3 231 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
JO-anmäler kommunen för lång handläggningstid
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 123 inlägg
Bygglovet drog ut på tiden med hela nio månader, och det innebar stora kostnader för husbyggaren.
Du kan läsa artikeln här: JO-anmäler kommunen för lång handläggningstid
Du kan läsa artikeln här: JO-anmäler kommunen för lång handläggningstid
Nu tror jag att tolkningen "Ett sätt för kommunerna att kommer runt tiden är att begära kompletteringar i ärendet." skulle få många handläggare i kommunerna bli rätt irriterade över då det antyder att man begär kompletteringar i rent okynne.
I det här fallet med den lilla information artikeln ger ("kompletteringen som ombads redan var dem tillhanda i och med första kompletteringen") så ser det ju onekligen ut som om det hänt men vi får hoppas på en komplettering när JO uttalar sig i ärendet.
Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
Denna tråd skall bli intressant att följa. Jag själv har haft problem med att ett bygglov har handskats med på ett sätt som påverkat mig ekonomiskt och praktiskt.
Jag väntar fortfarande på att få det slutgiltiga beskedet om godkänt så därför vill jag inte skriva för mycket här ännu.
Men efter många om och men så ser det ut att godkännas.
Utan att röja för mycket detaljer ännu så handlar det om en tillbyggnad på 100m2.
Handlingarna kom in i juni 2018 till kommunen och mottagningsbevis där det står att "alla handligar som krävs för att påbörja processen nu har inkommit" kom tillbaka.
Jag hade kort därefter ett möte på plats med kommunen där en person på avdelningen vid mötet hade invändningar kring bygglovet (lite på en klackspark).
Detta ledde till att handläggaren lade om spåret och utgick från att bygglovet var planstridigt.
Något vi fått klart för oss att det inte var av tidigare anställd personal på avdelningen. Ritningar producerades baserat på den informationen.
Jag fick då känslan av att detta var en nyck från de anställda att de valt den vägen och att det inte grundade sig i fakta. Jag började därför gräva i PBL, Boverkets regelverk, you name it. När jag kände att jag var på rätt väg så började jag argumentera för min sak, först sakligt i flera månader där jag mer eller mindre blev ignorerad. Troligen tänkte dom på avdelningen att "kan han inte bara va tyst och acceptera...".
Efter flera månader började jag bli lite lätt desperat då det nya beskedet om planstridighet faktiskt påverkade vår befintliga byggnads bygglov. Det blev tal på att häva det bygglovets laga kraft, med mera.
Den sakliga framtoningen kom sedemera att färgas något (inte mycket) av desperationen i situationen till att bli frågande och ifrågasättande från min sida. Var de verkligen säkra på sin sak!?
Så kom då ett dystert besked från kommunen som lade locket på "Vi vet vad du tycker om detta. Men detta är en bedömningsfråga...".
Nu kändes det inte längre som någon vits att lägga fram mer fakta då det ändå inte ansågs vara relevant.
Så....av en händelse så fick jag reda på att ett närliggande hus hade haft exakt samma situation med kommunen och det hade slutat i flera vändor i tingsrätten och sedemera också i mark- och miljööverdomstolen som fastslagit att fakta gällde och att deras hus följde detaljplanen.
Jag fick tag i deras domstolsbeslut (något som kommunen sade sig uttömmande hade utforskat i jakt på prejudikat). Ringde kommunen och sade att jag ville besöka dem på plats för att leverera en överraskning. Jag fick dock "tyvärr" skicka in överraskningen innan mötet så de fick chans att förbereda sig.
Sagt och gjort...väl på mötet trevade handläggaren om det ändå inte var så att jag kunde tänkas acceptera ett nekande.
Nix nej sade jag...och det var inte så mycket att prata om egentligen...kommunen sade att dom då inte längre hade några invändningar.
Detta innebar således att allt jobb jag lagt ner på att rita om huset 5 gånger och komma in med förslag var helt i onödan. Vi kunde återgå till vår ursprungliga ritning.
Nu hade det ju gått ca. 4.5 månader sedan jag första gången skickade in ansökan så jag tänkte att dom kanske skulle bjuda till och handskas med detta snabbt.
Icke sa nicke, det låg i träda på kommunhuset trots otaliga påminnelser om att snön och kylan var på väg.
Som grädde på moset så fick handläggaren gå hem på sjukledighet på strax över en månad i slutet av november. Då kunde man ju anta att någon annan skulle ta över. Nej då, ingen ville ta i detta ärende och det var bara att snällt vänta tills handläggaren kom tillbaka i januari.
Tack å lov så skrev handläggaren tillbaka redan första dagen på jobbet att han avsåg godkänna bygglovet vid nästa samråd i slutet av denna månad.
Här sitter jag nu 7 månader senare och väntar...och snön faller vackert utanför...
Jag väntar fortfarande på att få det slutgiltiga beskedet om godkänt så därför vill jag inte skriva för mycket här ännu.
Men efter många om och men så ser det ut att godkännas.
Utan att röja för mycket detaljer ännu så handlar det om en tillbyggnad på 100m2.
Handlingarna kom in i juni 2018 till kommunen och mottagningsbevis där det står att "alla handligar som krävs för att påbörja processen nu har inkommit" kom tillbaka.
Jag hade kort därefter ett möte på plats med kommunen där en person på avdelningen vid mötet hade invändningar kring bygglovet (lite på en klackspark).
Detta ledde till att handläggaren lade om spåret och utgick från att bygglovet var planstridigt.
Något vi fått klart för oss att det inte var av tidigare anställd personal på avdelningen. Ritningar producerades baserat på den informationen.
Jag fick då känslan av att detta var en nyck från de anställda att de valt den vägen och att det inte grundade sig i fakta. Jag började därför gräva i PBL, Boverkets regelverk, you name it. När jag kände att jag var på rätt väg så började jag argumentera för min sak, först sakligt i flera månader där jag mer eller mindre blev ignorerad. Troligen tänkte dom på avdelningen att "kan han inte bara va tyst och acceptera...".
Efter flera månader började jag bli lite lätt desperat då det nya beskedet om planstridighet faktiskt påverkade vår befintliga byggnads bygglov. Det blev tal på att häva det bygglovets laga kraft, med mera.
Den sakliga framtoningen kom sedemera att färgas något (inte mycket) av desperationen i situationen till att bli frågande och ifrågasättande från min sida. Var de verkligen säkra på sin sak!?
Så kom då ett dystert besked från kommunen som lade locket på "Vi vet vad du tycker om detta. Men detta är en bedömningsfråga...".
Nu kändes det inte längre som någon vits att lägga fram mer fakta då det ändå inte ansågs vara relevant.
Så....av en händelse så fick jag reda på att ett närliggande hus hade haft exakt samma situation med kommunen och det hade slutat i flera vändor i tingsrätten och sedemera också i mark- och miljööverdomstolen som fastslagit att fakta gällde och att deras hus följde detaljplanen.
Jag fick tag i deras domstolsbeslut (något som kommunen sade sig uttömmande hade utforskat i jakt på prejudikat). Ringde kommunen och sade att jag ville besöka dem på plats för att leverera en överraskning. Jag fick dock "tyvärr" skicka in överraskningen innan mötet så de fick chans att förbereda sig.
Sagt och gjort...väl på mötet trevade handläggaren om det ändå inte var så att jag kunde tänkas acceptera ett nekande.
Nix nej sade jag...och det var inte så mycket att prata om egentligen...kommunen sade att dom då inte längre hade några invändningar.
Detta innebar således att allt jobb jag lagt ner på att rita om huset 5 gånger och komma in med förslag var helt i onödan. Vi kunde återgå till vår ursprungliga ritning.
Nu hade det ju gått ca. 4.5 månader sedan jag första gången skickade in ansökan så jag tänkte att dom kanske skulle bjuda till och handskas med detta snabbt.
Icke sa nicke, det låg i träda på kommunhuset trots otaliga påminnelser om att snön och kylan var på väg.
Som grädde på moset så fick handläggaren gå hem på sjukledighet på strax över en månad i slutet av november. Då kunde man ju anta att någon annan skulle ta över. Nej då, ingen ville ta i detta ärende och det var bara att snällt vänta tills handläggaren kom tillbaka i januari.
Tack å lov så skrev handläggaren tillbaka redan första dagen på jobbet att han avsåg godkänna bygglovet vid nästa samråd i slutet av denna månad.
Här sitter jag nu 7 månader senare och väntar...och snön faller vackert utanför...
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Det har kommit lite nya regler för detta med handläggningstiderna. Nu har man infört vite om det inte handläggs i tid och efter 10v så kostar det kommunen 20% per påbörjad vecka om det inte finns särskilda skäl för att handläggningen tar mer än 10v. Så efter 15v blir bygglovet gratis och efter det får kommunen betala den sökande.
Detta är en generell ändring som kommer att gälla alla kommuner.
(Kommer tyvärr inte ihåg ifrån vilket datum det gäller.)
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Låter ju magiskt rättvist, är det verkligen sant?R Robert-san01 skrev:Det har kommit lite nya regler för detta med handläggningstiderna. Nu har man infört vite om det inte handläggs i tid och efter 10v så kostar det kommunen 20% per påbörjad vecka om det inte finns särskilda skäl för att handläggningen tar mer än 10v. Så efter 15v blir bygglovet gratis och efter det får kommunen betala den sökande.
Skulle vara helt underbart om detta skulle börja gälla. Jag ansökte om bygglov för ett litet gästhus mitt i vintern för ett par år sedan och fick vänta till sommaren innan de kallade till första möte (sex månader). (I Lindesberg, en kommun att undvika om man behöver ha bygglov)R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Tydligen gamla nyheter. Gäller från 1/1 2019.
https://www.partilletidning.se/2018/09/forsenat-bygglov-ska-ge-rabatt/
https://www.partilletidning.se/2018/09/forsenat-bygglov-ska-ge-rabatt/
Gammalt inlägg men om någon hittar denna tråd så vill jag påpeka att detta inte stämmer.R Robert-san01 skrev:Det har kommit lite nya regler för detta med handläggningstiderna. Nu har man infört vite om det inte handläggs i tid och efter 10v så kostar det kommunen 20% per påbörjad vecka om det inte finns särskilda skäl för att handläggningen tar mer än 10v. Så efter 15v blir bygglovet gratis och efter det får kommunen betala den sökande.
Efter 10 veckor reduceras vissa delar av avgiften för ansökan.
Detta sker med 20% per vecka i fem veckor.
Efter 15 veckor är alltså avgiften för ansökan om bygglov minskad lite men det är ju ingenting i sammanhanget med alla andra kostnader och påverkan på livet när man väntar på bygglov.
Källa: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/avgifter/avgiftsreduktion/
Efter 15 veckor kan kommunen bara låta tiden löpa utan att det kostar kommunen något.
De kommer även ta betalt för vissa delar av din ansökan oavsett hur lång tid som passerat.
I värsta fall får de ett påpekande från JO om man anmäler dit.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Har du kollat vad som är vad i kostnaden? Totala avgiften är uppdelad i bygglov, samråd, inspektion, slutsamråd osv. Det som reduceras är avgiften för livet och något annat har ingen skrivit.T TCG skrev:Gammalt inlägg men om någon hittar denna tråd så vill jag påpeka att detta inte stämmer.
Efter 10 veckor reduceras vissa delar av avgiften för ansökan.
Detta sker med 20% per vecka i fem veckor.
Efter 15 veckor är alltså avgiften för ansökan om bygglov minskad lite men det är ju ingenting i sammanhanget med alla andra kostnader och påverkan på livet när man väntar på bygglov.
Källa: [länk]
Efter 15 veckor kan kommunen bara låta tiden löpa utan att det kostar kommunen något.
De kommer även ta betalt för vissa delar av din ansökan oavsett hur lång tid som passerat.
I värsta fall får de ett påpekande från JO om man anmäler dit.
Efter 15v blir delen för bygglovet avgiftsfri. Resterande avgifter kvarstår.
Ja, det stämmer att efter 15v är det bara skyndsamt som gäller.
"Nu har man infört vite"R Robert-san01 skrev:Har du kollat vad som är vad i kostnaden? Totala avgiften är uppdelad i bygglov, samråd, inspektion, slutsamråd osv. Det som reduceras är avgiften för livet och något annat har ingen skrivit.
Efter 15v blir delen för bygglovet avgiftsfri. Resterande avgifter kvarstår.
Ja, det stämmer att efter 15v är det bara skyndsamt som gäller.
Det stämmer inte, det är en kostnadsreducering.
"Så efter 15v blir bygglovet gratis och efter det får kommunen betala den sökande."
Kommunen kommer aldrig behöva betala den sökande.
"Har du kollat vad som är vad i kostnaden?"
Ja, bygglovet blir inte gratis.
Delar av ansökan blir det. Det står i länken jag skickade vilka delar av bygglovet det gäller.
"Efter 15v blir delen för bygglovet avgiftsfri."
Nej. Du skriver ju till och med själv att "totala avgiften är uppdelad"
Avgifterna som du radar upp är alla delar av ett bygglov.
"Ja, det stämmer att efter 15v är det bara skyndsamt som gäller."
Det stämmer förvisso men skyndsam hanläggning gäller från dagen ärendet lämnas in.
Min poäng är att kommuner kan dra ut på tiden för något så viktigt som bygglov och det finns i stort sett inget man kan göra för att påverka det.
Att PBL ändrades 2019 så att delar av avgifterna förknippade med bygglov reduceras efter 10 veckor är inte morot nog för kommuner att ska handlägga ärendena skyndsamt som lagen föreskriver.
Det hade varit en klen tröst för den sökande om det ens handlat om 100% reducering.
Att lagen ändrades så att små delar av bygglovet reduceras i kostnad och inget mer drabbar kommunen efter 15 veckor är tandlöst.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det är rätt hemskt vad kommunen roar sig med efter som det inte känns i deras plånböcker så bryr de sig inte. Om man bygger lite för stort då blir det ganska kraftigt vite. Men när kommunen dabbar sig kostar det ingenting. Självklart ska det kosta att bygga fel. Det är inte problemet utan att kommunen kan komma undan
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Bygglov kan bli reducerat till 100%. Dock påverkas inte de andra avgifterna.T TCG skrev:"Nu har man infört vite"
Det stämmer inte, det är en kostnadsreducering.
"Så efter 15v blir bygglovet gratis och efter det får kommunen betala den sökande."
Kommunen kommer aldrig behöva betala den sökande.
"Har du kollat vad som är vad i kostnaden?"
Ja, bygglovet blir inte gratis.
Delar av ansökan blir det. Det står i länken jag skickade vilka delar av bygglovet det gäller.
"Efter 15v blir delen för bygglovet avgiftsfri."
Nej. Du skriver ju till och med själv att "totala avgiften är uppdelad"
Avgifterna som du radar upp är alla delar av ett bygglov.
"Ja, det stämmer att efter 15v är det bara skyndsamt som gäller."
Det stämmer förvisso men skyndsam hanläggning gäller från dagen ärendet lämnas in.
Min poäng är att kommuner kan dra ut på tiden för något så viktigt som bygglov och det finns i stort sett inget man kan göra för att påverka det.
Att PBL ändrades 2019 så att delar av avgifterna förknippade med bygglov reduceras efter 10 veckor är inte morot nog för kommuner att ska handlägga ärendena skyndsamt som lagen föreskriver.
Det hade varit en klen tröst för den sökande om det ens handlat om 100% reducering.
Att lagen ändrades så att små delar av bygglovet reduceras i kostnad och inget mer drabbar kommunen efter 15 veckor är tandlöst.
I Vallentuna där jag bor och sitter med i nämnden så har vi minskat svars och beslutstiderna till nästan hälften senaste året. Det är dock fortfarande så att om inte kompletteringarna inkommer i tid så avvisar vi ansökan som "ej komplett". Förut så la man ansökningarna på hög och inväntade svar.
Så jag skulle inte säga att detta med reducering av avgiften, inte har påverkat handläggningstiderna.
Boverket "PBL, ger kommunerna rätt att ta ut avgifter så att kommunen kan täcka kostnaderna för alla åtgärder som normalt ingår i ärenden om lov..."R Robert-san01 skrev:Bygglov kan bli reducerat till 100%. Dock påverkas inte de andra avgifterna.
I Vallentuna där jag bor och sitter med i nämnden så har vi minskat svars och beslutstiderna till nästan hälften senaste året. Det är dock fortfarande så att om inte kompletteringarna inkommer i tid så avvisar vi ansökan som "ej komplett". Förut så la man ansökningarna på hög och inväntade svar.
Så jag skulle inte säga att detta med reducering av avgiften, inte har påverkat handläggningstiderna.
...
"I ett ärende om bygglov, rivningslov eller marklov ska följande delar av avgiften reduceras:
Beslut om lov
expediering och kungörelse
andra tids- och kostnadskrävande åtgärder."
De delar av avgiften som inte ska reduceras i ett ärende om lov är:
tekniskt samråd
beslut om startbesked
arbetsplatsbesök och andra tillsynsbesök på arbetsplatsen
slutsamråd
beslut om slutbesked
framställning av arkivbeständiga handlingar"
Det är alla delar av ett bygglov.
Tre delar av avgiften kan reduceras med 100%.
Sex delar av avgiften reduceras inte i pris oavsett hur dåligt kommunen sköter sitt jobb.
Förstår inte att du fortfarande påstår att avgiften kan reduceras med 100% när det är nio delar i ett bygglov och endast tre av dessa delar kan reduceras.
Att Vallentuna minskat svarstiderna med 50% senaste året utan att ange hur många veckor det var innan ger inte särskilt mycket information.
Är tiden från inlämnad ansökan till beslut mer än 10 veckor så följer inte Vallentuna lagen.