Hej,


jag kan inte hitta en enda tråd eller ett enda inlägg om robotgräsklipparen John Deere Tango E5. Finns tex här: http://www.blocket.se/uppsala/John_Deere_robotklippare__Tango_E5_47228045.htm?ca=11&w=3

John Deere anordnar varje år någon slags robotgräsklippartävling, för studenter som bygger sina egna robotgräsklippare, har jag hört. Det borde åtminstone teoretiskt betyda att dom har bra förutsättningar att få fram bra gräsklipparrobotar.

Den här modellen har jag inte hittat några vidare tester av, är det någon som vet mer? Eller rentav har erfarenhet av denna klippare?

Officiella hemsidan: http://www.deere.se/wps/dcom/sv_SE/products/equipment/autonomous_mower/autonomous_mower.page?
 
ullberg
Spännnande, John Deere är en av få bra saker jag tycker kommer från krislandet i väst, jag hänger på och undrar också hur den står sig mot andra konkurrenter.
 
Här kan man läsa om robotgräsklippartävlingen (och se ena hiskeliga, men säkert välfungerande, skapelser): http://www.ion.org/satdiv/alc/video.cfm

Nåväl, det är ett stickspår. Åter till ämnet: någon som har erfarenheter av John Deere Tango E5?
 
frav skrev:
[länk]
Tack! Men den där länken är tyvärr från innan lanseringen, hoppas kunna hitta lite erfarenheter.
 
Angående kvaliteten på Tango E5, så vet jag inte. Du får googla på "Tango E5 review" och liknande. Gjorde det lite snabbt, men hittade ingen vederhäftig undersökning.

Kollade på den förra året, men den låg under radarn eftersom den då kostade över 20 000:-. Vid en googling hittar jag återförsäljare i Sverige som begär över 27 000:- inkl moms för den. En gissning är att en av de större kundgrupperna i Sverige är bönder och människor på landsbygden - dvs den tas in av större John Deere-återförsäljare, vilka i vanliga fall kränger traktorer och liknande. Dessa kanske inte är lika priskänsliga och kan dra momsen på jordbruket osv.

Under alla omständigheter är 15 500:- ett mycket konkurrenskraftigt pris och hade det inte varit för att jag redan har en robotklippare så hade den varit ett klart alternativ. Har svårt att tänka mig att John Deere släpper en undermålig produkt. Dock kan man fundera på varför de säljer den så billigt; kan det vara en hyllvärmare från förra året? Och har det i sådana fall någon betydelse?
 
Hur funkar spiralklippningen? Är det någon logik med den eller är det helt slumpmässigt var den börjar klippa spiraler och hur stora den gör dem?
 
Jag äger en Tango E5 och har haft den i bruk i några veckor nu. 19500 kr + extra kabel. Köpt på John Deere i Uppsala. Det är lite pill innan man får den att gå som man vill osv men den klipper väldigt bra. Jag klippte inte gräset innan jag släppte den lös (2 veckors längd) så att säga och funktionen med spiralklippning verkade då helt märklig då den i princip endast körde i spiral då och kom ingenstans. Jag stängde då av funktionen och efter två veckor så var hela gräsmattan klippt mycket fin. (Körd från 9-21 varje dag) Satte då på spiralfunktionen igen och märkte då att den i princip bara kör spiral om den kommer i ett område som har lite längre gräs. Jag kan inte säga hur många varv den kör dock. Det finns som sagt lite pill att göra för att få den att gå optimalt men det kommer väl så småningom. Den går ju som sagt när det regnar. Enda nackdelen med det som jag märkt är att man behöver rengöra den ibland och ta bort gräs. Den är dessutom extremt tyst. Låter som ett svagt surr om gräset är kort, och lite som en elektrisk hårtrimmer när den går på längre gräs. Den är dessutom snygg ;) smälter in bra med det gröna. Jag har ca 1500 kvm trädgård.
 
Redigerat:
Om ni undrar vem som flyttar möbler i trädgården har ni här svaret :)
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
westcoastrecond
  • Laddar…
Ha, Ha! Nästa generation kanske även kan hämta posten...

Välkommen till forumet för övrigt!
 
  • Gilla
Kartone
  • Laddar…
Jag äger en Tango E5 sedan maj-13 den är kass stannar fler gånger per dygn och är då tom i batteri med påföljd att den tappar en del info.
 
lif skrev:
Jag äger en Tango E5 sedan maj-13 den är kass stannar fler gånger per dygn och är då tom i batteri med påföljd att den tappar en del info.
Vad säger ÅF om problemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.