Hej forumet!

I natt någon gång hade jordfelsbrytaren i huset löst ut. Upptäcktes på morgonen och jag försökte då återställa den, men den gick direkt igen. Jag drog ner automatsäkringarna i säkringsskåpet en efter en och testade återställa JFB för att se vilken säkring det var som utlöser den. Jag gick igenom allihopa med resultatet att den löser ut ändå. Även om ALLA automatsäkringar var i läget AV så löser JFB ändå ut. Vad kan detta bero på? Är det inkommande elledning i huset som löser ut den eller vad kan det vara? Elektriker jagas men det är alltid bra att få en second opinion då även fackmän har svårt att gissa sig till problemet ibland.

Tack för hjälpen,
Z
 
Kolla först att det inte finns något utanför säkringarna i centralen som JFB betjänar. När löser JFBn? När du står och tittar på den i ett helt nedsläckt hus?

Teoretiskt kan det vara vagabonderande strömmar från grannen till höger, som i kombination med ett jordfel mellan N-PE efter JFBn i din anläggning, löser JFBn. Jag vet inte hur sannolikt det kan vara.

Schematisk bild av en jordfelsbrytare (JFB) med märkning av strömstyrkor och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zachtionman
  • Laddar…
löser den också ut / stannar inte uppe / om du bryter huvudbrytaren eller tar ut huvudsäkringarna?
 
  • Gilla
Zachtionman
  • Laddar…
H
Har inget ute typ som blivit fuktigt så jord och nolla har kortslutits?
 
  • Gilla
Zachtionman
  • Laddar…
Tack för svar allesammans. Fick dit en elektriker i förmiddags som har hittat problemet nu. Det var en kabel ned till ett uthus med fiskegrejer som utlöste JFB. När han kopplade ur den ur centralen så löstes den inte längre ut. När han felsökte nere i fiskeboden upptäcktes ett eluttag vars inkommande kabel hade torkat sönder och på något vis utlöste JFB. Märkligt att det löste ut trots att alla säkringar var av tyckte jag, men det kunde visst ske :)
 
  • Gilla
bleckis
  • Laddar…
H
Räcker att det är kortis mellan jord och nolla.
Har inget med säkring att göra då.
 
Det räcker inte med kortis. Det måste gå en felström på ca 30 mA också. Är det kortis mellan nolla och jord behöver det finnas någon förbrukare som drar dubbla den strömmen. Då kommer hälften att gå i nollan och hälften i skyddsjorden.
 
H Hallerudsbo skrev:
Räcker att det är kortis mellan jord och nolla.
Har inget med säkring att göra då.
Nollan mot främmande jord är ett fall som inte kräver någon belastning i egna anläggningen. Det räcker med ström som drivs endast i nollan genom JFB. Med alla säkringar från, brytare av, mätarsäkringarna urplockade kommer du lösa om andra under samma nätstation har lite last inkopplad. Det blir särskilt tydligt om du ligger under en distribution byggd strikt TN-S men det är mycket ovanligt i det stora hela med den nättypen.
 
  • Gilla
Dellbrant och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.