1 558 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Jordat/ojordat blandat
Diskussionen om att inte blanda jordat/ojordat är i grunden självklar men sedan finns det kanske gränsfall. Jag har ett problem med en lösning som kanske är helt uppåt väggarna, mindre lämplig eller kanske OK. Vad säger ni? I dag är hela denna våning utom badrum ojordat. Men det finns en modern undercentral med plats för fler grupper. Gjordes då förra ägaren renoverade badrum. Jag har ett skrivbord i ena änden av ett rum 4x4 m. De enda uttagen sitter på motstående vägg så därifrån har jag nu en lång skarvsladd till dator med tillbehör. Bredvid skrivbordet har jag en gammaldags inbyggd garderob. Bakre väggen på garderoben är den vägg som undercentralen sitter på. Jag funderar nu på att från en ny grupp i undercentralen dra en kabel (EKK?) genom väggen in i garderoben och sätta ett jordat uttag inne i garderoben. Datorn kan då stå inne i garderoben. Det blir då bara nät och signalkabel till monitorn + högtalarkabel som kommer att gå ut från garderoben. Vinsten är både att minska ljudet och få utrustningen jordad.
Det enda som kommer att vara anslutet permanent till de ojordade uttagen är en sänglampa och klockradio ca 4 ,5 m från monitorn. Element finns på motsatta väggen 4 meter bort. Själv känner jag att riskerna att komma åt något jordat/ojordat samtidigt är obefintlig. På sikt ska all el göras om men då det nu är "utanpåliggande" (några lager tapet) drar det med sig så mycket annat. Jag är nu ute efter en snabb men inte idiotisk lösning.
Det enda som kommer att vara anslutet permanent till de ojordade uttagen är en sänglampa och klockradio ca 4 ,5 m från monitorn. Element finns på motsatta väggen 4 meter bort. Själv känner jag att riskerna att komma åt något jordat/ojordat samtidigt är obefintlig. På sikt ska all el göras om men då det nu är "utanpåliggande" (några lager tapet) drar det med sig så mycket annat. Jag är nu ute efter en snabb men inte idiotisk lösning.
Det du beskriver är både genomförbart o lagligt vad jag kan förstå, har själv varit inne på samma lösning i en gammal lägenhet med enbart ett ojordat dubbeluttag/rum. Tillfrågad sakkunnig tillstyrkte ideen, men betonade att man inte fick blanda jordat/ojordat.
Kjell G
Kjell G
Det finns en hake med det hela och det är att eftersom datautrustning ofta har skyddsjord och 0V hopkopplat så kan man få skyddsjord tex på chassit på en bildskärm med plåthölje. Så egentligen har man inte vunnit mer på det hela än om man dragit en jordad skarvkabel och pulat in datorn långt in i ett hörn under skrivbordet. Så här är det med mycket av datorelektronik som man kopplar ihop. Visst kan lösningen bli bättre än en skarvkabel men man ska inte lura sig själv och tro att det alltid blir helt säkert.