Hej, i våras installerade vi en JFB i garaget. Allt verkade okej, tills det var dags att börja använda motorvärmare. Nu löser denna ut varje gång motorvärmaren slår på och det är mycket fuktigt väder ute (ej vid torrt väder).
Jag styr mina motorvärmare via smartpluggs, men tror ej felet ligger i dessa eftersom de klarade hela vintern oavsett väder innan JFB kom in i bilden.
Min misstanke är uttaget, då det ser lite hemmapul ut av förre ägaren (på sättet man installerat det tänker jag. Är tveksam att en elektriker skulle sätta det på detta vis).
Så till min fråga. Räcker det att byta uttaget och vända det rätt, eller räcker det t.o.m kanske bara att sätta ett litet tak över uttaget. Vad tror ni?
Bifogar lite bilder på uttaget. ( finns en dosa inblandad före uttaget, om felet ev skulle kunna sitta där med)
Jag styr mina motorvärmare via smartpluggs, men tror ej felet ligger i dessa eftersom de klarade hela vintern oavsett väder innan JFB kom in i bilden.
Min misstanke är uttaget, då det ser lite hemmapul ut av förre ägaren (på sättet man installerat det tänker jag. Är tveksam att en elektriker skulle sätta det på detta vis).
Så till min fråga. Räcker det att byta uttaget och vända det rätt, eller räcker det t.o.m kanske bara att sätta ett litet tak över uttaget. Vad tror ni?
Bifogar lite bilder på uttaget. ( finns en dosa inblandad före uttaget, om felet ev skulle kunna sitta där med)
Öppna uttagen och titta hur det ser ut inuti dom. Det brukar synas tydligt om det kan samlas vatten i dom, samt se till att du har ett avrinningshål på undersidan av uttagen. Det sitter helt säkert en anvisning med tunnare plast inne i uttaget.
Så du menar att med avrinningshål, så kan jag komma undan att byta uttag och sätta tak?E elmont skrev:
Det kan räcka OM problemet är att det samlas vatten inne i kapslingen och ett litet tak kan ju alltid vara bra.
Sedan kan man ju undra varför "montören" satt uttagen vridna 90 grader så att locken öppnats uppåt?
Sedan kan man ju undra varför "montören" satt uttagen vridna 90 grader så att locken öppnats uppåt?
Redigerat:
Ja det är väl det som gör att det känns som f.d ägare och ej elektriker satt dit dem. Passade väl bättre estetiskt på fodret tänkte man säkert. Har du möjligtvis koll om det finns små tak att köpa? Vad man i så fall letar på/efterE elmont skrev:
Värmaren är i princip ett element som är helt frikopplad från bilens elsystem så det borde inte ha med varandra att göra. Ja om det nu inte är någon modern "integrerad" historia.N Nygge72 skrev:
Även "elementet" och "kopplingarna" i bilen kan påverkas av fukt.N Nygge72 skrev:
Borde vara lätt att testa det hela påslaget utan att bilen är ansluten. Då får du i alla fall en liten ledtråd.