1 856 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Jordfelsbrytare måste köpas?
Just nu har jag en gammal proppcentral med 5 proppar varav 4 som används.
Kök kommer att renoveras snart och vill då även byta till en ny elcentral mellan 1-10 säkringar som finns att köpa på byggmax hemsida. Måste jag även köpa en jordfelsbrytare också?
Då en ny fläkt, häll, ugn och inbyggd kyl och frys(separat inte en kombination utav de två) kommer att kopplas till.
Räcker det med en el central med 1-10 säkringar för en lägenhet med det som jag har angett plus sovrum, vardagsrum och badrum?
Kök kommer att renoveras snart och vill då även byta till en ny elcentral mellan 1-10 säkringar som finns att köpa på byggmax hemsida. Måste jag även köpa en jordfelsbrytare också?
Då en ny fläkt, häll, ugn och inbyggd kyl och frys(separat inte en kombination utav de två) kommer att kopplas till.
Räcker det med en el central med 1-10 säkringar för en lägenhet med det som jag har angett plus sovrum, vardagsrum och badrum?
Jordfelsbrytare är väldigt bra att ha med tanke på elsäkerheten och ett krav numera och då man väsentligen gör om elinstallationen såsom med en ny el-central. Då behöver man också dra om el-ledningarna så att det blir jordade uttag och lampkontakter överallt. I äldre lägenheter är dock huvudsäkringen ofta enfas 20-25 A så det räcker bara till några saker samtidigt även om man har många säkringar.
Oj, okej då förstår jag mycket bättre hur det står till med elen samt att man behöver dra om elen.
Men då är det bättre att jag beställer rådgivning som finns att köpa istället för att krångla till med elen.
Tack för det snabba svaret!
Men då är det bättre att jag beställer rådgivning som finns att köpa istället för att krångla till med elen.
Tack för det snabba svaret!
Moderator
· Stockholm
· 52 335 inlägg
Ja, jag vet inte om du tänkte hempula centralbytet? Det vill jag absolut avråda ifrån.
Jag anser mig vara en rätt kunnig hempulare, jobbar inte med installation men med elektronikutveckling på dagarna. Jag tror mig veta "allt" om hur en central skall installeras. Men jag gör det inte själv som hempul, för jag vet att jag inte vet vad jag inte kan.
Och det finns rätt många fallgropar vid arbete med centraler. Framförallt så finns det felmöjligheter vid koppling i central som man behöver kunna sin ellära utan och innan för att förstå vad som kan gå fel.
Jag har hängt här på byggahus i över tio år, tycker det är jättekul. Det händer fortfarande att trådar här på elforumet ger mig en "aha upplevelse", detaljer som jag inte visste att jag inte kan. Så centralbyte är inte en lämplig hempulsuppgift.
Jag anser mig vara en rätt kunnig hempulare, jobbar inte med installation men med elektronikutveckling på dagarna. Jag tror mig veta "allt" om hur en central skall installeras. Men jag gör det inte själv som hempul, för jag vet att jag inte vet vad jag inte kan.
Och det finns rätt många fallgropar vid arbete med centraler. Framförallt så finns det felmöjligheter vid koppling i central som man behöver kunna sin ellära utan och innan för att förstå vad som kan gå fel.
Jag har hängt här på byggahus i över tio år, tycker det är jättekul. Det händer fortfarande att trådar här på elforumet ger mig en "aha upplevelse", detaljer som jag inte visste att jag inte kan. Så centralbyte är inte en lämplig hempulsuppgift.
Man behöver inte jorda alla uttag / lamputtag bara för att du byter centralen och sätter in jfb. Däremot får du inte blanda jordade och ojordade uttag i samma rum!
Moderator
· Stockholm
· 52 335 inlägg
Där hamnar man i en gråzon. Vid underhåll av en elanläggning behöver man inte uppgradera till dagens regler. Dvs. vid underhåll behöver man inte dra fram jord till alla uttag, som dagens standard föreskriver.
Men vid ombyggnad av elanläggningen måste den uppgrderas till att följa dagens standard, vilket innebär att alla uttag skall vara jordade.
Att byta central blir då lite av en slamkrypare, är det underhåll, eller är det ombyggnad.
Jag tror att olika elfirmor kan tolka det lite olika.
Rent praktiskt och säkerhetsmässigt, så är det väsentliga att få in en jordfelsbrytare, det ger mycket större ökning av säkerheten än att dra fram jord överallt.
Men vid ombyggnad av elanläggningen måste den uppgrderas till att följa dagens standard, vilket innebär att alla uttag skall vara jordade.
Att byta central blir då lite av en slamkrypare, är det underhåll, eller är det ombyggnad.
Jag tror att olika elfirmor kan tolka det lite olika.
Rent praktiskt och säkerhetsmässigt, så är det väsentliga att få in en jordfelsbrytare, det ger mycket större ökning av säkerheten än att dra fram jord överallt.
Det låter märkligt att man måste byta alla utgående grupper till jordat när man byter central. I så fall har jag gjort fel mer än en gång... Då går ju arbetet med centralbyte från ca: en halvdag till en halv vecka. För att inte tala om vad alla nya vägg- och takuttag kommer kosta.
Att man sätter dit minst en jordfelsbrytare ser jag som självklart men vet inte om man "måste" rent föreskriftsmässigt.
Att man sätter dit minst en jordfelsbrytare ser jag som självklart men vet inte om man "måste" rent föreskriftsmässigt.
Jag skulle rekommendera att alla uttag och lamputtag i köket jordas i samband med köksrenovringen. Det var vanligt att vägguttaget vid matplatsen var ojordat i gamla installationer.
Jordfelsbrytaren ger även möjlighet att installera ett jordat vägguttag i badrummet ( om minimiavståndet till badkaret/duschen kan uppfyllas).
Jordfelsbrytaren ger även möjlighet att installera ett jordat vägguttag i badrummet ( om minimiavståndet till badkaret/duschen kan uppfyllas).
Det sitter en jordfelsbrytare i centralen. I en mindre lägenhet finns sällan anledning att sätta fler än en jordfelsbrytare. 10 säkringar räcker om man ser till belastningen på varje säkring. Som redan nämnts i tråden har du kanske en enfasmatning till din lägenhet. Detta kan ställa till med problem! Tänk till på vad du vill ha för vitvaror. Samla ihop produktblad på dessa där apparaternas elektriska märkeffekt framgår. Kontakta sedan en behörig installatör för rådgivning. Ett modernt kök ställer helt andra krav på elinstallationerna.daffolina skrev:Just nu har jag en gammal proppcentral med 5 proppar varav 4 som används.
Tappa inte sugen nu inför detta krångel! Du kommer få ett schysst kök när allt är klart.
;j