Hej,
Jag har äntligen blivit med JFB, och bytt porslinssäkringar mot dvärgbrytare!!

När jag skulle koppla in spisen, som går via en arbetsbrytare. så valde jag att kapa gummiledningen ca 70 cm.
Säkringen för spisen är bruten, arbetsbrytaren frånslagen. Men JFB löste när jag klippte kabeln.
Och löste igen när jag kortade nolla o jord.
Är det självklart att det borde hända? Eller är det något som kan hända, eller något som inte ska hända?

Svenska arbetsbrytare (eller huvudbrytare för den delen) bryter väl inte nolla, så ur den aspekten förstår jag att risken finns.
Men i teorin borde det väl inte vara någon potentialskillnad mellan nolla o jord.

Det finns en tillräckligt stor potentialskillnad för att driva 30mA. Det är fullt normalt att jordfelsbrytaren löser när man gör så.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det blir en strömdelning från normal belastning. Strömmen i nollan får två vägar att gå till PEN som finns någonstans före JFBn. En väg är via neutralledaren i sladden till spisen och över till PE-ledaren tillbaka till centralen. En rejäl omväg, men om man belastar med 3 A så räcker det om 1 % av strömmen tar denna omväg.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
E eleson skrev:
Hej,
Jag har äntligen blivit med JFB, och bytt porslinssäkringar mot dvärgbrytare!!

När jag skulle koppla in spisen, som går via en arbetsbrytare. så valde jag att kapa gummiledningen ca 70 cm.
Säkringen för spisen är bruten, arbetsbrytaren frånslagen. Men JFB löste när jag klippte kabeln.
Och löste igen när jag kortade nolla o jord.
Är det självklart att det borde hända? Eller är det något som kan hända, eller något som inte ska hända?

Svenska arbetsbrytare (eller huvudbrytare för den delen) bryter väl inte nolla, så ur den aspekten förstår jag att risken finns.
Men i teorin borde det väl inte vara någon potentialskillnad mellan nolla o jord.
Hur ser det ut i brytaren, brukar vara en anslutning på varje sida som noll och jord kopplas till. har du fått det rätt i spisen. Klart JFB löser när du klipper rakt igenom noll och jord.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
Tack för konfirmation!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.