Ska installera en köksfläkt från IKEA. Kontakten till köksfläkten sitter lite för långt till vänster. Fläktkåpans rörhölje täcker halva kontakten. Jag vill alltså inte att kontakten ska vara synlig.
Precis bakom där rörhöljet ovenför fläkten ska gå, finns en vertikal regel som gipsskivorna är skruvade i, så jag ser det som dumt att kapa den till förmån för att flytta eluttaget.
Men om jag ber elektrikern ta bort uttaget och skarva kabeln ur väggen med en ny sladd. Där på låter jag en jordad hona hänga. Den kan jag då lätt gömma i fläktkåpans rörhölje.
Är det då lagligt? Eller hur löser jag detta?
Problemet:
Möjlig lösning:
Precis bakom där rörhöljet ovenför fläkten ska gå, finns en vertikal regel som gipsskivorna är skruvade i, så jag ser det som dumt att kapa den till förmån för att flytta eluttaget.
Men om jag ber elektrikern ta bort uttaget och skarva kabeln ur väggen med en ny sladd. Där på låter jag en jordad hona hänga. Den kan jag då lätt gömma i fläktkåpans rörhölje.
Är det då lagligt? Eller hur löser jag detta?
Problemet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Möjlig lösning:
Logga in
Skapa konto
Ingen hängande hona.
Ända lösning som jag ser det är ett utanpå liggande litet som får plats bakom rörhäljet.
Ända lösning som jag ser det är ett utanpå liggande litet som får plats bakom rörhäljet.
Skulle det vara ok att lämna det ungefär så här till elektrikern? Tänker att kablarna som satt till uttaget hänger ut genom ett hål bara, så får han skarva och göra det han ska. Ska kakla innan han hinner komma...
Det borde väl gå att sätta ett utanpåliggande uttag i själva fläkthöljet?
Logga in
Skapa konto
Det borde väl gå att sätta ett utanpåliggande uttag i själva fläkthöljet?
Redigerat:
Kulodosa på väggen över rörutloppet sedan ny kabel & nytt uttag på lämplig plats.Turbo123 skrev:
Du måste kunna göra fläkten strömlös vid ev service, samt att om du så bara klipper stickkontakten på anslutningskabeln så tar du över CEE märkningen samt garanti, tror du mig inte, ring till fläktleverantörten
Finns det infällda kulodosor (som inte sticker ut) som det kan komma ur en kabel ur för utanpåliggande montering av ett jordat uttag bredvid?
Och om det finns det, kan man då sätta kakel över kulodosan så att kabeln till det utanpåliggande uttaget kommer ur ett hål i kaklet?
Och om det finns det, kan man då sätta kakel över kulodosan så att kabeln till det utanpåliggande uttaget kommer ur ett hål i kaklet?
Redigerat:
Nej men det finns vanliga infällda dosor.Turbo123 skrev:
Inget kakel över dosor. Men det gick ju inte att flytta pga regeln sa du ju i första inlägget. Om det går att flytta rörutloppet några cm år höger är det ju löst, då låter du bara elektrikern flytta rörutloppet så det hamnar innanför fläkthöljet och sätter ett uttag eller kulodosa där.Turbo123 skrev:
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Är väl enklare att Man bara kapar upp gipsen och flyttar dosan de 5cm de rör sig om. Är ju bara att kapa lite i reglen eller kortla ut så det hamnar på plats?
Jag vet företag som annars kör EKK eller Fk och tex EKK hölje över Fk och en lös hängande Hona. Känns lite fel må hända.
Jag vet företag som annars kör EKK eller Fk och tex EKK hölje över Fk och en lös hängande Hona. Känns lite fel må hända.
Elektrikern har varit här nu. Han sa direkt själv innan jag hann öppna munnen att han brukade hänga en jordad hona direkt ut från väggen, eftersom det ofta blir ont om plats i fläkthöljet.
Ingen dosa alltså, utan han lastsäkrade bara kabelröret och satte eltejp runt kablarna och sedan jordad hona hängandes.
Ingen dosa alltså, utan han lastsäkrade bara kabelröret och satte eltejp runt kablarna och sedan jordad hona hängandes.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Bilder tack!Turbo123 skrev:Elektrikern har varit här nu. Han sa direkt själv innan jag hann öppna munnen att han brukade hänga en jordad hona direkt ut från väggen, eftersom det ofta blir ont om plats i fläkthöljet.
SUCK!!!!!
1. Det är inte tillåtet att tillverka kablar själv.
2. Godkänd övergången från fast installation till anslutnings kablar kan ALDRIG se ut som detta (se tidigare råd i denna tråd)
3. Har du inte gjort allt själv?????:banghead:
1. Det är inte tillåtet att tillverka kablar själv.
2. Godkänd övergången från fast installation till anslutnings kablar kan ALDRIG se ut som detta (se tidigare råd i denna tråd)
3. Har du inte gjort allt själv?????:banghead: