Ibland när man häller vatten på bastuaggregatet så slår jordfelsbrytaren av strömmen i hela huset. Det känns ju inte alls bra och jag undrar om ni har tips på vad man kan kolla/försöka mäta?

Kan det vara så att när man häller vatten att det blir någon kortslutning?

Exempel igår: Jag hällde en skopa på stenarna. Efter 10-15 min hällde jag en skopa till och pang så gick strömmen.

Mikael_L
Byta värmeelement i aggregatet, eller hela aggregatet.

Det är troligen krypströmmar i dessa, vanligt fel.

Jag skulle megga dom, i både torrt och vått tillstånd, men jag har å andra sidan tillgång till en megger.
Det är långt ifrån säkert att det går att upptäcka fel med en vanlig multimeter - för låg testspänning.

Redigerat:
goldfish1977 skrev:
Ibland när man häller vatten på bastuaggregatet så slår jordfelsbrytaren av strömmen i hela huset. Det känns ju inte alls bra och jag undrar om ni har tips på vad man kan kolla/försöka mäta?

Kan det vara så att när man häller vatten att det blir någon kortslutning?

Exempel igår: Jag hällde en skopa på stenarna. Efter 10-15 min hällde jag en skopa till och pang så gick strömmen.
Ja, att värmespiraler/element läcker ström är vanligt. Nu borde bastuaggregat vara lite bättre isolerade, men allt går sönder till slut. Hur gammalt är aggregatet?

Så du har antagligen överledning fas/jord vid extra fukt. Det du behöver är en "megger" alltså ett instrument som med hög spänning kan mäta motståndet mellan jord/fas(er) i ditt aggregat. Det är dock inte 100% säkert att det visar något när aggregatet är kallt och torrt.

I andra fall, exv. terrassvärmare så är tipset att försöka torka ut värmeelementen genom att köra dem några minuter utan JFB, men eftersom du vill kasta vatten på de här, så är det ju lite döfött.

goldfish1977 skrev:
Ja, jag tror att aggregatet är ganska gammalt (kanske tom från 70-talet). På sidan av aggregatet står det Tylö typ 8 e, 8 kW.

Aggregatet är likt detta:

[länk]

Men färgmässigt mer likt detta: [länk]
(suddig bild).
Då kan vi lika gärna köra direkt på Mikael_Ls förslag. Byt värmeelement eller hela aggregatet. Det är med 99% säkerhet fukt i det. En mätning skulle bara bekräfta det du redan med 99% säkerhet vet...

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.