1 763 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Jorda ett ogjordat rum
Hej
Jag har några funderingar jag skulle vilja lyfta här.
Vi har successivt renoverat hemma och har därmed monterat "jordade uttag för att i framtiden jorda" (vet att de är fel men skall ju fixas )
Jag undrar då det finns jord framme i takdosorna, får jorden dras därifrån ner i vägguttag OM dem tillhör samma grupp eller måste det ändå dras från centralen?
Kan jorden överbelastas på något sätt ?
Jag har förstått det som att man kan ta jorden från befintliga takdosor om uttagen tillhör samma grupp? Stämmer det ?
Tack för svar
Mvh
Jag har några funderingar jag skulle vilja lyfta här.
Vi har successivt renoverat hemma och har därmed monterat "jordade uttag för att i framtiden jorda" (vet att de är fel men skall ju fixas )
Jag undrar då det finns jord framme i takdosorna, får jorden dras därifrån ner i vägguttag OM dem tillhör samma grupp eller måste det ändå dras från centralen?
Kan jorden överbelastas på något sätt ?
Jag har förstått det som att man kan ta jorden från befintliga takdosor om uttagen tillhör samma grupp? Stämmer det ?
Tack för svar
Mvh
Montera inte jordade uttag utan att det finns jord. Det är bättre att behålla de gamla tills det faktiskt finns jord.
Jord dras samma väg som fas och nolla. Finns den längre upp i systemet kan man absolut fortsätta därifrån. Men dra inte in en jord från ett annat håll.
Jord dras samma väg som fas och nolla. Finns den längre upp i systemet kan man absolut fortsätta därifrån. Men dra inte in en jord från ett annat håll.
När du skriver "längre upp" men ar du takdosan?D Daniel 109 skrev:
Så kommer nolla o fas därifrån så kan jorden också tas därifrån ? Bara för att förtydliga
Jag ja det är så jag menar, kommer nolla och jord därifrån ska även jord tas där ifrån. Verifiera att ledningen verkligen är ansluten till jord.
De befintliga takdosorna matas ju just från centralen så det är den vägen du drar jorden. Som Daniel 109 skriver, verifiera så att ledningen du tror är jord verkligen är det (dvs den är ansluten med god kontakt till jordskenan).
Att installera jordade uttag utan ansluten jord är helt fel, fy skäms. Den typen av fel tenderar också att bli permanenta. Något händer, man glömmer ta tag i det och vips är huset sålt och vi har en ny doldafeltråd här.
Att installera jordade uttag utan ansluten jord är helt fel, fy skäms. Den typen av fel tenderar också att bli permanenta. Något händer, man glömmer ta tag i det och vips är huset sålt och vi har en ny doldafeltråd här.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
En nära bekant sålde nyss en bostad som strax innan försäljning hade detta fel, ojordade jordade uttag blandat i allrum, ingen jord framdraget. Jag bytte snabbt till gamla ojordade som jag hade liggande hemma innan visning. De "gamla" va inte så gamla, petskydd, djup brun, schnider tror jag det va. Kändes bättre vid försäljningen att det va korrekt.
Jag vet och förstår men ville helt enkelt inte sätta upp gula, spruckna dåliga igen och ville helt enkelt inte köpa ojordade nya för att sen köpa jordade nya.tommib skrev:De befintliga takdosorna matas ju just från centralen så det är den vägen du drar jorden. Som Daniel 109 skriver, verifiera så att ledningen du tror är jord verkligen är det (dvs den är ansluten med god kontakt till jordskenan).
Vi ska inte flytta, jan har koll på läget, jord finns framdraget i alla takdosor. Jag tackar, jag har fått svar på min fråga.
Mvh
Men varför drar du inte fram jord till vägguttagen innan du monterar de nya uttagen då? Känns ju bakvänt (och helt fel) att montera nya jordade uttag och sedan i efterhand dra fram jord.V Villaägarenr1 skrev:
Fördelen att behålla de gamla gulnade är att man får ett incitament att fixa den där jorden.
M Maledictus skrev:
M Maledictus skrev:
Jag har 2 ojordade rum kvar. Dem första gjordes ihop med en bekant som är gammal elektriker som dragit sig tillbaks.M Maledictus skrev:
Anledningen att jag ställde frågan här just idag är för att jag satt och funderade på dethär samtidigt som jag är hemma och sjuk.
Ville bara bena ut det lilla lilla frågetecken jag hade innan jag gav mig på det själv.