den befintliga anläggningen är utförd enligt ELSÄK-FS 1994:7 eller motsvarande äldre bestämmelser.
- Underhåll. Till detta hänförs utbyte av elmateriel som kablar, uttag, strömbrytare och t.o.m. elcentral. Undantagen ovan får tillämpas här. Faktum är nog att dessa undantag inte är relevanta över huvudtaget, till en viss gräns. Underhåll kan ju innebära att man river ut allt och gör om - då ska man givetvis följa gällande regler. Men underhåll kan också innebära utbyte av en enskild kabel som är skadad - det får inte innebära att man måste göra om allt.
. - Utvidgning. Här kan det handla om komplettering med fler uttag, nya gruppledningar etc. Undantagen ovan får tillämpas här med de begränsningar som anges.
. - Ombyggnad. Här handlar det om mer omfattande ändringar. Elsäk skriver
Med ombyggnader avses ändringar i en elektrisk anläggnings omgivning som medför ändringar på anläggning en eller ombyggnader av själva elektriska anläggningen som inte kan hänföras till underhållsåtgärder.
Här gäller inga undantag!
- Kraven på att uppfylla gällande regler gäller för den del som utvidgas eller byggs om. Resten av huset behöver inte göras om bara för att badrummet renoveras.
- Undantagen gäller endast för torra rum så som de definieras i avsnitt 750 i elinstallationsreglerna. Alla andra uttag, i fuktiga utrymmen och utomhus, ska alltså ovillkorligen skyddas av en JFB.
Klockrent! Tack Bo och ni andra som svarat!
Får jag spinna vidare på den här tråden och fråga. Jag som bor i ett hus uppfört 1991 och där det mesta inte är jordat, förutom där det är nödvändigt (kök, badrum, altan och tvättstuga). Men de flesta eluttag är inte jordade.
Nu ska vi lägga klinker och därtill elgolvvärme i hallen och till den gruppen måste jag ju ansluta en jordfelsbrytare.
Men de flesta uttag förutom den ledning som går till utebel är ojordade. Får man blanda jordat och ojordat till som ligger i en grupp till en jfb? Eller måste man dra fram jord till samtliga uttag?
Ska naturligtvis anlita en behörig elektriker för att hjälpa mig med det här men har själv börjat fundera lite, såg tråden och eftersom det är helg och ingen har öppet än på några dagar ville höra mer er.
Nu ska vi lägga klinker och därtill elgolvvärme i hallen och till den gruppen måste jag ju ansluta en jordfelsbrytare.
Men de flesta uttag förutom den ledning som går till utebel är ojordade. Får man blanda jordat och ojordat till som ligger i en grupp till en jfb? Eller måste man dra fram jord till samtliga uttag?
Ska naturligtvis anlita en behörig elektriker för att hjälpa mig med det här men har själv börjat fundera lite, såg tråden och eftersom det är helg och ingen har öppet än på några dagar ville höra mer er.
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Jag blir lite fundersam när du skriver att det finns jordat, men tydligen utan jfb i badrummet och på altanen?
Om det är ett uttag du har i badrummet så måste det vara skyddat av jordfelsbrytare. Det har aldrig varit tillåtet med uttag utan jorfelsbrytare. Innan jordfelsbrytaren kom så var det totalförbjudet med uttag i badrum. Undantaget s.k rakapparatsuttagm, med de har en tranformator som dels ger typ 110V dels max 300mA eller ngt. i den stilen.
Även utomhusuttag från -91 är jag nästan säker på att det var krav på jfb.
Om det är ett uttag du har i badrummet så måste det vara skyddat av jordfelsbrytare. Det har aldrig varit tillåtet med uttag utan jorfelsbrytare. Innan jordfelsbrytaren kom så var det totalförbjudet med uttag i badrum. Undantaget s.k rakapparatsuttagm, med de har en tranformator som dels ger typ 110V dels max 300mA eller ngt. i den stilen.
Även utomhusuttag från -91 är jag nästan säker på att det var krav på jfb.
jisses ni ligger då inte på latsidan . Tackar för alla svar! Och jag var nog lite otydlig när det gällde badrummet, det är ett rakapparatsuttag . Vad gäller altanen sitter uttaget väl skyddat under tak, men jag vet inte heller vad som gällde där. Vi flyttade in i huset för 10 år sedan och elen är inte rörd sen dess. Dragningen ser ordentlig ut så jag hoppas inte hempularjocke varit där..Ska ta det med elektrikern när han kommer
Redigerat:
JFB på uttomhusuttag infördes kravet -94, samtidigt började man skyddsjorda installtionerna allmänt. Så med rakuttag i badrummet verkar din installation vara helr regelrätt utförd -91. När du nu fixar i anläggningen är det enkelt och bra att sätta JFB på hela centralen och inte bara på det som krävs.