drik skrev:
Jag har inte separerat på skydds och neutralplinten. Är detta en bygel man ser ( om man letar) mellan skenorna? Det var bråttom idag eftersom det tinade i frysen ;)
Kopplade du bara in jordfelsbrytaren i centralen utan att göra något annat?

Jag tror att du ska be elektrikern som kopplade in centralen komma och koppla in JFB.

Ja, jag är faktiskt lite förvånad att ingen har sagt något hittills..
Är man inte fullständigt säker på hur man ska göra och vad som kan gå fel så ska man låta bli att installera en JFB och allra helst inte pilla i centralen överhuvudtaget! Men nu vet ju inte vi TS förkunskaper. Kanske h*n är industrielektriker, men har sämre koll på JFB helt enkelt.

//Patrik

Elektrikern som kopplade in jfb hos oss var mycket förvånad att det gick utan problem. Mycket ovanligt om det görs på ett gammalt hus tydligen.
Kan du inte prova att slå av/skruva ur alla säkringar och se om jfb löser ut, så vet du om faserna är inblandade. Sen slår du på säkringarna en i taget.

Passa på att isolationsprova anläggningen mot jord också, även om det mest sannolika felet är kontakt mellan nolla och jord

Du har sysselsättningen tryggad... Det är väl bara att lossa en utgående nolla i taget och ohmmäta och se när kopplingen mellan nolla och jord släpper. OBS; gör absolut inte detta med strömmen påslagen (speciellt till trefasgrupper - det är ett rätt effektigt sätt att bränna sönder spis/induktionshäll/inbyggnadsugn o.s.v.)...

Fast först är det läge att kolla så att jordfelsbrytaren är rätt kopplad...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.