A Avemo skrev:
Det tål ju att påpeka att en jordfelsbrytare inte kan begränsa strömmen. Får man en stöt som löser ut jordfelsbrytaren blir strömmen precis lika stor som den blivit utan jordfelsbrytare. Men eftersom den bryter så varar inte strömgenomgången lika länge.
Utan jordfelsbrytare bryter inte en 10 A säkring eftersom kroppsresistansen är för hög man får förlita sig på turen att man inte har greppat kring spänningssatt del jag har egen erfarenhet av det och blev medvetslös lyckligtvis vis utan komplikationer jfbr för personskydd räddar många liv eftersom det är tidsförloppet som räknas se bara på elolycker med dödlig utgång sjönk markant när kravet på jfbr infördes dessutom får man ett kvitto på kvaliteten på sin elanläggning jag har jobbat i branschen i 50 år och hjälpt kunder med framförallt uppgradering av installationer när jfbr skulle installeras framförallt är det dåliga eller felkopplade anslutningskablar uttorkade ledningar fukt i utomhusapparater som är felkällor
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Antalet avlidna per år pga el blev ca 4-5 mindre efter JFB blev allmänna. Att märka är även att dom allra flesta elolyckor sker med yrkesmän som offer. Så antalet avlidna icke yrkesverksamma har minskat med någon enstaka person per år efter JFB infördes så det är inga stora siffror det handlar om. Speciellt om man ser till andra "livsfarliga" saker som tex trafik, sprit, tobak mm.
 
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Att dra från ett uttag till en takdosa då kostar alltså 60kr om det är 5 meter att dra, om man bara drar om jorden kostar det 20kr (materialkostnader givetvis)

Om vi debiterar 700kr timmen så får det alltså maximalt ta cirka 3,5 minuter extra innan vi börjar förlora på att försöka krångla i en extra ledare utan att dra ur befintliga.

Lämnar man pris på ett sånt jobb lämnar jag definitivt på att dra om alla ledare alltså.
Du är för dyr i timmen ;)
Dessutom undrar jag om inte kunden skulle uppskatta återanvändning och få låta det kosta en liten slant extra. Det tillkommer ju nya toppklämmor och tiden för att koppla ihop fas o nolla i dosorna så jag vet inte... Jag stoppar i dragfjädern, det kostar nån minut att prova.
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
B
Kablar från 70-80 talet innehåller bra med kemikalier som gör att de är färska 50 år senare. Man kan byta till halogenfria om man håller på i annat arbete men tekniskt sett är det inte nödvändigt. Kopparen håller ett par hundra år.

Är det jord framme till kopplingspunkter är det relativt lätt att dra ut jord till apparatdosorna, men även att dra från elcentral bör inte vara stora problem då du gissningsvis har VP rör överallt. Här och var har de garanterat hoppat ur och ibland kan man behöva ta upp litet hål i vägg för att lösa det eller för att undvika dra i de värsta böjarna. 60-70 tkr låter extremt. Få apparater idag har ens jord.
 
Centralen behöver antagligen inte bytas om man inte vill ha flera jordfelsbrytare eller annan utrustning i centralen. Du behöver heller inte byta till jordade uttag "bara för att". Om du däremot ska renovera något/några rum och ändå ska byta uttag och brytare så hade i alla fall jag i så fall passat på att dra om elen och jorda det/de rummen. Och det är normalt smidigare att dra om alla ledare än att bara dra i en extra jordtråd.
 
S SueCia skrev:
Att dra från ett uttag till en takdosa då kostar alltså 60kr om det är 5 meter att dra, om man bara drar om jorden kostar det 20kr (materialkostnader givetvis)

Om vi debiterar 700kr timmen så får det alltså maximalt ta cirka 3,5 minuter extra innan vi börjar förlora på att försöka krångla i en extra ledare utan att dra ur befintliga.

Lämnar man pris på ett sånt jobb lämnar jag definitivt på att dra om alla ledare alltså.
Håller till fullo med att det är vettigast att använda dom g:a trådarna och dra in nya. Den ökade kostnaden för tråd betalas av den minskade tidsåtgången, det behövs bara ett stopp för att tiden ska rinna iväg. Dessutom är risken stor att dragfjädern "lindar in sig" runt trådarna som finns kvar i rören och orsakar problem.
Och jag har vid ett flertal tillfällen räknat på jobb med jordning av anläggningen och har alltid fått till resultat att det ekonomiskt vettiga är att byta allt med hjälp av befintliga trådar.
 
  • Gilla
Tom6212 och 7 till
  • Laddar…
Nissens
E elmont skrev:
Antalet avlidna per år pga el blev ca 4-5 mindre efter JFB blev allmänna. Att märka är även att dom allra flesta elolyckor sker med yrkesmän som offer. Så antalet avlidna icke yrkesverksamma har minskat med någon enstaka person per år efter JFB infördes så det är inga stora siffror det handlar om. Speciellt om man ser till andra "livsfarliga" saker som tex trafik, sprit, tobak mm.
Hmm, det lär ju ta några decennier innan ”alla” installationer är försedda med JFB. Det installeras ju inte överallt bara för att det ”införts”.

Någon som vet hur stor andel av hushållselen som skyddas av JFB idag?
 
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du är för dyr i timmen ;)
Dessutom undrar jag om inte kunden skulle uppskatta återanvändning och få låta det kosta en liten slant extra. Det tillkommer ju nya toppklämmor och tiden för att koppla ihop fas o nolla i dosorna så jag vet inte... Jag stoppar i dragfjädern, det kostar nån minut att prova.
:)
Har det någonsin hänt att en kund betalar extra för att behålla sina gamla infällda trådar istället för att få nya tro?

Jag skulle aldrig betala extra för att återanvända och har nog aldrig stött på en kund som gör det heller. Miljötänket stannar när plånboken ska fram :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hmm, det lär ju ta några decennier innan ”alla” installationer är försedda med JFB. Det installeras ju inte överallt bara för att det ”införts”.

Någon som vet hur stor andel av hushållselen som skyddas av JFB idag?
Det har byggts ca 800 000 lägenheter sedan 1990 och det totala bostadsbeståndet är ca 5 000 000. Så en vild gissning är att ca 20-25% av våra bostäder har en JFB
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
E elveteran skrev:
Hej en jfbr som är märkt 30 mA bryter på ca 22 mA den strömmen är klart dödande man får hjärtflimmer och kramp det som gör att den skyddar är tidsförlopp ett den ska bryta på några m.sek. Jag vill påstå att en del ström på några fåtal mA skadar kroppen
Om jag inte minns fel så säger standarden att en jfb för personsäkerhet(30mA) får bryta redan vid 15mA. Har detta ändrats?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det finns JFB som ska bryta vid max 10mA så någon nedre gräns tror jag inte det finns, max 30 nA är troligen satt för att det ger ett gott personskydd samt en viss marginal för jordfel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det finns JFB som ska bryta vid max 10mA så någon nedre gräns tror jag inte det finns, max 30 nA är troligen satt för att det ger ett gott personskydd samt en viss marginal för jordfel.
Mjo, men tror att det fanns ett spann för just 30mA som var mellan 15-30mA.

Den lägre gränsen är ju relevant vid dimensionering då det finns saker som läcker lite mot jord vid normal användning…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du är för dyr i timmen ;)
Dessutom undrar jag om inte kunden skulle uppskatta återanvändning och få låta det kosta en liten slant extra. Det tillkommer ju nya toppklämmor och tiden för att koppla ihop fas o nolla i dosorna så jag vet inte... Jag stoppar i dragfjädern, det kostar nån minut att prova.
Förstår inte heller varför man inte ens skulle göra ett försök med dragfjädern. Har fungerat till 80-90% för mig. På vissa ställen har rören hoppat ur dosan och röret och dosan förhåller sig som ett Z vridet 90 grader. Min erfarenhet är att det då är mycket vanskligt att använda befintligt kablage som dragtråd då det är stor risk allt fastnar vid detta "Z" och då står man där med en tom apparatdosa.

Sen kan man förstås vilja byta till halogenfritt och dra ur alla kablar av den anledningen men det är en annan sak.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
B bygges skrev:
Förstår inte heller varför man inte ens skulle göra ett försök med dragfjädern. Har fungerat till 80-90% för mig. På vissa ställen har rören hoppat ur dosan och röret och dosan förhåller sig som ett Z vridet 90 grader. Min erfarenhet är att det då är mycket vanskligt att använda befintligt kablage som dragtråd då det är stor risk allt fastnar vid detta "Z" och då står man där med en tom apparatdosa.

Sen kan man förstås vilja byta till halogenfritt och dra ur alla kablar av den anledningen men det är en annan sak.
Just att röret hoppar ur dosan är ju hyffsat vanligt när man kör i dragfjädern och det redan finns tråd i, och då är man körd.

Men vi gör olika riskbedömningar helt enkelt. Kan man ta det löpande och kunden vill återanvända, absolut då kör vi fjädern. Vill kunden ha fastpris, då använder vi befintlig tråd som dragtråd.

Så gjorde alltid vi och det har alltid fungerat och alla är nöjda.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Om jag inte minns fel så säger standarden att en jfb för personsäkerhet(30mA) får bryta redan vid 15mA. Har detta ändrats?
Jag tror du minns rätt. Får inte lösa under 0,5xI∆N. Men måste lösa vid 1xI∆N. Det visas så i installationsprovaren vad jag kan se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.