Hej,

Vi har satt in 4 nya innerdörrar i vår hall, då detta var första gången vi monterade dörrar så gjorde vi tyvärr ett riktigt jobbigt fel. Vi räkna inte med att parkettgolvet skulle gå under karmarna utan siktade istället på att sätta små övergångslister mellan parkett och tröskel(så som man gjort sen tidigare i huset). Detta visade sig vara en ful lösning och något man ska undvika så långt det går vilket vi nu i efterhand håller med om.

Ett annat fel vi gjorde i samband med golvläggningen var att vi höll lite väl stora marginaler runt dörrarna vilket gör att det blir omständigt att täcka upp håligheter med fog och karmlister.

Såhär ser ut ut idag :

#1 Öppning mot kök, här finns ingen dörr :

uo4ISvE.jpg
Man kan se att det finns en hålighet som inte går att täcka upp med en foglist(för att hantera renoveringsgipset(6 mm)).

Förövrigt så är vår tanke är att ha en liten metalllist för att täcka upp springan precis som vi haft med förra golvet.

#2 Öppning mot vardagsrum

RSrGmO1.jpg

Det är kanske svårt att se men golvet i vardagsrummet(äldre parkett) går inte in under tröskel vilket gjorde att vi valde samma lösning på andra sidan. I framtiden kommer karm och tröskel tas bort här.

Åter igen kan man skymta håligheter där det blir svårt att täcka upp med foglisten.

#3 Dörr mot sovrum 1

xAz6ANF.jpg

Detta är 1/4 dörrar som vi satt in och vi har då satt den precis som tidigare dörr satt utan att tänka på att parketten borde gå under karmen. Vi kan även se här att vi varit på tog för generösa med utrymmet runt karmarna, det blir åter igen svårt att undvika springer.

#4 Dörr mot sovrum 2

unlf3Wn.jpg

Liknande problem som med #3

#5 Dörr mot sovrum 3

366gp9l.jpg

Åter igen liknande problem som #3

#6 Dörr mot toalett

C2HaMh3.jpg
Här har vi liknande problem trotts att dörren öppnas utåt. Troligen kommer det även här bli problem med springor.

Golvet är lagt med 6-10 mm avstånd på alla sidor och detta baserat på golvtillverkarens råd via telefon.

Som jag ser det så finns det följande lösningar :

1. Ta ner alla nya karmar, såga upp dörrhållen ytterligare, lägga golvet och slutligen montera dit dörrarna igen. Detta är troligen den "rätta" lösningen men också den som innebär ganska mycket extra jobb, särskilt med tanke på att vi redan tapetserat med ganska dyra tapeter. Badrummet är kaklar så där fick jag dessutom såga med vinkelslip vilket inte var så omtyckt ;)

2. Kapa karmarna ca 1 cm från golv på plats med multimaskin, såga av dörrarna 1 cm med cirkelsåg. Det blir dock fortfarande problem med att sticka under golvet utan att ta ner karmarna. Man kan kanske figursåga golvet efter karmarna men det känns som dömt att misslyckas.

3. Kapa dörrarna och tillverka extra breda platta trösklar. Detta innebär att man måste figursåga trösklarna så att de passar fog och dörrlist. Jag har redan provat såga till en mall i plywood för detta vilket gick på ca 20 min.

4. Strunta i tröskel och låta golvet i hallen möta upp golven i anslutande rum och då sätta en tunn metall list över skarven. Efter som golvet sen tidigare slutat vid tröskeln så innebär det att metalllisten kommer hamna ganska långt in mot rummen istället för mitt under karmen. Det går dock att rätta till när de andra rummens golv ska läggas om. Detta medför en del andra saker, ska golvet gå under karmen för att undvika glipor så måste karmen sågas eller höjas. Ska den sågas kan detta troligen göras på plats men för att få under parketten så måste karmen ändå ner.

Oavsett lösning så kommer jag få lägga om de golvplattor som finns runt dörrarna då vi varit på tog för generösa med marginalerna. Jag har ett oöppnade packet parkett kvar som jag hoppas räcker till att göra dessa ändringar med. I värsta fall får jag beställa ett paket till.

Hur hade ni löst detta?
 
Sticker gipsen ut utanför sidokarmarnas bredd? Har ni inte använt dörrfoder?

Om det inte finns särskilda skäl behöver man inte trösklar under innedörrar. Enklaste lösningen är då att beställa ekstycken hos ett specialsnickeri som går in under dörrarna och som tar upp eventuell nivåskillnad. Dessa stycken skall vara lika breda som karmen med förekommande påsalning. Se bifogade skiss.

Skiss av dörr med ektröskel anpassad för nivåskillnad och sidokarmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det stämmer gipset sticker ut 6 mm utanför karmen och det är egentligen inget konstigt. Sätter man dubbelgips så är det oftast salningslister man sätter för att kompensera. I detta fallet är det dock endast 6 mm så då ska foglist som är 8 mm fungera bra. Ovan på detta kommer såklart foder som då hamnar mer eller mindre i samma nivå som gipset.

Att få specialtillverkade tröskel löser problemet med olika nivåer på golvet men tyvärr har vi kvar de jobbiga problemen, d.v.s 1. dörrbladet är redan nu endast 3-5 mm ovanför golvet, 2. det blir forfarande gliper mellan golv och framsida/baksida av karmarna, d.v.s där som foglisterna och foder är tänkta att sitta.
 
Om dörrbladen är massiva så är det ju inget problem att kapa dem nertill. I annat fall måste du nog lyfta hela karmen för ett bra resultat.

S snowjim skrev:
det blir forfarande gliper mellan golv och framsida/baksida av karmarna, d.v.s där som foglisterna och foder är tänkta att sitta.
Jag är inte säker på att jag fattar problemet fullständigt.
Ett snyggt arrangemang av karm, foder och golvlist, kan se ut på följande sätt.
Diagram som visar arrangemang av golvlist och dörrfoder i en enkel svartvit skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lånar en bild från annan tråd på forumet med bild på "skurkloss".... (justus bild var inte så lätt att förstå om man inte sett detta i verkligheten)

https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/32/32465-2d464cb46dc4e3e08169df68ecc9c2d4.jpg

Om det passar i resten av stilen på huset vet jag inte, men i äldre hus är detta helt klart snyggaste (och mest klassiska) lösningen.

De som kör helt utan karm, eller med minimala lister får ju som sagt problem om något inte är 100% - gissningsvis är det ju därför man satte foder, för att täcka just de springor och snedheter som uppstår...

Om nederkant dörr tar i golvet så finns väl inte mycket val mellan att höja karmen eller kapa dörren i nederkant, men är det inte en massiv dörr funkar det inte - många nya dörrar är gjorda typ i målad pressad wellpapp eller nåt liknande...

Kanske kan du lossa karmen, men för att slippa sabba väggen så kapar du några millimeter på överkant karm och återmonterar lite högre...
 
Det är en skurkloss jag ritat på min bild. Jag kommer inte ihåg vad den detaljen heter, men utan den blir det inga snygga möten mellan foder och golvlist. Skurklossen skall vara lite tjockare än övriga lister, men behöver inte vara dekorerad som var vanligt förr.
 
Tröskeln borde täcka över båda golven, tillsammans med foder/skurkloss löser det problemet... men har du bara några mm frigång dörr till golv går ju inte en vettig tröskel in. Nackdelen med flytande golv är ju de måste kunna röra sig, annars hade du kunnat göra nån annan lösning...
 
Ska fundera om det kan hjälpa i detta fallet. Dock så passar det egentligen inte riktigt stilen.

Här är en bild till som visar lite bättre på vad problemet är :

sVgf5DN.jpg

Tänk er att man sätter en foglist på karmen här och att den sitter ca 3-5 mm in, sen ovanpå den sitter det ett karmfoder. Problemet kommer bli stora hål i golvet ner till vita mattan.

Tröskeln som visas på denna bilden är en standard tröskel till karmen men som ni ser så går den inte att använda utan att få en stor skarv.
 
BirgitS
Kan inte en trekantslist i ek fastsatt i tröskeln täcka över hålet framför tröskeln i alla fall eller om det inte är en nivåskillnad en tunn metallövergångslist med ekfolie?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan inte en trekantslist i ek fastsatt i tröskeln täcka över hålet framför tröskeln i alla fall eller om det inte är en nivåskillnad en tunn metallövergångslist med ekfolie?
Det var så vi tänkte lösa det från början och också så som man löst det sen tidigare i huset. Men jag blev snabbt informerad av byggahus forumet att det är en fullösning som man inte gör merän om man måste. Och nu i efterhand får jag hålla med om att det inte är vidare fint egentligen.
 
Om man skulle ta på sig allt jobb med att höja karmarna 1 cm, hur gör man med hålen, det känns som en stor risk att karmskruvarna går in i de gamla hålen?
 
BirgitS
S snowjim skrev:
Det var så vi tänkte lösa det från början och också så som man löst det sen tidigare i huset. Men jag blev snabbt informerad av byggahus forumet att det är en fullösning som man inte gör merän om man måste. Och nu i efterhand får jag hålla med om att det inte är vidare fint egentligen.
Visst är det en nödlösning och du får ju själv avgöra om du vill ta ett stort jobb för att få det riktigt snyggt eller en nödlösning.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
I vårt fall så är grunden i varje rum tjock spånskiva, där ev trösklar ska ligga är det massivt. Så golvet går från spånskiva, över till massivt, över till spånskiva igen. Jag har här märkt att de kan vara i ganska olika vinklar vilket innebär att om man klämmer ner ett parkettgolv under karmen så är det risk att det blir en upphöjning i golvet strax innanför och om man går hör så sviktar det. Hur hanterar man detta?
 
BirgitS
Jag förstår inte riktigt hur du menar, men det är ju meningen att golvet inte ska gå ända in till väggen under karmen utan det ska ju vara ett mellanrum eller kanske det är för trångt under karmen så golvet fastnar i karmen och inte kommer in alls.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.