Byggnovis
· Stockholm
· 67 inlägg
Kolla bilden. Vår entreprenör har tagit tagit in en elektriker som kör sina egna lösningar som jag inte helt litar på, men jag vet inte hur man egentligen ska göra så det kan ju vara rätt? Vad tror expertpanelen? Jag har bett om att alla uttag ska göras jordade i fritidshushuset och jag misstänker att detta är elektrikerns lösning som hen satt fast i en skreva i berget i krypgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
🤦♂️
Byggnovis
· Stockholm
· 67 inlägg
Ja vad f*n? Varför gör man sådär?
För att vara lite allvarlig: Nej, sådär gör man förstås inte. Den elektrikern kan knappast vara elektriker eller nykter och klok.
Om det ser ut sådär där — hur ser hens övriga installationer ut?
Ta dit en annan, seriös och etablerad elektriker och skicka räkningen till entreprenören.
Om det ser ut sådär där — hur ser hens övriga installationer ut?
Ta dit en annan, seriös och etablerad elektriker och skicka räkningen till entreprenören.
Byggnovis
· Stockholm
· 67 inlägg
Det sjuka är att jag inte skojar. Kolla vad jag hittade nu då. Denna verkar hen ha övergivit för den ser inte ut att vara indragen i huset någonstans. 🤦♂️C C.Ö skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så till den stora frågan - hur jordar man ett hus (eller hur man nu uttrycker det)?
Man slår ner en metallstång i marken!L LillaRackaren skrev:
I många länder finns ingen skyddsjord från elleverantören, där slår man ner ett jordspett i marken.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordspett
Byggnovis
· Stockholm
· 67 inlägg
Vad är det för kabel som kommer in från gatan, lossa kåpan på centralen och foto, upptill i centralen så ska det finnas 2 st skenor och där skiljar man ut PEN ( om det 3 ledare och en skärm ) till jord och noll. Ett yttre jordtag tillför inget i huset.