Jag läste Bo Siltbergs (som vanligt) utmärkta text kring vad som kan gå fel när man kopplar el själv hemma och hajade till när det gällde en kommentar kring JFB i kalla utrymmen. Det stod att de flesta bara klarar några få minusgrader.

För ett par år sedan drog jag fram en ny matning till garaget med tillhörande central. Centralen sitter på väggen i den ouppvärmda delen av garaget men förser hela garaget (även den uppvärmda delen) med el. Vad jag kan konstatera så sitter alltså både JFB och alla säkringar i ett utrymme som blir lika kallt som utemiljön på vintern och
detta leder till några frågor:

*Kan detta alltså innebära att JFB inte löser ut om det är för kallt ute?
*Bör jag byta JFB eller rent av isolera resten av garaget med för att detta inte ska ske?
*Gäller detta även för vanliga dvärgbrytare?

Hoppas att någon elkunnig person där ute kan upplysa mig om detta.

Dom allra flesta JFB är så vitt jag förstår specade ner till minus 25 grader, även dom som finns i lågprissortimentet.
Ps
Gäller JFB för fasta installationer, hur det är med flyttbara har jag ingen aning om.

• Gilla
Maledictus
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Det stod att de flesta bara klarar några få minusgrader.
Har du någon länk till denna text?

• Gilla
Maledictus
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom allra flesta JFB är så vitt jag förstår specade ner till minus 25 grader, även dom som finns i lågprissortimentet.
Ps
Gäller JFB för fasta installationer, hur det är med flyttbara har jag ingen aning om.
Tack för svar. Detta är en vanlig Hager (kan inte exakta detaljerna).

M Maledictus skrev:
Tack för svar. Detta är en vanlig Hager (kan inte exakta detaljerna).
Jag antar att @Bo.Siltberg vill visa på risken att det inte är säkert att alla komponenter klara kyla. Antar det är denna text du syftar på.

Textexemplar som diskuterar komponenters köldtålighet, specificerar normalgräns vid -5°C och köldtåliga varianter till -25°C.

En Hager av nutida fabrikat klara dock som @elmont säger ner till -25 C. Ingen aning om äldre modeller kan vara mindre tåliga.

Tekniska specifikationer för jordfelsbrytare inklusive normer, märkström, märkspänning och drifttemperatur från -25°C till +40°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag tog för skojs skull och tittade lite på vad JFB i allmänhet var specade till och följande vanliga märken är specade till -25
Garo
ABB
Hager
Siemens
AEG
Schneider
Malmbergs
Rutab

• Gilla
Bo.Siltberg och 5 till
  • Laddar…
Stort tack för alla svar, då känns det inte som ett problem som behöver åtgärdas.

Det är tydligen ett problem som är passé. Men JFBer som följer dagens utgåva av IEC 61008-1 har kravet -5 - +40 grader. Lägre temperaturer anses som "extrema"... Kanske har EU eller Sverige skärpt detta i SS-EN 61008-1.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.