Jag köpte ett begagnat löpband (Tunturi T60) och provade det hos säljaren och allt fungerade bra.
Väl hemma när jag pluggar in det slår jordfelsbrytaren omedelbart ifrån. Jag testade det även med en "sladd JFB" via ett uttag som inte ligger under JFB i centralen och även "sladd JFB" slår ifrån direkt.
Jag öppnade löpbandet och kollade runt lite och har mätt lite resistans med multimeter (har ingen megger och det är ju mest elektronik).
När jag slår till strömmen hinner jag se att ett par dioder (en röd en grön) på kretskortet lyser till snabbt innan JFB löser men det går på typ ½ sekund.
Motorn för löpbandet, transformatorn som finns i det och höj/sänk-motor ger inget utslag mot skyddsjord när jag mäter med multimetern om de är losskopplade.
Skruvade loss och mätte lite på kretskortet och där finns ett par kontakter som visar 20-50 MOhm men också en kontakt med ett stift som har direkt kortslutning mot skyddsjord.
Kontakten går till en sensor på motorn (för hastighet tror jag) och verkar vara av lågspänningstyp men jag tycker ändå det verkar mycket konstigt att den är direkt kortsluten mot skyddsjord... eller?
Väl hemma när jag pluggar in det slår jordfelsbrytaren omedelbart ifrån. Jag testade det även med en "sladd JFB" via ett uttag som inte ligger under JFB i centralen och även "sladd JFB" slår ifrån direkt.
Jag öppnade löpbandet och kollade runt lite och har mätt lite resistans med multimeter (har ingen megger och det är ju mest elektronik).
När jag slår till strömmen hinner jag se att ett par dioder (en röd en grön) på kretskortet lyser till snabbt innan JFB löser men det går på typ ½ sekund.
Motorn för löpbandet, transformatorn som finns i det och höj/sänk-motor ger inget utslag mot skyddsjord när jag mäter med multimetern om de är losskopplade.
Skruvade loss och mätte lite på kretskortet och där finns ett par kontakter som visar 20-50 MOhm men också en kontakt med ett stift som har direkt kortslutning mot skyddsjord.
Kontakten går till en sensor på motorn (för hastighet tror jag) och verkar vara av lågspänningstyp men jag tycker ändå det verkar mycket konstigt att den är direkt kortsluten mot skyddsjord... eller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Bästa svaret
Att man har jordat motorn kan bero på att det är funktionsjordning för störskydd. Inte så snyggt men säkert vanligt. Det skulle kanske också kunna bero på en "tin whisker" från lödpunkten på baksidan av kretskortet men det verkar inte så troligt.
Vad händer om du kopplar in löpbandet på ett uttag som inte är skyddat av JFB, låter det sitta där i typ tio sekunder och sen provar med JFB igen (rör inte löpbandet under tiden). Den där feta kondensatorn* kanske drar så mycket ström när den laddar upp att JFB löser. Jag hade det problemet med min UPS efter att den hade varit urkopplad ett tag.
* Först skrev jag att det var en glättningskondensator men den verkar sitta på växelströmssidan av likriktarbryggan? Eller gör den det? Det är lite svårt att följa ledarna.
Vad händer om du kopplar in löpbandet på ett uttag som inte är skyddat av JFB, låter det sitta där i typ tio sekunder och sen provar med JFB igen (rör inte löpbandet under tiden). Den där feta kondensatorn* kanske drar så mycket ström när den laddar upp att JFB löser. Jag hade det problemet med min UPS efter att den hade varit urkopplad ett tag.
* Först skrev jag att det var en glättningskondensator men den verkar sitta på växelströmssidan av likriktarbryggan? Eller gör den det? Det är lite svårt att följa ledarna.
Tackar!
Ditt förslag med "icke-JFB" uttag först fungerade!
Jag får nog skaffa en sån 10A PSA säkring/brytare då det efter att ha varit urpluggad ca. 30 minuter och jag pluggade i den igen så for JFB igen. Meckigt att springa med skarvsladd från "icke-JFB" skyddat uttag (från poolstyrningen för värmepumpen) för att ge löpbandet konstgjord andning för att komma igång...
Alternativet kanske att jag drar ett uttag till det utan JFB och använder en "sladd-JFB" för att enklare komma runt problemet men det känns ju inte riktigt bra.
Mätte på läckström på skyddsjord när den var inkopplad i "icke-JFB" uttaget och multimetern hoppade lite men visade bara några enstaka mA så egentligen inte tillräckligt för att JFB ska gå... Läckströmmen måste således ta vägen någon annanstans än ut i skyddsjord...
Finns något annat man kan göra?
Ditt förslag med "icke-JFB" uttag först fungerade!
Jag får nog skaffa en sån 10A PSA säkring/brytare då det efter att ha varit urpluggad ca. 30 minuter och jag pluggade i den igen så for JFB igen. Meckigt att springa med skarvsladd från "icke-JFB" skyddat uttag (från poolstyrningen för värmepumpen) för att ge löpbandet konstgjord andning för att komma igång...
Alternativet kanske att jag drar ett uttag till det utan JFB och använder en "sladd-JFB" för att enklare komma runt problemet men det känns ju inte riktigt bra.
Mätte på läckström på skyddsjord när den var inkopplad i "icke-JFB" uttaget och multimetern hoppade lite men visade bara några enstaka mA så egentligen inte tillräckligt för att JFB ska gå... Läckströmmen måste således ta vägen någon annanstans än ut i skyddsjord...
Finns något annat man kan göra?
Jag fick förslaget att använda en inrush limiter till min UPS. I sin enklaste variant kan man använda ett NTC-motstånd. Kostnad, några tior.
Det blev en 16A PSA från Hager och egen grupp som heter "IT-kraft". Obviously. Kostnad, närmare tusenlappen och det var bara för att jag hade 2,5 kvmm FK hemma.
Det låter lite konstigt att kondingen tappar laddningen så snabbt, det borde den inte göra.
Det blev en 16A PSA från Hager och egen grupp som heter "IT-kraft". Obviously. Kostnad, närmare tusenlappen och det var bara för att jag hade 2,5 kvmm FK hemma.
Det låter lite konstigt att kondingen tappar laddningen så snabbt, det borde den inte göra.
Det var ju inte inkopplat så länge, eller igång, så frågan är ju när (och hur snabbt) kondingen laddas upp...?tommib skrev:Jag fick förslaget att använda en inrush limiter till min UPS. I sin enklaste variant kan man använda ett NTC-motstånd. Kostnad, några tior.
Ja, jo, det är ju inget superinstrument men jag ville i alla fall säkerställa att det inte går någon ström ut i skyddsjord/ram på löpbandet...Nyfniken skrev:
Vore det ett konstant eller värre jordfel borde jag ju sett något på mätaren.
Tja, hur stor är den? Sitter den på AC eller DC-sidan? Om den sitter på AC-sidan så laddas den inte upp, men det verkar konstigt. Om du verkligen ska räkna på det måste du klarlägga kretsen och vad kondigen faktiskt gör. Du måste också kontrollera om det är den som är problemet eller om det var något annat.
Eller så bara lämnar du löpbandet inkopplat en timme och ser vad som händer. Rent praktiskt borde den ladda upp på max tiotalet minuter men jag kan ha helt fel.
Eller så bara lämnar du löpbandet inkopplat en timme och ser vad som händer. Rent praktiskt borde den ladda upp på max tiotalet minuter men jag kan ha helt fel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg
Ingen konsumentprodukt för hemmabruk ska lösa en JFB. En plötslig strömrusning kan visserligen få en JFB ur balans men har svårt att tänka mig att ett gåband ska ha sådana strömspikar. Den stora kondensator uppe till höger sitter vad jag kan se på DC-sidan (kan inte sitta någon annanstans) och ska laddas upp på en bråkdel av en halvperiod! Och alla drosslar på primärsidan bör dämpa alla strömspikar. Några EMC-kondingar mot jord ser jag inte. Så det behövs en djupare felsökning här.
Ja, väl "uppladdat" fungerar det ju och JFB håller så jag lämnar det inkopplat nu och har även joggat en halvtimme på det så pluggar jag ur senare ikväll och lämnar det ur över natten så får vi se...Bo.Siltberg skrev:Ingen konsumentprodukt för hemmabruk ska lösa en JFB. En plötslig strömrusning kan visserligen få en JFB ur balans men har svårt att tänka mig att ett gåband ska ha sådana strömspikar. Den stora kondensator uppe till höger sitter vad jag kan se på DC-sidan (kan inte sitta någon annanstans) och ska laddas upp på en bråkdel av en halvperiod! Och alla drosslar på primärsidan bör dämpa alla strömspikar. Några EMC-kondingar mot jord ser jag inte. Så det behövs en djupare felsökning här.
Jag har ett äldre Tunturi T20 också som löste JFB men det var för att det var helt fullt med damm och hår som sugs in p.g.a. statiska elektriciteten som uppstår mot mattan... Det här "nya" bandet rengjorde jag direkt när jag fick det eftersom jag helst har eget damm och hår i det...
Ah, det som förvirrade mig var den röda ledaren som låg på kondingen men jag ser nu att den har en svart kompis lite längre upp åt vänster. De är bortkopplade från något antar jag.Bo.Siltberg skrev:Ingen konsumentprodukt för hemmabruk ska lösa en JFB. En plötslig strömrusning kan visserligen få en JFB ur balans men har svårt att tänka mig att ett gåband ska ha sådana strömspikar. Den stora kondensator uppe till höger sitter vad jag kan se på DC-sidan (kan inte sitta någon annanstans) och ska laddas upp på en bråkdel av en halvperiod! Och alla drosslar på primärsidan bör dämpa alla strömspikar. Några EMC-kondingar mot jord ser jag inte. Så det behövs en djupare felsökning här.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg
Naturligtvis ska inte ett rullband behöva laddas upp på något sätt så det är ju ingen lösning. Utan det finns ett fel någonstans som man vill hitta, vore olustigt att använda den annars. Jag skulle dock inte börja med att leta fel på kretskortet utan på övriga delar av maskinen. Symptomet passar inte in på rimliga elektronikfel utan det låter mer som ett "dielektriskt problem", återstående fukt och damm kanske?
Jag passade på att dammsuga och torka rent nu när jag skruvade isär det.Bo.Siltberg skrev:Naturligtvis ska inte ett rullband behöva laddas upp på något sätt så det är ju ingen lösning. Utan det finns ett fel någonstans som man vill hitta, vore olustigt att använda den annars. Jag skulle dock inte börja med att leta fel på kretskortet utan på övriga delar av maskinen. Symptomet passar inte in på rimliga elektronikfel utan det låter mer som ett "dielektriskt problem", återstående fukt och damm kanske?
Det var en del damm under kretskortet som jag nu fick bort.
Det finns två motorer, en för själva bandet och en motor som driver en skruv för att höja och sänka lutningen.
Ingen av motorerna har skyddsjord men är ju monterade i ramen på löpbandet.
Även med motorerna urkopplade löste JFB ut.
Har du kikat över allt kablage map nötskador?