Hej, i våras installerade vi en JFB i garaget. Allt verkade okej, tills det var dags att börja använda motorvärmare. Nu löser denna ut varje gång motorvärmaren slår på och det är mycket fuktigt väder ute (ej vid torrt väder).

Jag styr mina motorvärmare via smartpluggs, men tror ej felet ligger i dessa eftersom de klarade hela vintern oavsett väder innan JFB kom in i bilden.

Min misstanke är uttaget, då det ser lite hemmapul ut av förre ägaren (på sättet man installerat det tänker jag. Är tveksam att en elektriker skulle sätta det på detta vis).

Så till min fråga. Räcker det att byta uttaget och vända det rätt, eller räcker det t.o.m kanske bara att sätta ett litet tak över uttaget. Vad tror ni?

Bifogar lite bilder på uttaget. ( finns en dosa inblandad före uttaget, om felet ev skulle kunna sitta där med)
 
  • Två svarta strömkablar anslutna till ett vitt vägguttag på en grönspontad trävägg, uttaget ser oprofessionellt monterat ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag monterat på en grön trävägg med ansluten motorvärmarsladd och fuktspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktigt utomhusuttag med inkopplade smartpluggar och motorvärmare vid trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt utomhusuttag monterat på en trävägg med synliga tecken på hemmafix och väderpåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som om du behöver ett uttag som är spolsäkert med ansluten stickpropp.
Ett tak löser säkert också problemet.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Öppna uttagen och titta hur det ser ut inuti dom. Det brukar synas tydligt om det kan samlas vatten i dom, samt se till att du har ett avrinningshål på undersidan av uttagen. Det sitter helt säkert en anvisning med tunnare plast inne i uttaget.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Öppna uttagen och titta hur det ser ut inuti dom. Det brukar synas tydligt om det kan samlas vatten i dom, samt se till att du har ett avrinningshål på undersidan av uttagen. Det sitter helt säkert en anvisning med tunnare plast inne i uttaget.
Så du menar att med avrinningshål, så kan jag komma undan att byta uttag och sätta tak?
 
Det kan räcka OM problemet är att det samlas vatten inne i kapslingen och ett litet tak kan ju alltid vara bra.
Sedan kan man ju undra varför "montören" satt uttagen vridna 90 grader så att locken öppnats uppåt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Magnus E K
Skadar dock aldrig att byta ut Biltema-uttag som sitter på utsatta eller väl synliga ställen.
 
E elmont skrev:
Det kan räcka OM problemet är att det samlas vatten inne i kapslingen och ett litet tak kan ju alltid vara bra.
Sedan kan man ju undra varför "montören" satt uttagen vridna 90 grader så att locken öppnats uppåt?
Ja det är väl det som gör att det känns som f.d ägare och ej elektriker satt dit dem. Passade väl bättre estetiskt på fodret tänkte man säkert. Har du möjligtvis koll om det finns små tak att köpa? Vad man i så fall letar på/efter
 
En plåtbit eller träbit som snidas till att passa och sätts ovanför, behöver inte vara så märkvärdigt.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En plåtbit eller träbit som snidas till att passa och sätts ovanför, behöver inte vara så märkvärdigt.
Nej jag anar det. Men tänkte det kanske finns lite finare än vad jag kan tänkas bygga. Beroende på pris naturligtvis Får väl sätta en fågelholk och ha kablarna komma ut ur den
 
N Nygge72 skrev:
Nu löser denna ut varje gång motorvärmaren slår på och det är mycket fuktigt väder ute
Du tror inte att problemet sitter i bilen? Har du problem även om bilen inte är inkopplad?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du tror inte att problemet sitter i bilen? Har du problem även om bilen inte är inkopplad?
Det vet jag ej. Visserligen har jag elfel just nu i bilen. Men det funkar ju bra när det ej är fuktigt ute. Så tycker att vore det bilen så skulle det krångla även vid torrt väder, eller?
 
N Nygge72 skrev:
Visserligen har jag elfel just nu i bilen.
Värmaren är i princip ett element som är helt frikopplad från bilens elsystem så det borde inte ha med varandra att göra. Ja om det nu inte är någon modern "integrerad" historia.

N Nygge72 skrev:
krångla även vid torrt väder, eller?
Även "elementet" och "kopplingarna" i bilen kan påverkas av fukt.

Borde vara lätt att testa det hela påslaget utan att bilen är ansluten. Då får du i alla fall en liten ledtråd.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.