Monterade jordade vägguttag i min föra lägenhet utan att det finns jordad kabel, funktionen blev det samma, huset byggt 1983 och det finns en nyare elcentral med jordfelsbrytare. Kan nya ägaren kräva att jag skall dra jordad kabel till alla vägguttag?
 
  • Gilla
  • Wow
micke_79 och 5 till
  • Laddar…
Jordade uttag får väl inte finnas utan jord? Kan ha fel.
 
  • Gilla
Asbesträdd och 11 till
  • Laddar…
Det är kapitalt fel och farligt att montera jordade uttag och sedan inte ansluta jordledaren.
Varför gjordes denna ändring?

Detta skulle kunna klassas som ett dolt fel.
 
  • Gilla
Mogg och 7 till
  • Laddar…
Även om inte nya ägaren kräver det bör du själv föreslå, anlita elfirma och bekosta det då det är idiotiskt gjort.
 
  • Gilla
Mogg och 13 till
  • Laddar…
L Leif j skrev:
funktionen blev det samma
På vilket sätt menar du att funktionen är densamma utan ansluten jord?
 
  • Gilla
Mogg och 9 till
  • Laddar…
L Leif j skrev:
Monterade jordade vägguttag i min föra lägenhet utan att det finns jordad kabel, funktionen blev det samma, ?
Hur f*n menar du att funktionen blev den samma om inte jordkabeln är inkopplad?????
 
  • Gilla
Mogg och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
På vilket sätt menar du att funktionen är densamma utan ansluten jord?
TS menade nog att funktionen är samma som innan utbytet av vägguttag, vilket ju stämmer men det är ju totalt vansinne ändå, falsk marknadsföring.
 
  • Gilla
Milla01 och 3 till
  • Laddar…
Jackie-Chan-WTF.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
Mogg och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
TS menade nog att funktionen är samma som innan utbytet av vägguttag, vilket ju stämmer men det är ju totalt vansinne ändå, falsk marknadsföring.
Jo, det är sant... Fast lite sämre funktion är det ju eftersom man inte längre kan stoppa in runda ojordade stickproppar.
 
  • Gilla
Patrik440 och 9 till
  • Laddar…
A andost skrev:
Hur f*n menar du att funktionen blev den samma om inte jordkabeln är inkopplad?????
"Funktion" definieras förmodligen i detta fallet att lampan lyser när man kopplar in stickproppen i uttaget.

Men den nya ägaren kan troligen (med fog) hävda att installationen inte är fackmannmässigt gjord och kräva att den görs korrekt.
 
  • Gilla
Troberg och 6 till
  • Laddar…
harry73
L Leif j skrev:
Monterade jordade vägguttag i min föra lägenhet utan att det finns jordad kabel, funktionen blev det samma, huset byggt 1983 och det finns en nyare elcentral med jordfelsbrytare. Kan nya ägaren kräva att jag skall dra jordad kabel till alla vägguttag?
Du kanske kan föreslå att byta alla uttag till ojordade? Annars kan det ingå i köparens undersökningsplikt.
Men eftersom det här gäller en lägenhet(brf) är det inte fastighetsköp men köplagen som ligger till grund för eventuella krav från köparen

Hade du ställt frågan under juridikforumet hade du fått vettiga tips, här är det framförallt ajabaja du får;)
 
Redigerat:
  • Gilla
SysterNett och 2 till
  • Laddar…
Vem är det som är anläggningsägare i en bostadsrätt?
 
  • Gilla
BongoBingo och 2 till
  • Laddar…
L Leif j skrev:
Monterade jordade vägguttag i min föra lägenhet utan att det finns jordad kabel, funktionen blev det samma, huset byggt 1983 och det finns en nyare elcentral med jordfelsbrytare. Kan nya ägaren kräva att jag skall dra jordad kabel till alla vägguttag?
Om vi bortser från det olämpliga och farliga med den här typen av fusk. Och ser på det ur juridisk synpunkt.

Jag misstänker att frågan handlar om att en ny ägare har klagat och kräver ersättning.

Ja en ny ägare kan ha rätt till ersättning för att åtgärda detta.

Köp av en bostadsrätt regleras i köplagen. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm . En bostadsrätt är ur juridisk synpunkt, lösöre. Det regleras av samma lagar som om du köper en beg. cykel på blocket.

I §19 hanterar man frågor om fel i varan. Att sälja en lägenhet med felaktiga eluttag går definitivt in under minst en av punkterna i §19.

Sedan har vi precis som vid köp av fastigheter en klausul om undersökningsplikt i §20. Om detta fel var möjligt att upptäcka vid en noggrann undersökning så får köparen inte begära ersättning för felet.

Om vi antar att uttagen satt där väl monterade utan någon indikation på att något var fel, då bör man anta att felet är dolt, det hade inte gått att upptäcka för köparen såvida inte köparen antingen hade monterat isär uttagen och tittat, eller testat med uttagsprovare, vilket inte skall behövas vid en normal undersökning före köp. Om du på något sätt informerat köparen om att du själv bytt uttagen, eller om det på annat sätt funnits tveksamheter om elsystemet i lägenheten, så börjar man komma in i gråzoner, där köparen kanske borde insett att det kan finnas fel i elsystemet.

Av den begränsade information vi fått i tråden så skulle jag nog påstå att köparen har rätt till ersättning.

Att montera uttag felaktigt på det här viset är dessutom kriminellt. Du får byta uttag OM DU HAR KUNSKAP att göra det. Att montera jordade uttag utan att ansluta skyddsjord bevisar att du saknade kunskap, det är därmed ett brott mot ellagen, som teoretiskt kan ge 12 månaders fängelse. Det kan dessutom räknas som allmänfarlig vårdslöshet, eller om någon skadas av en elolycka pga. det här felet. Så kan det gå som vållade till annans död eller kroppsskada.

Sannolikheten att du skulle dömas för detta är dock försvinnande liten, såvida ingen dör pga felet.

Men slutsatsen: OM det är så att köparen ställer någon form av rimligt krav pga det här felet, så bör du betala bums!
 
  • Gilla
lillefar och 2 till
  • Laddar…
Krav på jordade uttag i bostadsutrymme kom först i mitten på 90-talet.
Enklast borde vara att återmontera icke jordade uttag.
 
  • Gilla
lillefar och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.