Då jag inte själv förstår varför så ställer jag nu frågan här.

Vad är det som händer när man har ett förhållande på +16v mellan jord punkt och minus i en (12v krets, innefattande laddare, 2,3ah batteri) ? Förhållandet mellan plus och minus är 13,7v

Redigerat:
Din laddare har troligen ingen definierad potential mot jord.
Jag förutsätter är att din minuspol inte har någon kontakt med "jord", vad du nu menar med "jord".
Troligen menar du skyddsjord eller moder jord.
Det du mäter kan då vara en överledning mellan primärsida och sekundärsida i laddaren.
Det kan finnas en medveten överledning där för att inte de två sidorna ska driva iväg mot en stor potentialskillnad pga kapacitansen i laddarens transformator.
Om du har möjlighet så kan du sätta ett motstånd på några få kiloohm mellan minus och jord och mäta spänningen igen. Troligen ser du en betydligt lägre spänning då.

• Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag förutsätter är att din minuspol inte har någon kontakt med "jord", vad du nu menar med "jord".
Det du mäter kan då vara en överledning mellan primärsida och sekundärsida i laddaren.
Det kan finnas en medveten överledning där för att inte de två sidorna ska driva iväg mot en stor potentialskillnad pga kapacitansen i laddarens transformator.
Om du har möjlighet så kan du sätta ett motstånd på några få kiloohm mellan minus och jord och mäta spänningen igen. Troligen ser du en betydligt lägre spänning då.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jord=Skyddsledare, skyddsjord
Skyddsledare och minus har inte kontakt. Däremot om dessa får kontakt uppstår en kortslutning och utgående säkring från trafo löser ut (24v)

Då kanske pluspolen från din laddare pga ett fel har kontakt med jord.

Då borde säkringen lösa direkt.
Anslutna apparater fungerar .
Frågan är hur detta påverkar batteri och apparater i långa loppet då den här laddaren underhållsladdar hela tiden så länge inget strömavbrott uppstår, så klart!

Du kanske skulle visa upp din lilla anläggning och hur den är kopplad så vi får något konkret att diskutera kring. Jag bara gissar nu. Du kanske har en förbrukare som är ständigt ansluten till ditt batteri? Det kanske är ett s.k nödkraftssystem?

Sekundärsidan på din laddare är troligen (nästan) helt potentiallös mot andra system, inklusive jord och startströmssystemets skyddsjord.

Då kan ena polen, plus eller minus, "jordas" - ingenting händer. Det går ingen felström någonstans stor nog för att lösa ut ett skydd.

Om nu däremot även den andra polen får kontakt med jord, då uppstår en kortslutning på sekundärsidan av laddaren. Primärsidan ser inget fel.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.