Jag köpte ett begagnat löpband (Tunturi T60) och provade det hos säljaren och allt fungerade bra.
Väl hemma när jag pluggar in det slår jordfelsbrytaren omedelbart ifrån. Jag testade det även med en "sladd JFB" via ett uttag som inte ligger under JFB i centralen och även "sladd JFB" slår ifrån direkt.
Jag öppnade löpbandet och kollade runt lite och har mätt lite resistans med multimeter (har ingen megger och det är ju mest elektronik).
När jag slår till strömmen hinner jag se att ett par dioder (en röd en grön) på kretskortet lyser till snabbt innan JFB löser men det går på typ ½ sekund.
Motorn för löpbandet, transformatorn som finns i det och höj/sänk-motor ger inget utslag mot skyddsjord när jag mäter med multimetern om de är losskopplade.
Skruvade loss och mätte lite på kretskortet och där finns ett par kontakter som visar 20-50 MOhm men också en kontakt med ett stift som har direkt kortslutning mot skyddsjord.
Kontakten går till en sensor på motorn (för hastighet tror jag) och verkar vara av lågspänningstyp men jag tycker ändå det verkar mycket konstigt att den är direkt kortsluten mot skyddsjord... eller?
Väl hemma när jag pluggar in det slår jordfelsbrytaren omedelbart ifrån. Jag testade det även med en "sladd JFB" via ett uttag som inte ligger under JFB i centralen och även "sladd JFB" slår ifrån direkt.
Jag öppnade löpbandet och kollade runt lite och har mätt lite resistans med multimeter (har ingen megger och det är ju mest elektronik).
När jag slår till strömmen hinner jag se att ett par dioder (en röd en grön) på kretskortet lyser till snabbt innan JFB löser men det går på typ ½ sekund.
Motorn för löpbandet, transformatorn som finns i det och höj/sänk-motor ger inget utslag mot skyddsjord när jag mäter med multimetern om de är losskopplade.
Skruvade loss och mätte lite på kretskortet och där finns ett par kontakter som visar 20-50 MOhm men också en kontakt med ett stift som har direkt kortslutning mot skyddsjord.