Ja.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 912 inlägg
Ser ju inte ut som någon större stjärna har gjort det där. Sitter trådarna fast så är det ingen fara.
Protte
Protte
Rent elektriskt är det ju så alla dubbel- och multiuttag är kopplade eller byggda. Man har ju liksom inte en skyddsjordskabel för vartenda uttag i grenuttaget.
Moderator
· Stockholm
· 52 842 inlägg
Rent elektrikst är det inget fel. Men det är ju inte så överskådligt att driva det vänstra uttaget direkt från inkoomade elkabel, med vidarekoppling av fas och nolla till det högra uttaget. Men jorden "matar" först dte högra uttaget med vidarekoppling till det vänstra.
Rent formellt tor jag att det är fel. Risken (även om det är en väldigt liiiten risk), är att någon i framtiden tar bort det högra uttaget, utan att observera att jorden till det vänstra matas via det högra uttaget.
Rent formellt tor jag att det är fel. Risken (även om det är en väldigt liiiten risk), är att någon i framtiden tar bort det högra uttaget, utan att observera att jorden till det vänstra matas via det högra uttaget.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 912 inlägg
Faktiskt så landar skyddsjorden först i det vänstra uttaget på en ”parkeringsplint”.H hempularen skrev:Rent elektrikst är det inget fel. Men det är ju inte så överskådligt att driva det vänstra uttaget direkt från inkoomade elkabel, med vidarekoppling av fas och nolla till det högra uttaget. Men jorden "matar" först dte högra uttaget med vidarekoppling till det vänstra.
Protte
Det är säkringen.
Liknande trådar
-
Hur bygga ny dörr till jordkällaren
Byggmaterial & Byggteknik -
Fått stenig jord till vår gräsmatta... är detta okej?
Gräsmatta -
Hur ska man tänka här? Ojordat 3 fas till jordat 1fas
El -
Jordfuktad betong till kantsten
Byggmaterial & Byggteknik -
Koppla jordat dcl-kontakt till ojordad (dubbelisolerad?) Ikea-lampa
Belysning