Hej.

Har läst och sökt svar i flera månader på mitt "problem"

Bigoar en bild också.

har ett hus byggt 1979, platta på mark med isolering ovanpå som man byggde för den tiden, dvs kall platta. EJ källarhus. INGEN isolering under huset. (syllar med syllisolering (gummilist under) mätta både 2007,2010,2011 på olika ställen varje gång, låga fuktvärden)

Vi har idag grävt bort all matjord och grävt ner till sulan ca 25cm ner längsmed plattan

Fråga 1:

Vad gör jag nu?

Isolera med pordrän säger pordrän, men den remsan blir knappt 15cm om den ska ligga
10cm under mark. Frågan är om det gör något när plattan ändå är kall och ingen isolering under? gör en pordrän remsa på 15cm något när plattan är kall Eller kallasfaltera de 25cm för att förhindra fukt in? (men då kan inte fukt vandra ut)

Eller platon för att få en luftspalt? Går det på 20-25 cm, lönt?

Men det är endast 20-25cm höjd vi pratar om här.

gör det verkligen skillnad vad jag än gör? De flesta gör väl ingenting? Inga andra liknanden hus i området har gjort något liknande

Fråga 2:

Det jag undrar också är hur jag ska fylla upp detta och med vad?
Det förslaget jag har fått är att fyll upp sedan med ICKE dränerande material och lägg sedan plattor runt huset som lutar från huset. För att att inte få ner regnvatten i dräneringen

(Dränering ligger sedan längre ner runt huset och den kommer jag inte gräva upp)

• huset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad är problemet? Vad är det du försöker åstadkomma med åtgärden?

Kanske jag glömde säga.

Det har legat en altan i 30 år mot ena fasaden på ett illa sätt så vi har fått en del frostsprängning i i den pustade sockeln pga massa löv och sånt som legat fuktigt mot sockeln och frsyt på vintrarna. Sockeln är på alla lika hus på gatan ganska dålig putsad. Tänkte fixa det först innan jag bygger nytt soldäck.

Sen hade förra ägaren haft rabatter/gräs mot huset som inte är bra, och tanken är att vi ska lägga plattor runt huset för att dels få bort en del fukt som ligger mot plattan samt göra detta lättare att sköta vid gräsklippning.

så problemet är:

När jag ändå har grävit upp så undrar jag om det finns någon vettig lösning att göra nuvarande lösning "bättre", och dels får reda på vad för sort av grus jag ska fylla upp med längs huskanten? (Dränerande eller icke dränerande)

Det jag vill hoppas åstadkomma är mindre fuktpåverkan till plattan med en vettig lösning till den begränsade ytan.

Det är det jag undrar.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.