Provade att installera en jfb men fanskapet löser så fort jag slår till en grupp. I inledningsskedet är har jag alla grupper frånslagna.

Centralen är helt ny och funkar fint utan jfb.

Elsystemet är förhållandevis nytt (nytt i de rummen vi renoverar) men saknar jord i vissa rum.

Det spelar ingen roll vilken grupp jag slår till, jfb löser ändå.

När jag tog bort jfb funkade det som vanligt igen...

Hur kopplar man en jfb fel? Den är ju uppmärkt med siffror!! In i toppen och ut i botten. Nolla från inkommande in i toppen och ut i botten till nollskenan.... Faserna sydde jag bara vidare till grupperna.

Det enda återstående är att det är överslag nånstans å då vet jag inte vad jag ska göra...

Om det är överslag i en grupp borde väl inte den lsöa ut jfb om gruppen är frånslagen?

Skrynkla ut min hjärna!

Redigerat:
Du har sannolikt kortslutning mellan nolla och jord någonstans i anläggningen, t.ex mellan skydds- och nollplinten i centralen (Hager har en bygel som måste tas bort), eller långt ute i en grupp. Det hjälper inte att slå ifrån dvärgbrytarna för dom bryter ju bara fasen. Du behöver koppla loss grupp för grupp och mäta dig fram.

Tack för snabbt svar

Lösningen är alltså att jag tar bort grupp för grupp och tillslut slutar jfb att lösa ut?

Jag har köpt ett malmbergs på Hornbach som har funkat kanon hittils.

Menar du att det ligger en brygga mellan jord/nollskena? En bild eller bättre beskrivning hade förenklat....

Ja, en bild av din central kanske hade gett något.

Har du köpt en färdigkopplad central från Malmbergs? I så fall får vi anta att den är korrekt kopplad.
Eller har du kompletterat den i efterhand med JFB? Då kanske du glömt att separera på skydds- och neutralplinten?

Annars, lossa på neutralledaren i centralen och ohmmät mellan ledaren och skyddsjord. Upprepa detta grupp för grupp tills du hittar den grupp som har överledning N-PE.

Till sist kan det ju vara fel på JFBn också.

Bo.Siltberg skrev:
Ja, en bild av din central kanske hade gett något.

Har du köpt en färdigkopplad central från Malmbergs? I så fall får vi anta att den är korrekt kopplad.
Eller har du kompletterat den i efterhand med JFB? Då kanske du glömt att separera på skydds- och neutralplinten?

Annars, lossa på neutralledaren i centralen och ohmmät mellan ledaren och skyddsjord. Upprepa detta grupp för grupp tills du hittar den grupp som har överledning N-PE.

Till sist kan det ju vara fel på JFBn också.
Färdigkopplad, ja.
Installerad av elektriker för 6 mån sen och har gått som en klocka sen dess....

Jfb monterade jag själv idag men plockade bort den igen och satte ihop tåtarna med u-båtar så nu funkar det som vanligt igen.

Jag har inte separerat på skydds och neutralplinten. Är detta en bygel man ser ( om man letar) mellan skenorna? Det var bråttom idag eftersom det tinade i frysen ;)

Väntar med spänning...

Hur det ser ut i en Malmbergs vet jag inte, men det bör synas tydligt hur dom två plintarna är ihopkopplade. Det kan vara en bygel av något slag eller en kabel.

EDIT: Om det inte är så för ovanlighetens skull att centralen matas med TN-S, dvs separata skydds- och neutralledare?

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Hur det ser ut i en Malmbergs vet jag inte, men det bör synas tydligt hur dom två plintarna är ihopkopplade. Det kan vara en bygel av något slag eller en kabel.
Kan man inte mäta mellan jord och noll-skenan? Jag tänker Resistans... Där borde väl va en stenklar 1:a på fluken?

Ja visst kan du det om du bryter JFBn. Troligen kan du med 99% säkerhet mäta upp 0 Ω, men det hjälper inte så mycket för att ta reda på var nolla och jord är ihopkopplade.

EDIT: Om det inte är så för ovanlighetens skull att centralen matas med TN-S, dvs separata skydds- och neutralledare?[/QUOTE]

Fem ledare 6mm2. Grå, brun, svart, blå och gulgrön. Jorden direkt på skenan. Nollan till jfb och därifrån till nollskenan. Faserna till Huvudbrytaren och därifrån till jfb.

Så tänkte jag

Bo.Siltberg skrev:
Ja visst kan du det om du bryter JFBn. Troligen kan du med 99% säkerhet mäta upp 0 Ω, men det hjälper inte så mycket för att ta reda på var nolla och jord är ihopkopplade.
Helt sant....

Äh, ni elektronikare och era ohmvärden... sumra och se om instrumentet piper bara, varför krångla till det... ;)

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Äh, ni elektronikare och era ohmvärden... sumra och se om instrumentet piper bara, varför krångla till det... ;)

//Patrik
För att man har en FLUKE ;) ?

drik skrev:
För att man har en FLUKE ;) ?
Jag tittar aldrig på displayen, lyssnar efter pip bara :p

Danne031 skrev:
Jag tittar aldrig på displayen, lyssnar efter pip bara :p
Fluken har ju även den summerfunktion d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.