E elmont skrev:
Antalet avlidna per år pga el blev ca 4-5 mindre efter JFB blev allmänna.
Nu är ni två som skrivit det. Var har ni den statistiken från? Jag har inte mina böcker tillgängliga, men vad jag kan minnas så ser man ingen direkt skillnad från när just JFB:er infördes (eller snarare "började införas på bred front"). Den skillnad man skulle kunnat se är så liten och utspridd att den försvinner i bruset.

De stora skillnader man ser är när vi först inför skyddsjordning (dvs börjar ta tag i klass-0 problemet på riktigt) och när vi iom plasten får dubbelisolering "på köpet" sas. (Jordningen skulle egentligen löst problemet, men visade sig inte göra det, eftersom den ofta inte var ansluten korrekt, eller gått av, vilket är ett tyst fel. Och kravet på jordning i bostäder kom alldeles för sent för att göra någon skillnad. När det infördes så hade dubbelisoleringen varit legio så länge att det lika gärna kunde kvittat.)

Det sista man enskilt kunde se som orsak i statistiken var de gamla SEMKO-uttagen/handskarna. De tog en bonde om året fram tills vi till slut blev av med dem.

Öht så är strömgenomgång som lett till dödsfall i modern tid främst av typen "klättrat på järnvägen" eller "elektriker jobbat med distributionsnätet" dvs situationer där JFB inte är aktuell.

Men jag kan minnas fel, och har haft fel förr, så om ni har vederhäftig svensk statistik för att JFB faktiskt gjort nytta så är jag mycket intresserad. (Att den gjort, och gör, nytta i USA, det är en annan femma. Men det är ju inte jämförbart.)
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Du hittar uppgifter hos Elsäkerhetsverket och även hos MSB, så det är bara att rota lite och ta reda på vad dom menar och vad man söker. Det är lite knepigt, ska man verkligen ta med tex dom som klättrat på tåg och kommit i kontakt med högspänningen, det finns lite mer av liknande orsaker.
Ps
Det handlar då inte om vilken nytta JFB gör utan mer om elolyckor över huvud taget och över dom senaste 40 åren.
 
E elmont skrev:
Det handlar då inte om vilken nytta JFB gör utan mer om elolyckor över huvud taget och över dom senaste 40 åren.
Ja, den statistiken är jag väl förtrogen med. Det var specifikt uttalandet från er båda (det måste ju komma någonstans ifrån ifall två av varandra oberoende säger det tänker jag?) att JFB:er skulle räddat så många, framförallt yrkesmän, som jag aldrig hört förut och är intresserad av.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Ska man tolka detta som att varken alla uttag jordade, eller JFB gör nån större nytta då? Med avsikt på dödsfall pga. avsaknad av dessa årgärder?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det ska tolkas så att JFB inte räddar så många liv/år i Sverige. Och det beror på att med eller utan JFB har vi elinstallationer som tillhör ett av dom säkraste på jorden. Redan innan JFB var dödsfallen en handfull om man inte räknar med järnvägsvagnar och skadade yrkesmän.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ska man tolka detta som att varken alla uttag jordade, eller JFB gör nån större nytta då? Med avsikt på dödsfall pga. avsaknad av dessa årgärder?
Vad gäller jordning så är jag beredd att ta ställning och säga "ja". Den har inte gjort särskilt mycket. Det kom för sent, och dubbelisoleringen hade redan hanterat den risken på ett mycket bra sätt.

Därmed inte sagt att den är felaktig eller att man skall strunta i den. Jag har själv, i takt med att jag renoverat alla rum i huset, dessutom bytt till jordat när jag ändå behövt dra om osv. Det finns ju, i mitt eget fall iaf, främst jordade datorer och dylikt som mår bra av att sitta i ett jordat uttag.

JFB:er är bra, och personligen så sätter jag den högre (dvs tidigare) på åtgärdslistan än vad Bo gör. Och jag lever som jag lär, jag installerade JFB bland det första jag gjorde för att i större lugn och ro bla kunna leta upp gammal OVIR som låg i drog till sig i rören, innan den kunde bytas. Men inget var direkt trasigt, det skulle jag naturligtvis bytt först.

MEN, man kan inte se att den har haft någon större påverkan annat än på marginalen. Och skälet till det är att vi är i Sverige... I landet, som inte alls är lagom, så har vi ju överlag en mycket hög kvalitet på våra installationer. De farliga situationer som räddar liv i utlandet uppkommer i stor utsträckning inte här. Om så få privatpersoner dör pga strömgenomgång så finns det naturligtvis också färre som kan räddas av en JFB. För att säkerhetsbältet skall kunna rädda liv så måste man ju krocka först.

De som lite leder statistiken, i absoluta tal, är yrkesmännen (vilket är naturligt om man tänker på den mycket högre exponeringen) så det är möjligt att den skulle göra större nytta för dem, vilket ju också sagts. Men jag har som sagt inte sett någon statistik på det, och så många dör det inte ändå, så det kan ändå inte bli några stora siffror.

Så jag rekommenderar i allra högsta grad JFB. På samma sätt som jag är en stor vän av säkerhetsbälte, har brandsläckare/varnare i huset, och är noga med flytväst på sjön. Men därmed inte sagt att jag tror att jag själv kommer att bli räddad av dessa...

Det är ju nu så med de risker där sannolikheten är låg, men konsekvensen allvarlig. Det är svårt att tala om "gör nytta" på det sätt vi är vana vid. För några få kommer det att göra en mycket stor nytta. Men för de flesta så kommer det att vara en "onödig" utgift. Lite som lotterier fast baklänges: Du kommer inte att vinna. Men någon annan kommer att göra det.

P.S. Ja, elmont var snabbare och mycket mera kärnfull! ;)
 
  • Gilla
Vardon och 4 till
  • Laddar…
Men varför har det då nästan blivit ett mantra att "du måste ha en JFB i elcentralen, annars är det livsfarligt med din el i bostaden" ?
 
Bra fråga. Jag har dock fått el i mig några gånger, exempelvis från de gamla motorvärmarsladdarna som inte var så bra skyddade, så nog är det bra med JFB. De räddar kanske inte så många liv, men de skyddar mot skador också. Exempelvis skador på hjärtat. Och mot mycket obehagliga situationer.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Därför att det är så många "experter" som tror sig veta, för att dom har hört att någon som minsann vet har sagt det.
Ps
Nu kom det en emellan men mitt inlägg var ett svar till Dan1891
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men varför har det då nästan blivit ett mantra att "du måste ha en JFB i elcentralen, annars är det livsfarligt med din el i bostaden" ?
Mantrat jag brukar läsa och även framföra är att jordfelsbrytare är en enkel och billig produkt som ökar säkerheten. Det finns ingen större orsak att inte ha den. Somliga kanske uttrycker sig större och somliga kanske uppfattar budskapet annorlunda.
 
E elmont skrev:
Därför att det är så många "experter" som tror sig veta, för att dom har hört att någon som minsann vet har sagt det.
Tänker du på någon särskild person kanske? Kanske en som vill att man skall ha TypB JFB i alla hus?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
A Avemo skrev:
Mantrat jag brukar läsa och även framföra är att jordfelsbrytare är en enkel och billig produkt som ökar säkerheten. Det finns ingen större orsak att inte ha den. Somliga kanske uttrycker sig större och somliga kanske uppfattar budskapet annorlunda.
Det som är liiite läskigt med JFB att de ibland felinstalleras så att fel saker bryts t ex neutralledare.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tänker du på någon särskild person kanske? Kanske en som vill att man skall a.ha TypB JFB i alla hus?
Tyvärr så är det rätt många jag tänker på 😉
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Det som är liiite läskigt med JFB att de ibland felinstalleras så att fel saker bryts t ex neutralledare.
Neutralledaren SKA brytas när JFB löser ut.
 
D
E elmont skrev:
Neutralledaren SKA brytas när JFB löser ut.
Sorry, jag vet ju inte själv. Men det går att göra fel va så det kan bli farligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.