Hej. Jag har en värmeväxlare(fjärrvärme) i ett 60-talshus, kanske 15 år gammal. Problemet är att varje gång jag försöker starta den så löser JFB:n ut, varje gång och uppskattningsvis efter lika lång tid(1 minut?). Så just nu så kan jag inte ha den inkopplad, och det vill jag såklart försöka lösa.

Utmaningen är med mina ögon att det väl är möjliga vägar för läckström lite varstans, skåpet står med naken metall på betonggolvet, rörene går nakna in i väggarna.. Är det vettigt och realistiskt att försöka få jordfelet löst? Eller är det vettigare att sektionera centralen och sätta värmeväxlaren utanför jordfelsbrytaren? Finns det kanske bestämmelser mot det?
 
Generellt är det ok att låta en fast ansluten värmeanläggning, skyddsjordad enligt konstens alla regler, ligga utanför en JFB.

Men man vill ju ändå förstå vad för slags jordfel du har här. Jag är inte insatt i vilka komponenter en sådan värmeväxlare består av och vad som skulle kunna läcka ström. Har den en kompressor? Har bild och länk?
 
Cirkulationspump är nästan enda kandidaten i det fallet. Sen reglercentral med ställdonet som kan vara 230 V men normalt i plast och knappast skyddsjordat.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag håller med GK100 här.
Boven brukar vara värmepatron i första hand, cricpump i andra hand.
Men du har fjärrvärme, så då har du knappast någon elpatron.

Är du händig och känner dig bekväm med sånt här (och har ett mätinstrument att kolla så det har blivit spänningslöst) så kan bryta spänningen och koppla ur cirkpumpen, och sen testa i några minuter att jfb inte längre löser.
 
Det tog tid att få tillfälle att titta på det här igen! Men nu är det gjort.

Dels utifrån det som ni sagt här, dels för att det hörs ett "klickande ljud" så tittade jag på cirkulationspumpen. Jag är inte expert på det här, det jag kunde föreställa mig göra ett sånt ljud var en motor - som inte låter så frisk, då :-|. (Men vad vet jag, det kan väl säkert vara nåt annat, ett relä eller så.)

Jag har haft fjärrvärmeskåpet(vad säger man?? Värmecentralen??) utanför jordfelsbrytaren sen jag skrev sist, annars så fungerade det inte alls och lokala fjärrvärmeavläsarna hörde av sig eftersom de inte fick kontakt med mätaren. Att ha det untanför JFB:n har fungerat hyggligt, det har åtminstone gått att starta skåpet men efter obestämd tid så har säkringen löst ut och tagit mig tillbaka till ruta 1.

Så jag tittade på cirkulationspumpen. Inte svår att hitta, sladden till pumpen går in i en prydlig dosa på sidan för anslutningar. En skruv för att lyfta på locket till dosan. Och när jag gör det kommer det ut *vatten*(Nej, inget hål i botten av dosan mer än sladden som kommer in, jag antar att det tyder på att den vägen är tät :p). *Det* hade jag inte väntat mig! Men jag grämer mig ändå över att jag inte var beredd och filmade det. Jag fotade efteråt så gott det gick. Doslocket(gummipackning hela vägen runt så det måste ha funnits nån tanke om vattenskydd, även fast jag inte kunde se nåt IP-nummer nånstans på det) hade fuktdroppar/kondens(??) över hela ytan på insidan. Anslutningsplinten sitter ganska lågt i dosan med jord också, jag antar att det kan ha varit en trovärdig väg för att utlösa JFB:n?

Så jag har kopplat bort fasen till cirkulationspumpen nu, säkringen löser inte ut. :beer: Resten av familjen kommer säkert snart att upplysa om hur mycket de gillar cirkulationspumpar och vill ha tillbaka den.. :rolleyes:

Jag behöver såklart försöka titta närmare på cirkulationspumpen. Jag har aldrig varit med om nåt liknande, och förmodligen så ger det väl ingenting att titta närmare på varför den släpper in(?) vatten till elen sådär, och jag antar att jag borde förbereda mig mentalt på en ovälkommen(finns det välkomna?) utgift..
 
  • Öppet doslock på en cirkulationspump med synlig kondens och anslutningsplint, kopparledning syns, indikation på vattenintrång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump i en värmecentral, synliga fuktdroppar och anslutningsplintar, indikerar potentiellt elfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Bara att byta pumpen.
Den är inte så dyr. Men du måste hitta en som passar, och jag är inte speciellt kunnig.
Men jag tror det finns gott om kunnigt folk på forumet som kan hjälpa.
Börja med att hitta märke och modellbeteckning.
Kanske några bra bilder också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.