1 525 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Jordfelsbrytare löste ut trots frånslagen säkring
Hej alla!
Igår skulle jag klippa av en kabel, jag stängde av säkringen, mätte med fasen pennan, mätte med multimeter och det var ingen kräm på. Jag klippte sedan kabeln varpå jordfelsbrytare löste ut. Jag blev livrädd mist sagt.
Jag undrar vad detta kan bero på och om det finns något jag kan testa innan jag ber någon att felsöka anläggningen?
Mycket tacksam för svar!
Igår skulle jag klippa av en kabel, jag stängde av säkringen, mätte med fasen pennan, mätte med multimeter och det var ingen kräm på. Jag klippte sedan kabeln varpå jordfelsbrytare löste ut. Jag blev livrädd mist sagt.
Jag undrar vad detta kan bero på och om det finns något jag kan testa innan jag ber någon att felsöka anläggningen?
Mycket tacksam för svar!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det är absolut inga fel. Det är precis vad som som ska hända när nolla och jord får kontakt. För när du bryter säkringen bryter du inte jorden eller nollan, dom är fortfarande i kopplade precis som vanligt.
Sen kommer någon mer begåvad (både i det elektriska och skriftliga) i forumet troligen förklara mer i detalj varför det beter sig så..
(Tydligen två på bollen..)
Sen kommer någon mer begåvad (både i det elektriska och skriftliga) i forumet troligen förklara mer i detalj varför det beter sig så..
Bästa svaret
Den tekniska förklaringen är att när skyddsjord och nolla kopplas ihop kommer ungefär hälften av strömmen som går i nollan att gå i jordledaren istället*. Jordfelsbrytaren märker att det går mindre ström än förväntat genom nollan och bryter.
*) Nollan delas av alla grupper, så det spelar ingen roll att man brutit fasen till just den grupp man jobbar på.
*) Nollan delas av alla grupper, så det spelar ingen roll att man brutit fasen till just den grupp man jobbar på.
Mycket bra förklarat. Tack!useless skrev:Den tekniska förklaringen är att när skyddsjord och nolla kopplas ihop kommer ungefär hälften av strömmen som går i nollan att gå i jordledaren istället*. Jordfelsbrytaren märker att det går mindre ström än förväntat genom nollan och bryter.
Tack! Perfekt svar, och ja, mycket riktigt kom den tekniska förklaringen mycket snabbtT TechChad skrev:Det är absolut inga fel. Det är precis vad som som ska hända när nolla och jord får kontakt. För när du bryter säkringen bryter du inte jorden eller nollan, dom är fortfarande i kopplade precis som vanligt.
Produkter som diskuteras i tråden