RoTe
Nu är detta ett tag sen men i ett hus från 77 drogs det jordat överallt inkl installation av JFB, centralen var det inget fel på. Jord var redan fördragen till varje rum, endera i en takdosa eller i en högt monterad dosa med lock. Det var plättlätt att bara dra i jordtråd till uttag iaf, riktigt snabbjobb.
 
M merbanan skrev:
Uttagsstandard från 83 är lite skillnad jämfört mot idag. Man ska lägga pengar och tid på det som ger bäst effekt.

Men det tål att sägas, just att byta uttag är ju något man får göra själv. Att komplettera med en jordfelsbrytare kostar förhoppningsvis under 10tkr (via elektriker) och nya kontakter och lite annat 10tkr till. Det som tillkommer är ju ens egen tid men iom att man man bor hemma så finns ju spilltid man kan lägga på sånt här arbete.
Att byta från ojordat till jordat är inte ok för en privatperson. Man får inte förändra fast installation
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Inte ska man väl dra jordkabel förbi befintliga kablar i rör? Risk att man sliter upp isoleringen (tänk 20m dragfjäder och därefter 20m jordkabel som ska förbi fas/nolla i en trång böj), isoleringsfel, varmgång, brand?

Man kan använda de gamla för att dra in dragfjäder och sist dra i alla tre samtidigt i så fall?
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
B
J Johannesbook skrev:
Inte ska man väl dra jordkabel förbi befintliga kablar i rör? Risk att man sliter upp isoleringen (tänk 20m dragfjäder och därefter 20m jordkabel som ska förbi fas/nolla i en trång böj), isoleringsfel, varmgång, brand?

Man kan använda de gamla för att dra in dragfjäder och sist dra i alla tre samtidigt i så fall?
Är den risken i din fantasi eller en etablerad risk? Med 2 ledare i VP16 rör är det ledigt med plats för en dragfjäder som också är gjord för att inte skapa friktion, mjuk och böjlig tipp. När man tvinnar fast kopparn får man ju också använda huvudet och lägga det tvinnade som en svans.
 
B bygges skrev:
Är den risken i din fantasi eller en etablerad risk? Med 2 ledare i VP16 rör är det ledigt med plats för en dragfjäder som också är gjord för att inte skapa friktion, mjuk och böjlig tipp. När man tvinnar fast kopparn får man ju också använda huvudet och lägga det tvinnade som en svans.
Det är en etablerad risk om ej så stor. När det gäller dom korta bitarna på en par tre meter är det oftast inga problem men när man börjar nå upp emot 7-8 meter och det handlar om mer än två trådar (som det oftast gör dvs 3-4-5 trådar) och mer än en böj måste man ta med det i sina beräkningar.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
S
B bygges skrev:
Är den risken i din fantasi eller en etablerad risk? Med 2 ledare i VP16 rör är det ledigt med plats för en dragfjäder som också är gjord för att inte skapa friktion, mjuk och böjlig tipp. När man tvinnar fast kopparn får man ju också använda huvudet och lägga det tvinnade som en svans.
Skulle gissa att de flesta elektriker har bränt av isoleringen på FK eller nätverkskablar under sina karriär, man underskattar lätt friktionens destruktiva förmåga när man "bara" ska dra i en till tråd.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
TS undrade om det var motiverat. Han verkar ha uppfattat det som att ledningarna är gamla och behöver bytas. Elfirman har uppenbarligen uttryckt sig olämpligt. Det är sant att det inte alltid går att dra i en separat skyddsledare, men jag provar alltid först, inte minst med tanke på att RQ idag kostar över 4 kr/metern.
Verkar som att du sluntit på tangentbordet
Du vet säkert att RQ inte ska dras i infälld installation 😎
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B
E elmont skrev:
Det är en etablerad risk om ej så stor. När det gäller dom korta bitarna på en par tre meter är det oftast inga problem men när man börjar nå upp emot 7-8 meter och det handlar om mer än två trådar (som det oftast gör dvs 3-4-5 trådar) och mer än en böj måste man ta med det i sina beräkningar.
S SueCia skrev:
Skulle gissa att de flesta elektriker har bränt av isoleringen på FK eller nätverkskablar under sina karriär, man underskattar lätt friktionens destruktiva förmåga när man "bara" ska dra i en till tråd.
Känns som ni pratar om andra applikationer med 3-fas grupper till höger och vänster. Här handlade det vad jag förstod om 2 st 1,5mm2 ledare i ett VP16 rör. Att peta ner en 3 eller 4 mm dragfjäder i det och känna efter om man kommer ut på andra sidan utan trånga passager låter sig göras relativt enkelt.
 
S
B bygges skrev:
Känns som ni pratar om andra applikationer med 3-fas grupper till höger och vänster. Här handlade det vad jag förstod om 2 st 1,5mm2 ledare i ett VP16 rör. Att peta ner en 3 eller 4 mm dragfjäder i det och känna efter om man kommer ut på andra sidan utan trånga passager låter sig göras relativt enkelt.

Absolut, men det går fortare att knyta i de gamla trådarna och dra med dem :)

Om en kund vill återanvända sina gamla FK av någon anledning så gör vi det, men det blir nästan garanterat dyrare.

Har skavt sönder isoleringen på FK i ett rör jag själv installerade när jag var lärling. Eller det var flexslang iofs.

Men då var det typ 20 meter att dra och jag hade gjort ett rätt kasst jobb med slangdragningen ärligt talat. Idag hade jag inte dragit slang över huvud taget med de förutsättningarna :)
 
A
B bygges skrev:
Är den risken i din fantasi eller en etablerad risk? Med 2 ledare i VP16 rör är det ledigt med plats för en dragfjäder som också är gjord för att inte skapa friktion, mjuk och böjlig tipp. När man tvinnar fast kopparn får man ju också använda huvudet och lägga det tvinnade som en svans.
Dragfjädern tvinnar sig kring ledarna i röret och det kan uppstå isolations-skador om man inte är försiktig. Kabelsmörj kan vara en bra ide.
 
Redigerat:
B bygges skrev:
Känns som ni pratar om andra applikationer med 3-fas grupper till höger och vänster. Här handlade det vad jag förstod om 2 st 1,5mm2 ledare i ett VP16 rör. Att peta ner en 3 eller 4 mm dragfjäder i det och känna efter om man kommer ut på andra sidan utan trånga passager låter sig göras relativt enkelt.
Om du inte sett det så handlar tråden om att jorda en hel bostad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Johannesbook skrev:
Inte ska man väl dra jordkabel förbi befintliga kablar i rör? Risk att man sliter upp isoleringen (tänk 20m dragfjäder och därefter 20m jordkabel som ska förbi fas/nolla i en trång böj), isoleringsfel, varmgång, brand?

Man kan använda de gamla för att dra in dragfjäder och sist dra i alla tre samtidigt i så fall?
Det liknar t.ex frågan ifall man får ansluta två ledare till samma skruvterminal. Man gör det som blir bra, vilket kräver lite känsla. Går det lätt så är det inga problem, men får man slita som ett djur med dragfjädern så är man fel ute. Och man ska inte förlita sig på isolationsmätningen som ska göras efteråt.

20 meter är visserligen långt, men det är antalet böjar som brukar vara avgörande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Att lägga kanske 60-70-tusen på att dra in jord i en elanläggning från 80-talet känns som en onödig utgift.
Som andra har sagt, de flesta elprylar idag behöver ingen jord, och ni har redan jord i de utrymme där det är krav på jord.

En plåtcental med "proppar" lär hålla i 100 år.

Slitna uttag/brytare får ni själv byta. Köp kvalitetsmärke på dessa produkter så blir det bra.
 
  • Gilla
avh67f och 5 till
  • Laddar…
B
E elmont skrev:
Om du inte sett det så handlar tråden om att jorda en hel bostad.
Om du läser första inlägget framgår att kök, tvättstuga, garage redan är jordat. I ett vanligt hus brukar det inte vara 3-fas grupper till övriga rum som vardagsrum, hall, sovrum etc. Så jag förstår helt enkelt inte er rekommendation att man inte ens ska göra ett försök att peta ner en dragfjäder, är det 2 ledare i VP16 ska det inte vara några problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Som gammal elektriker så har jag jordat eluttagen i alla rum som jag renoverat hemma, men jag ser ingen som helst anledning att göra detta för "vanligt folk". Jag hade inte gjort det alls om jag inte hade bytt eluttagen samtidigt.

Som redan skrivits i tråden, har man JFB så är värdet av jord i eluttagen väldigt lågt.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.