Kolla bilden. Vår entreprenör har tagit tagit in en elektriker som kör sina egna lösningar som jag inte helt litar på, men jag vet inte hur man egentligen ska göra så det kan ju vara rätt? Vad tror expertpanelen? Jag har bett om att alla uttag ska göras jordade i fritidshushuset och jag misstänker att detta är elektrikerns lösning som hen satt fast i en skreva i berget i krypgrunden.
En vit och svart räfflad kabel går genom ett hål i betong med en grön slinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Är det redan första april?

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
🤦‍♂️

Ja vad f*n? Varför gör man sådär?

Hus tomte
du måste skämta va

😂😂😂

För att vara lite allvarlig: Nej, sådär gör man förstås inte. Den elektrikern kan knappast vara elektriker eller nykter och klok.
Om det ser ut sådär där — hur ser hens övriga installationer ut?
Ta dit en annan, seriös och etablerad elektriker och skicka räkningen till entreprenören.

Är det någon slags jordtag för eget elverk om vanlig ström ännu saknas?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Jag tror Lilla Rackaren försöker skoja till det lite med oss🤣

• Gilla
Ssv
  • Laddar…
Äntligen har jag förstått det där med jordade uttag... det säger ju sig självt egentligen 🤣🤣

C C.Ö skrev:
Jag tror Lilla Rackaren försöker skoja till det lite med oss🤣
Det sjuka är att jag inte skojar. Kolla vad jag hittade nu då. Denna verkar hen ha övergivit för den ser inte ut att vara indragen i huset någonstans. 🤦‍♂️

Ett finger pekar på skadade kablar bredvid en byggnad omringad av stenar och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så till den stora frågan - hur jordar man ett hus (eller hur man nu uttrycker det)?

Nej du skojar. Detta är annars årets tråd

L LillaRackaren skrev:
Så till den stora frågan - hur jordar man ett hus (eller hur man nu uttrycker det)?
Man slår ner en metallstång i marken!

I många länder finns ingen skyddsjord från elleverantören, där slår man ner ett jordspett i marken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordspett

A atomlab skrev:
Nej du skojar. Detta är annars årets tråd
Nej, 😂 jag skojar inte. Den här entreprenören tar priset. Det bästa är att de i offerten har med att deras elarbeten ska generera något cert om att detta är rätt gjort i enlighet med elsäkerhetsverkets rekommendationer eller liknande.

Vad är det för kabel som kommer in från gatan, lossa kåpan på centralen och foto, upptill i centralen så ska det finnas 2 st skenor och där skiljar man ut PEN ( om det 3 ledare och en skärm ) till jord och noll. Ett yttre jordtag tillför inget i huset.

Kanske är någon larvig form utan potentialutjämning hen har försökt sig på. Dock jordar man i marken, (jord, lera ect) som är ledande. Berg är inte speciellt ledande

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.