Hej!

Nyinstallerade ett helt hus för ca 3 år sen. Nytt kök på ny plats med all el helt utbytt, bland annat.

Hällen är en Witt som går på 3x16, på då nydragen 5G2,5. Hällen är indelad i tre zoner från vänster till höger med varsin fas.

För någon månad sen började jfb för delar av nedervåningen och vissa uttag ute gå lite spontant upplevde vi. Efter lite uteslutningsmetod kom vi fram till att det är den tredje zonen på hällen som triggar det hela.

Felanmälde/reklamerade hällen och ngn månad senare hämtade en servicefirma den för koll. Han gissade på plats att ”kraftkortet” troligen behöver bytas. Senare på em ringer dom tillbaka och säger att dom inte lyckas återskapa felet, men ska testköra vidare. Ytterligare en dag test i powerläge mm på verkstaden ger inte heller ngt fel. Ska höras imorgon igen kring hur vi går vidare.

Så... då börjar man ju fundera hur elen mår här hemma. Vi har inte rört ngt kring köket ifråga om elen sen det byggdes.

Att Jfb löser innebär, om jag tolkar det rätt, att det är någon kortis eller isolering som brister ngnstans. Likväl, att det inte är givet att det hänger ihop just med den tredje fasen?

Någon som har några tips hur man går vidare? Är det värt att ta hit någon för ”megga” det hela? Eller ska man bara dra en ny kabel o hålla tummarna?

allt gott!

Det kan naturligtvis vara så att du har ett annat jordfel någonstans mellan den fasen och jord. Du kanske inte har så många andra stora laster som ligger på just den fasen. Ett test du kan göra är att identifiera uttag på L1, L2 och L3. Prova sedan att köra en större last i dessa uttag, t.ex. en vattenkokare. Löser inte JFB ut då bör felet ligga i hällen eller i spisuttaget. Har du kikat där?

J Johan456 skrev:
Det kan naturligtvis vara så att du har ett annat jordfel någonstans mellan den fasen och jord. Du kanske inte har så många andra stora laster som ligger på just den fasen. Ett test du kan göra är att identifiera uttag på L1, L2 och L3. Prova sedan att köra en större last i dessa uttag, t.ex. en vattenkokare. Löser inte JFB ut då bör felet ligga i hällen eller i spisuttaget. Har du kikat där?
Hänger inte riktigt med på de två första meningarna. Faserna är enkom för hällen, dvs delar ingen annan belastning? Men jag kanske missförstår dig :thinking:

Har inte kollat spisuttaget närmare, typ perilex. Men ska göra så. Bra tips att isolera faserna och testa var för sig, tack!

Men om felet triggas av att man kör just en del av hällen. Så skulle jag nog ändå påstå att felet nästan måste vara i hällen, dett under förutsättning att de andra zonerna på hällen belastar lika mycket.

Ett sådant här fel beror ju antingen på att det är överledning mellan fas och jord. Fas som då slås på när den här delen av hällen sätts igång. Då driver en spänning på 230V ström mot jord.

ELLER så är det överledning mellan neutralledaren och jord. Spänningen mellan neutral och jord sskall egentligen vara noll. Men om det går en stor ström i ledaren (som när man slår på en extra zon i hällen), så kan en del ström läcka över vid felstället. Men det gör det då oavsett var i anläggningen man drar mycket ström. Du kan ha ett fel i en utomhuslampa, som bara visar sig när du drar mycket ström någonannanstans.

Testa som sagt med något som drar mycket ström, typ vattenkokare och kaffebryggare (bryggaren drar bara mycket ström medan den brygger) samtidigt. Hinner säkringen lösa ut av överlasten innan jordfelsbrytaren löser ut så har du nog inget jordfel i anläggningen.

Bästa svaret

K Karl P skrev:
Hänger inte riktigt med på de två första meningarna. Faserna är enkom för hällen, dvs delar ingen annan belastning? Men jag kanske missförstår dig :thinking:

Har inte kollat spisuttaget närmare, typ perilex. Men ska göra så. Bra tips att isolera faserna och testa var för sig, tack!
Jag tror du blandar ihop faser och säkringsgrupper.
En villa har normalt tre faser in i huset, l1, l2 och l3. I proppskåpet fördelas faserna på säkringsgrupper. Det finns grupper som har en, två eller tre faser.

Alla grupper som har tre faser delar samma l1, l2 och l3, de delar dessutom l3 med alla en och tvåfas grupper som använder l3.

Så - om du har ett fel i någon grupp som använder l3, kan jfb lösa om du lastar spisens l3.

Ungefär så.

H hempularen skrev:
Men om felet triggas av att man kör just en del av hällen. Så skulle jag nog ändå påstå att felet nästan måste vara i hällen, dett under förutsättning att de andra zonerna på hällen belastar lika mycket.

Ett sådant här fel beror ju antingen på att det är överledning mellan fas och jord. Fas som då slås på när den här delen av hällen sätts igång. Då driver en spänning på 230V ström mot jord.

ELLER så är det överledning mellan neutralledaren och jord. Spänningen mellan neutral och jord sskall egentligen vara noll. Men om det går en stor ström i ledaren (som när man slår på en extra zon i hällen), så kan en del ström läcka över vid felstället. Men det gör det då oavsett var i anläggningen man drar mycket ström. Du kan ha ett fel i en utomhuslampa, som bara visar sig när du drar mycket ström någonannanstans.

Testa som sagt med något som drar mycket ström, typ vattenkokare och kaffebryggare (bryggaren drar bara mycket ström medan den brygger) samtidigt. Hinner säkringen lösa ut av överlasten innan jordfelsbrytaren löser ut så har du nog inget jordfel i anläggningen.
Fas 1+2 kan vi maxa utan problem, men den tredje löser efter några sekunder eller minut. Även utan de andra zonerna igång. Så det är ett relativt isolerat fel som uppstår. Vi fick låna en utbyteshäll som går på de två första faserna som fungerar fint, tex.

Felsökningen vi gjorde var att slå av samtliga säkringar som ligger under jfb och ta en taget, vilket ledde oss till den tredje på hällen. Kan det likväl peka på ett jordfel i systemet någon annanstans? Dvs med de övriga säkringarna frånslagna?

Men, fint tips med överlasten. Tack!

S sunqan skrev:
Jag tror du blandar ihop faser och säkringsgrupper.
En villa har normalt tre faser in i huset, l1, l2 och l3. I proppskåpet fördelas faserna på säkringsgrupper. Det finns grupper som har en, två eller tre faser.

Alla grupper som har tre faser delar samma l1, l2 och l3, de delar dessutom l3 med alla en och tvåfas grupper som använder l3.

Så - om du har ett fel i någon grupp som använder l3, kan jfb lösa om du lastar spisens l3.

Ungefär så.
Ah, tack för förklaringen!

Har testkört de tre säkringarna/faserna var för sig nu med ca 5kW i några minuter utan problem.

Hällmannen kommer tillbaka med ojusterad häll imorgon... vi får se hur långt han kan kolla på det. Annars får nog elektrikern ta en titt tror jag.

Uttaget ser reko ut, inget bränt eller skevt.

edit: video för skojs skull

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Fick tillbaka hällen nu

Och jag kan nu inte återskapa felet. Precis kokat potatis.
Blir tokig haha

• Haha
Wheelabrator
  • Laddar…
Återkoppling

Felet återkom dag 2. Spenderade en del tid med att isolera hur faserna är lastade men blev inte klokare för det. Hällen är det som magiskt skapar jordfelet såvitt vi lekmannamässigt kan bedöma det.

Så... jag la hällen utanför jordfelsbrytaren..
Alla glada och vi har återigen sex zoner på hällen.

K Karl P skrev:
Återkoppling

Felet återkom dag 2. Spenderade en del tid med att isolera hur faserna är lastade men blev inte klokare för det. Hällen är det som magiskt skapar jordfelet såvitt vi lekmannamässigt kan bedöma det.

K Karl P skrev:
Återkoppling

:thumbdown:

Har du bara en JFB för hela huset så kan det ju vara att antalet läckströmmar blir för många. Testa en helt egen JFB till hällen än ingen alls.

• Gilla
Lelleirra
  • Laddar…
OCH du kan ha jordfelet på nått helt annat ställe men det visar sig bara när det blir tung belastning på någon fas, i tex ugnen.

G GoGetLost skrev:
:thumbdown:

Har du bara en JFB för hela huset så kan det ju vara att antalet läckströmmar blir för många. Testa en helt egen JFB till hällen än ingen alls.
Hej! Missat att svara här ser jag

Bra tanke med egen JFB!

För, det har hänt lite grejer sen sist. Den delen av hällen som triggade felet sist har nu dött genom felkod ”E2”. Dvs överhettning. Lösningen enligt manualen är att låta den svalna. Den har varit kall rätt länge nu...
Har även slagit av elen över längre perioder för att nolla den utan resultat.

Någon som vet hur sådana här fel hanteras av repfirma? Byter man hela den sektionen på hällen eller är det ngt överhettningsskydd som slagit till?

Den är felanmäld igen..

Angående det ursprungliga felet att jordfelsbrytaren löser vill jag poängtera det som @hempularen skrev i inlägg #4. Det finns tillfällen då ett fel någonstans i installationen kan göra att jordfelsbrytaren löser vid hög belastning. Det kan leda till den felaktiga uppfattningen att det är just dessa apparater som det är fel på. Men i just det här fallet med en trefasgrupp som matar spishällen skulle det då inte spela någon roll vilken av plattorna du använder. Så din felbeskrivning tyder mycket starkt på att det är i hällen och ingen annanstans felet sitter. Det stärks ytterligare av dina belastningsexperiment.

Vad som gått sönder kan jag inte uttala mig om mer än att det troligen är mer än ett överhettningsskydd. Det har funnits ett isolationsfel tidigare på en del av hällen. Nu har den delen av hällen gått sönder.

Se till att få hällen inkopplad via jordfelsbrytare sedan. Det finns utrustning som bör läggas utanför jordfelsbrytare då de även i normal drift kan generera läckströmmar som riskerar att lösa jordfelsbrytaren. Men spishällar hör inte dit.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.