236 läst · 12 svar
236 läst
12 svar
Jötul I 400 Harmony - det ryker in fast det verkar vara bra drag?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 575 inlägg
Hej!
Fick en https://www.jotul.se/produkter/insatser/jotul-i-400-harmony installerad i en gammal öppen spis förra året.
Den är ansluten till 12 meter slang pga utjänt skorsten.
Är inte helt nöjd med den av flera anledningar - muttern till handtaget lossnar, det är oklart vad som är primär/sekundärluft (manualen och verkligheten är inte riktigt överens, det är ingen jättestor skillnad när man drar i reglagen för luften jämfört med när jag eldar i andra eldstäder med motsvarande justeringsmöjligheter, etc).
Största problemet är att det ryker in rejält när man lägger i ved. Detta även med all form av mekanisk frånluftsventilation avstängd och fönster öppna i rummet där kaminen står. Samtidigt är det till synes bra dra när man har luckan stängd.
Jag kan öppna luckan 1 cm utan problem, men mer än så så bolmar det in. Vi pratar alltså så mycket att det blir besvärande även om man är riktigt snabb. Sett från sidan ser det ut som att det är lättare för röken och lågorna att gå ut genom öppen lucka än att ta vägen mot skorstenen.
Någon som har erfarenheter eller tips?
Fick en https://www.jotul.se/produkter/insatser/jotul-i-400-harmony installerad i en gammal öppen spis förra året.
Är inte helt nöjd med den av flera anledningar - muttern till handtaget lossnar, det är oklart vad som är primär/sekundärluft (manualen och verkligheten är inte riktigt överens, det är ingen jättestor skillnad när man drar i reglagen för luften jämfört med när jag eldar i andra eldstäder med motsvarande justeringsmöjligheter, etc).
Största problemet är att det ryker in rejält när man lägger i ved. Detta även med all form av mekanisk frånluftsventilation avstängd och fönster öppna i rummet där kaminen står. Samtidigt är det till synes bra dra när man har luckan stängd.
Jag kan öppna luckan 1 cm utan problem, men mer än så så bolmar det in. Vi pratar alltså så mycket att det blir besvärande även om man är riktigt snabb. Sett från sidan ser det ut som att det är lättare för röken och lågorna att gå ut genom öppen lucka än att ta vägen mot skorstenen.
De nedersta reglaget ska va stängt. Du reglera elden med de övre. När de tatt sig ordentligt så blir hälften rätt bra. Sen så ha inte så bråttom när du lägger i ved. Öppna lite å låt röken få fart upp igenom.S stugan_i_skogen skrev:Hej!
Fick en [länk] installerad i en gammal öppen spis förra året.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 575 inlägg
Försöker öppna ca 1 cm, vänta en liten stund och sen öppna helt för att lägga in ved. Som man brukar. Men här bolmar det friskt 9 gånger av 10 när jag gör så.B Belastar skrev:
När det bara "luktar hemtrevligt av lite rök" så är det tillfällen när det varit rejält hett. Jag är van att kunna ha luckan öppen, så länge man inte har frånluft/köksfläkt igång...
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 575 inlägg
Ja kamin är samma. Likaså reglagen. Däremot har du mycket högre skorsten. Reglagen i sig hindrar inget. De är bara luft in. Frågan är hur dom anslutit kamin å slang mm. Vinklar och dragningar är inte gynnsamt för draget.S stugan_i_skogen skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 575 inlägg
Jag provade att stänga det nedre helt och reglera med det övre till ca 50%, det rök in betydligt mindre!B Belastar skrev:
Förstår inte hur dock - borde ju inte spela någon roll när luckan öppnas.
Har ett tvärgående parti på slangen på kanske 2-3 meter.
Är de en vågrät dragning på slangen så är inte det så lyckat.S stugan_i_skogen skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 575 inlägg
Det är ju tyvärr inte så lätt att göra något åt det. Murstocken är modell "h" med ett helt trapphus under "valvet".B Belastar skrev:
När det var öppen spis utan insats funkade det bra, utöver att det var otätt och läckte rök överallt längs vägen. Tänkte att det skulle bli bättre med en tät och slät slang än halvt perforerad murstock...
Är lösningen nån rökgasfläkt kanske?
Sitter de nån huv eller liknande över skorstenen??S stugan_i_skogen skrev:Det är ju tyvärr inte så lätt att göra något åt det. Murstocken är modell "h" med ett helt trapphus under "valvet".
När det var öppen spis utan insats funkade det bra, utöver att det var otätt och läckte rök överallt längs vägen. Tänkte att det skulle bli bättre med en tät och slät slang än halvt perforerad murstock...
Är lösningen nån rökgasfläkt kanske?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 575 inlägg
Ja, det ser ut ungefär så här: https://kamin-skorsten.se/skorstenshuv/B Belastar skrev:
Det kom upp i samband med att insatsen installerades och kanalen fick en slang istället för fågelbo....
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 575 inlägg