I taket sitter en jordad lampkontskt med tre trådar. Den 10 år gamla ikea-lampan jag tänkte hänga där har ojordad kontakt och två trådar. Lampan är inte märkt på något sätt vad jag kan se som dubbelisolerad. Då bör jag alltså låta bli att sätta upp lampan och skaffa en som är garanterat dubbelisolerad?
 
Frågan är om IKEA någon gång i modern tid sålt en taklampa som inte är dubbelisolerad så du bör kunna utgå från att den är OK. Annars kan du posta några bilder så kanske forumet kan bedöma saken eller att någon känner igen modellen och vet hur det ligger till.
 
BirgitS
Har lampan några metalldelar?
Hur ser dess kontakt ut?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har lampan några metalldelar?
Hur ser dess kontakt ut?
Ja skärmen är av vitlackerad metall. Är osäker på originalkontakt eftersom sladden är skarvad och förlängd sedan tidigare.
 
BirgitS
Okej, då behöver det verkligen kollas om den är dubbelisolerad. Ta en bild där ledningarna går in i lampan. Du kan ju ta en där man ser hela lampan också utifall att någon känner igen den och vet mer om den.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, då behöver det verkligen kollas om den är dubbelisolerad. Ta en bild där ledningarna går in i lampan. Du kan ju ta en där man ser hela lampan också utifall att någon känner igen den och vet mer om den.
Så här ser den ut. Är ca 15 år sedan den fanns på IKEA.
Lampa utan skärm, vit keramiksockel, kabel, inne i rum, persienner i bakgrunden, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit taklampa framför persienner i ett fönster, inomhusbelysning, neutralt ljus, designad belysningsarmatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Vad är det för material i den lite färgade övre delen?
Går det att lyfta upp den lilla toppen (plast antar jag) och den lite färgade överdelen för att se hur det ser ut när kabeln går ner i plåtdelen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för material i den lite färgade övre delen?
Går det att lyfta upp den lilla toppen (plast antar jag) och den lite färgade överdelen för att se hur det ser ut när kabeln går ner i plåtdelen?
Det är keramik. Ska lossa på den och fotografera!
 
Personligen skulle jag nog förutsätta att den lampan är dubbelisolerad. Med ledning av utseendet och att det är från ett känt fabrikat i modern tid.

Men helt säker är jag inte. Ikea har bara levererat lampor som antingen är dubbelisolserade, eller med tydlig jordning under min vuxna tid.
 
BirgitS
B Blander skrev:
Den 10 år gamla ikea-lampan jag tänkte hänga där
Har du ägt lampan hela tiden?
Det ser lite konstigt ut med en bit beige randig keramik där.
 
MultiMan
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
Lampan hette Septim från IKEA och kom med den porslinpluggen upptill. Vet ej om den var dubbelisolerad eller ej.

Sida 18 i 2007 års katalog: [länk]

Den var dock inte tänkt att hänga i sladden utan med kedja:

[bild]
Då är det nog inte så bra att hänga lampan i sladden eftersom man kan anta att dess infästning inte är gjord för det.

På din bild ser porslinsdelen ut att vara mer nedskruvad i aluminiumdelen.

I 2006 års katalog s. 320 https://ikeamuseum.com/sv/digital/i...000-talet-ikea-katalogen/2006-ikea-katalogen/ är den en nyhet och det står:
Tre olika färgade SEPTIM taklampor i lackad aluminium; vit, svart, mörkgrön. Text beskriver produktinformation och priser.

Kan lackad aluminium leda ström?
 
MultiMan
Aluminium leder ström utmärkt och används i massor av grövre kablar eftersom Alu är både lättare och billigare än koppar, men leder lite sämre så man måste ha större area för samma spänningsfall. Lacken kan ju skydda, eller inte, och det lär avta över tid. Inget man räknar som en skyddsbarriär, vad jag vet iaf gällande lampskärmar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag äger en tidigare version av denna lampa, utan porslinsgrunka, inköp på Ikea för ca 40 år sedan. Har precis krupit omkring på loftet och letat upp den.

Vit, gammal industriell lampa med sladd och spår av användning, fotograferad ovanifrån på mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den har en märkskylt som förvånande nog inte anger elmaterielklass.

Gamal, dammig lampsockel utan glödlampa, etikett specifierar max 60 watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men tittar man på lampsockeln så är det inga tvivel om att armaturen kan betraktas som dubbelisolerad. Den har ju en ojordad sladd i original. Det vore osannolikt att armaturen i denna tråd skulle vara annorlunda. Men givetvis bör vän av ordning skruva isär lampsockeln och titta att allting är friskt.

Trasig blandare, avskalad elkabel, exponerad kranbas, varningsetikett, behov av reparation, smutsig handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min lampa är till salu, gratis, för avhämtning.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Tack för allt engagemang! Jag får dissekera den. Dessvärre är den på annan plats så jag kan inte göra det nu. Men jag googlade och hittade en bild på lampan Septim, där man kan se en etikett med två fyrkanter som väl betyder dubbelisolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.