Nej, det är inte JFBn som "medger" att man behåller ojordade vägguttag. JFBn är som krockkudden i bilen, något som man aldrig någonsin vill lösa ut och ingenting man lutar sig emot och kör lite vårdslösare med dåliga bromsar.

Den ojordade anläggningen ska först och främst vara frisk och jordfri som jag skrev ovan. Sedan ska man vara restriktiv med att använda skyddsjordade apparater i dessa rum. Helst inte två sådana inom räckhåll från varandra. Brödrosten bör stanna kvar i köket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Om du läser första inlägget framgår att kök, tvättstuga, garage redan är jordat. I ett vanligt hus brukar det inte vara 3-fas grupper till övriga rum som vardagsrum, hall, sovrum etc. Så jag förstår helt enkelt inte er rekommendation att man inte ens ska göra ett försök att peta ner en dragfjäder, är det 2 ledare i VP16 ska det inte vara några problem.
Det är INTE enbart när det gäller trefas som antalet trådar i rör blir mer än 2, Jag skulle tro att i en normal bostad så ligger snittet på trådar i rör närmare 4 än 3. Men det vet du väl som yrkesman eller?
Men den största orsaken till att använda g:a trådar som dragsnören är ju det ekonomiska, dvs det blir billigare i långa loppet.
Det behövs bara ett rörstopp för att kostnaden ska rinna iväg. Rörstopp med g:a trådar som dragsnören existerar i princip inte men är däremot inte ovanliga med dragfjädrar.
Hur TS installation ser ut vet vi ju inte så resonemanget år rent generellt.
Ps
Efter att läst första inlägget än en gång så ser jag att det enbart är garage, kök, tvättstuga som har jord så det mesta av huset är ojordat.
 
Redigerat:
  • Älska
Uffe A
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, det är inte JFBn som "medger" att man behåller ojordade vägguttag. JFBn är som krockkudden i bilen, något som man aldrig någonsin vill lösa ut och ingenting man lutar sig emot och kör lite vårdslösare med dåliga bromsar.
Det var inte det jag menade.

Jag gillar dock inte tanken på att ha ett jordat element eller ett jordat telefonuttag i samma rum som exempelvis en ojordad dator med plåtchassi. Har man en JFB så är man ju lite säkrare (krockkudde som du kallar det) ifall något skulle gå fel, men nog är det bättre att chassit på datorn ovan är jordat alltid.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
eller ett jordat telefonutta
Telefonuttag är normalt inte jordade, men de har bara klenspänningsisolation mot jord, eller har idag en avklippt ände som ligger i jorden. Så det är möjligt att man formellt kan se dem som jordade. Har du däremot ett antennuttag i rummet så kan man se det som jordat. Och där finns väl även en reel risk, om man håller i kontakten på en inkopplad antennkabel, så är den exponerade yttre "hylsan" jord.

Har varit med om en sådan olycka på 70 talet när jag extraknäckte som TV reparatör. Min chef höll i en antennkabel för att injicera signal efter första förstärkarsteget i kanalväljaren på en TV. På den tiden var TV chassi strömförande, direktkopplade till 230V. På verkstaden hade vi isolertransformatorer som apparaterna skulle vara inkopplade på, mätinstrumenten var kopplade till vanliga uttag. Ett uttag var felmärkt. Höll på att gå väldigt illa.
 
H hempularen skrev:
Telefonuttag är normalt inte jordade, men de har bara klenspänningsisolation mot jord, eller har idag en avklippt ände som ligger i jorden. Så det är möjligt att man formellt kan se dem som jordade. Har du däremot ett antennuttag i rummet så kan man se det som jordat. Och där finns väl även en reel risk, om man håller i kontakten på en inkopplad antennkabel, så är den exponerade yttre "hylsan" jord.

Har varit med om en sådan olycka på 70 talet när jag extraknäckte som TV reparatör. Min chef höll i en antennkabel för att injicera signal efter första förstärkarsteget i kanalväljaren på en TV. På den tiden var TV chassi strömförande, direktkopplade till 230V. På verkstaden hade vi isolertransformatorer som apparaterna skulle vara inkopplade på, mätinstrumenten var kopplade till vanliga uttag. Ett uttag var felmärkt. Höll på att gå väldigt illa.
Jag har dock flera gånger varit med om att telefonuttagen har varit "jordade", det var ofta därför som modemen gick sönder när åskan gick. Potentialskillnaden mellan huset och telestationen blev stor. Man fick också problem om man hade ojordad dator och hade stickproppen åt fel håll, då fick man 50 Hz på telefonjordningen av modemet.

Sedan jag för 15 år sedan gjorde mig av med fast telefoni och TV så har faktiskt inte en enda sak gått sönder pga åska. Och då har elstolpen i min tomtgräns träffats av blixten en gång, detta skedde precis när jag hade återställt JFBn som löste ut vid föregående nedslag i berget ovanför. När den slog ned utanför mig så lyste elcentralen upp hela rummet i blått sken, men ingenting i huset gick sönder. JFBn löste dock ut igen...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det var inte det jag menade.

Jag gillar dock inte tanken på att ha ett jordat element eller ett jordat telefonuttag i samma rum som exempelvis en ojordad dator med plåtchassi. Har man en JFB så är man ju lite säkrare (krockkudde som du kallar det) ifall något skulle gå fel, men nog är det bättre att chassit på datorn ovan är jordat alltid.
Och jag menade inte att man ska skippa JFBn.
Och jag menar att man trots JFB ska vara restriktiv med flera skyddsjordade apparater i rummet, och det får under inga omständigheter finnas jordade element eller teleuttag där.
Man åtgärdar inte trasiga bromsar med krockkudde.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A
Tyvärr brukar det ofta finnas vattenburna radiatorer som för in sann jord och blir främmande ledande delar i dessa annars torra och isolerade rum med ojordade uttag.

Kanske det var en anledning till varför man -94 övergav denna typ av felskydd? Man måste ju ha sett att det inte gav den typ av säkerhet som automatisk frånkoppling av matningen ger? Jag vet inte hur man resonerade. Skriv gärna om någon var med på den tiden och vet varför.

Men jag är ändå inne på samma spår som de flesta av er att det känns som en onödig investering av anledningar som redan nämnts överallt i tråden.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
A
redarn redarn skrev:
För ojordade apparater (klass 2) är jordledaren oanvänd och bidrar inte med något. Nästan alla apparater är idag klass 2.

Om rummet bara innehåller klass 2 apparater tillför därför inte jordade uttag något (de tillför teoretiskt en mikroskopisk risk att någon håller i en trasig apparat och berör ett jordstift)

De enda utrymmen där jag har jordade apparater (klass 1) installerade är kök, maskinrum, tvättstuga, och bastu.

Har du gamla enkelisolerade apparater (klass 0) så byt dessa för ökad säkerhet.

Edit:

Det går inte att sticka in en gammal klass 0 apparat i ett jordat uttag men det skulle vara ännu bättre om det i samband med jordade klass 1 uttag införts ett klass 2 uttag där bara klass 2 apparater kan anslutas. Då kunde begriplig säkerhet uppnås med byte av själva uttagen.
Angående det sista så finns det faktiskt:
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-3-v-klass-ii
Såg att Bo nämnde dessa i ett tidigare inlägg också.
Det är väl ingen dum ide. Man blir kanske lite begränsad om man vill kunna plugga in brödrosten i sovrummet dock 🙂
 
A avh67f skrev:
Angående det sista så finns det faktiskt:
[länk]
Såg att Bo nämnde dessa i ett tidigare inlägg också.
Det är väl ingen dum ide. Man blir kanske lite begränsad om man vill kunna plugga in brödrosten i sovrummet dock 🙂
Ja, de är ju inte så dumma egentligen. Men bökigt om man vill koppla in laptopdatorn i vardagsrummet.
De kommer ju fortfarande oftast med Jordad anslutningkabel. Varför kan man ju undra?
 
Det dumma skulle väl vara att man inte får belasta stickpropparna som passar till den typen av uttag med mer än 2,5 A.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det dumma skulle väl vara att man inte får belasta stickpropparna som passar till den typen av uttag med mer än 2,5 A.
Och typ dammsugare har väl inte eurokontakt. Så ja, det finns vissa nackdelar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det dumma skulle väl vara att man inte får belasta stickpropparna som passar till den typen av uttag med mer än 2,5 A.
Ja, det begränsar ju användningen en del. 2.5 A max, är ju då knappt 600W.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T tinyDavid skrev:
Vi har nyligen skaffat hus på 150 kvm byggt 83 och har mestadels ojordat el i huset förutom i kök, tvättstugan och garaget. Vi tog in 2 offerter för att jorda all el i huset som landar på mellan 60-70tkr för de och både menar att för att jorda elen är det lika bra att dra om allt och sätta in en ny elcentral. Vi vill inte tumma på säkerhet, har en två åring hemma, men samtidigt har jag läst lite här att husets ålder knappast motiverar att vi ska behöva byta ut allt.

Hur hade ni gjort? Befintliga uttag är petskyddat, vi har även jordfelsbrytare.

Tacksam för tankar och erfarenheter.
Det är oftast bökigt att dra enbart jord och de tar lika lång tid att dra om alla trådar vilket jag hade gjort isåfall.
Det är materialkostnaden som tillkommer, arbetstiden blir densamma i regel.

Kablar från 80talet är oftast i gott skick och behöver normalt inte bytas.
Jordade vägguttag är bra men kanske inte nödvändigt, det hjälper dock inte mot personskada om någon stoppar spikar i uttag och håller med båda händer.
En mer försvarbar lösning är att skaffa jordfelsbrytare, denna höjer säkerheten men är naturligtvis ingen garanti för att olyckor inte kan hända.
Den hjälper förmodligen inte heller om barnet stoppar spik i uttaget (beror på vilken väg strömmen tar) och håller med bägge händer men den skyddar på andra sätt och är en enkel säkerhetshöjande åtgärd.

Den gamla centralen duger säkert men många vill uppgradera till minibrytare och slipper då en separat kapsling på väggen för JFB.

Om kostnaden avgör så hade jag behållit den gamla centralen och installerat JFB samt petsäkrat uttag om petskydd saknas alt är defekt.
 
S Styrman_jansson skrev:
Om jag inte minns fel så säger standarden att en jfb för personsäkerhet(30mA) får bryta redan vid 15mA. Har detta ändrats?
När jag gör dokumentation med eurotest brukar jag mäta jordfelsbrytarna och kolla deras funktion det ligger på lite drygt 20 mA brytström
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Angående det sista så finns det faktiskt:
[länk]
Såg att Bo nämnde dessa i ett tidigare inlägg också.
Det är väl ingen dum ide. Man blir kanske lite begränsad om man vill kunna plugga in brödrosten i sovrummet dock 🙂
Tack!

Men CEE 7/16 är väl Max 2.5A? (0,58kW) vilket förvisso täcker det mesta jag har utanför kök & någorlunda fasta installationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.