Forumet är fantastisk för en annan som kan väldigt lite! Hoppas att någon ska kunna ge något förslag på en lösning.
Som rubriken lyder! Vår JFB slår i från endast på söndagar, och vi kan inte hitta något samband! Vissa söndagar har vi igång alla apparater, vissa söndagar är vi inte ens hemma. Vi har hemlarm som slår i från, så har en väldigt bra logg.
Idag slog den ifrån 19:07
22Nov 18:44
8 Nov 18:20
25 Okt 17:33
11 Okt 17:31
27 Sep 16:33
13 Sep 15:57
30 Aug 14:44
Finns några fler loggade...
Vart börjar man?
Som rubriken lyder! Vår JFB slår i från endast på söndagar, och vi kan inte hitta något samband! Vissa söndagar har vi igång alla apparater, vissa söndagar är vi inte ens hemma. Vi har hemlarm som slår i från, så har en väldigt bra logg.
Idag slog den ifrån 19:07
22Nov 18:44
8 Nov 18:20
25 Okt 17:33
11 Okt 17:31
27 Sep 16:33
13 Sep 15:57
30 Aug 14:44
Finns några fler loggade...
Vart börjar man?
Bästa svaret
Stämmer min blick att det även är just varannan söndag?
Skulle det kunna vara så att ni har bergvärme eller nått som vill värma på extra för att döda ev legionella på shema?
Skulle det kunna vara så att ni har bergvärme eller nått som vill värma på extra för att döda ev legionella på shema?
Det mönster jag kan se är:
1. Det sker var 14e dag på söndagar
2. Det sker ca 10 timmar efter soluppgången (I Stockholmstrakten, kolla där du själv bor https://www.astroinfo.se/tider-for-solen-och-manen/solens-upp-och-nedgangar-for-hela-aret/)
Är det något som styrs av astrour eller skymningsrelä som kan orsaka detta? Det hade iofs varit mer uppenbart om det var ett en konstant tid efter solnedgången...
1. Det sker var 14e dag på söndagar
2. Det sker ca 10 timmar efter soluppgången (I Stockholmstrakten, kolla där du själv bor https://www.astroinfo.se/tider-for-solen-och-manen/solens-upp-och-nedgangar-for-hela-aret/)
Är det något som styrs av astrour eller skymningsrelä som kan orsaka detta? Det hade iofs varit mer uppenbart om det var ett en konstant tid efter solnedgången...
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Som snuttlulle är inne på, det gäller väl att hitta något som går periodiskt. Att det är just söndagar är säkert bara slump, men att det går en gång varannan vecka kan vara "förklaringen".
Just legionellakörning i ex. en bergvärmepump, kan innebära att tillskottsvärme går på. Den elpatronen kanske aldrig går annars. Och värmepatroner är en tydlig riskfaktor för isolationsfel.
Just legionellakörning i ex. en bergvärmepump, kan innebära att tillskottsvärme går på. Den elpatronen kanske aldrig går annars. Och värmepatroner är en tydlig riskfaktor för isolationsfel.
Där gick strömmen igen!
Vi har en IVT värmepump, men jag hittar inget som jag ska ändra på?
I samband med strömavbrotten så har den rapporterat felkod: fasföljdsfel ?!
Fattar inte riktigt vad som menas med detta, men vi har inte rört något på maskinen/ ändrat något. Och vi hade en tekniker här 2018 som servade maskinen. - Blir tokig!
Vi har en IVT värmepump, men jag hittar inget som jag ska ändra på?
I samband med strömavbrotten så har den rapporterat felkod: fasföljdsfel ?!
Fattar inte riktigt vad som menas med detta, men vi har inte rört något på maskinen/ ändrat något. Och vi hade en tekniker här 2018 som servade maskinen. - Blir tokig!
Efter lång tid av kontinuerliga strömavbrott fick vi hit en elektriker som kollade på de, det var en spricka i patronen, så varje gång den ville (ex som vid legionella-körning) pumpa på lite extra så slog den ifrån.
Komiskt nog gick strömmen samma vecka som elektrikern hade varit här, och på en söndag. Stod i duschen och svor åt elektrikern, men det visade sig att hela kvarteret var utan ström då.
Komiskt nog gick strömmen samma vecka som elektrikern hade varit här, och på en söndag. Stod i duschen och svor åt elektrikern, men det visade sig att hela kvarteret var utan ström då.
Varför behöver man döda legionella i ett värmesystem som värms av bergvärme? Gäller samma sak för vattenburen värme som värms av en olje-, el- eller vedpanna?H hempularen skrev:
Det är inte för själva värmesystemet utan för tappvarmvattnets skull som man eventuellt värmer upp delar av värmesystemet eller bara varmvattenberedaren till drygt 60° ett tag för att sedan gå ner till inställt värde igen.P pmd skrev:
Det är en eventuell vattendimma, så att man andas in bakterierna, som är det farliga,
https://www.boverket.se/globalasset...egionellabakterier_i_dina_vattenledningar.pdf
https://www.in.se/globalassets/doku.../legionella-risker-i-vatteninstallationer.pdf
Själva värmesystemet får med tiden ”dött” vatten, alltså syrefattigt vatten. Själva värmesystemet är ett slutet system.
Ja, att man inte vill ha legionella i tappvattnet är jag helt på det klara med, men inte blandar man väl vattnet i värmesystemet med tappvattnet?
Bergvärmepumpen värmer väl vattnet som cirkulerar runt i radiatorerna, och tappvattnet värms väl rimligen med en värmeväxlare som tar värme från radiatorvattnet?
Bergvärmepumpen värmer väl vattnet som cirkulerar runt i radiatorerna, och tappvattnet värms väl rimligen med en värmeväxlare som tar värme från radiatorvattnet?
Nej, det är definitivt inte rent men det beror inte på legionella utan på att det finns föroreningar i grundvattnet. Därför har vi två sorters filter som renar vattnet.
Men drickvattensystemet är absolut inte ihopkopplat med något vattenburet värmesystem och skulle inte vara det heller om vi hade ett vattenburet värmesystem.
Därför skulle det inte hjälpa mot risken för legionella i dricksvattnet om vi extravärmde värmesystemsvattnet med jämna mellanrum.
Men drickvattensystemet är absolut inte ihopkopplat med något vattenburet värmesystem och skulle inte vara det heller om vi hade ett vattenburet värmesystem.
Därför skulle det inte hjälpa mot risken för legionella i dricksvattnet om vi extravärmde värmesystemsvattnet med jämna mellanrum.
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Värmepumpar vill man köra på så låg temperatur som möjligt. De får bättre verkningsgrad då. Värme där man eldar något och elvärme har i princip samma verkningsgrad vid alla temperaturer.
Men har du då tapp-varmvatten som värms med en värmepump så värmer man typiskt till lägre temperatur, och får köra korta legionella uppvärmningar för att undvika smitta. Har du en värmepanna som drivs av annat, vill du hellre ha hög temperatur, och blanda det varma med kallare vatten där det tas ut, då räcker volymen i beredaren till mer, och så slipper man fundera över legionella.
Men har du då tapp-varmvatten som värms med en värmepump så värmer man typiskt till lägre temperatur, och får köra korta legionella uppvärmningar för att undvika smitta. Har du en värmepanna som drivs av annat, vill du hellre ha hög temperatur, och blanda det varma med kallare vatten där det tas ut, då räcker volymen i beredaren till mer, och så slipper man fundera över legionella.
Nej jag menade inte att vattnet blandades. Men det kan visst ”bildas” bakterier därför ska det ligga på minst 57 grader (har jag för mig) vid alla tappställen.P pmd skrev:Nej, det är definitivt inte rent men det beror inte på legionella utan på att det finns föroreningar i grundvattnet. Därför har vi två sorters filter som renar vattnet.