Hej,

Har haft en elektriker här som dragit om elen på entréplanet, installerat ny central och dragit om lite trådar i källaren samt dragit in 2,5mm2 kabel för 3 fas i tvättstugan som skall delas upp på cirkulationspump till värmegolv, tvättmaskin och ett uttag för tex strykjärn.
Allt har varit frit och fröjd tills vi nu skulle koppla in cirkulationspumpen.
Så fort det blir belastning på en av de 3 faserna på dvärgen så löser JFB.
När en mäter mellan Fas och nolla samt Fas och jord ser allt ok ut.
Öppnade upp centralen och tycker det ser märkligt ut, på den övre raden har vi JFB för VVB, där man bryggat faserna till den högra 3-poliga dvärgen som är till tvättstugan, Nollan från JFB är kopplad direkt till VVB.
Inkommande nolla på JFB är kopplad till Jordskenan, även så för inkommande nolla på Personautomaten som är kopplad till Kyl/Frys.
Bifogar bilder på centralen hela centralen, en närmre bild på övre raden samt där jag ritat ut hur allt är kopplat.

Vi har TN-C/4Ledarsystem inkommande från nätägaren.

Har min elektriker gjort fel?

Med vänlig hälsning,
Jesper

• Elcentral med säkringar och ordnat kabeldragning, märkta med AEG och MALMBERGS, i väggskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt säkerhetsbrytare och säkringsskåp med ordnat kablage och etiketter.
    Skapa konto
  • Strömavläsare mäter spänningen på en öppen elinstallation med synliga kablar och anslutningar.
    Skapa konto
  • Hand håller en gul spänningsprovare mot en öppen eluttag under montering.
    Skapa konto
  • Malmbergs eltestare fäst på vägg visar röda lysdioder för PE OPEN och L OPEN.
    Skapa konto
  • Komplext elektriskt schemas ritning med färgkodade ledningar och anmärkningar för ett byggnadsprojekt.
    Skapa konto
Det ser ut som det är mer än cirkpumpen inkopplad på den gruppen?

Ulltand Ulltand skrev:
Det ser ut som det är mer än cirkpumpen inkopplad på den gruppen?
den gruppen är delad på 3st uttag, ett för cirkulationspumpen, ett för tvättmaskin och ett för tex strykjärn, i dagsläget är det bara cirkulationspumpen som är redo att kopplas in där

Nu tittar jag bara på elschemat, men ni ska inte ta nolla till cirkulationspumpen från den noll-plinten, den måste tas från sin jordfelsbrytare, nu ligger ju nollan på en annan jordfelsbrytare.

• Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
H
Enligt diagrammet har circ.pumpen nolla från andra radens jfb men faser från den första vilket av jordfelsbrytaren tolkas som ett jordfel.

• Gilla
Tolvan93 och 1 till
  • Laddar…
Det är som per ingvar skriver.
Nollan måste tas ifrån din AEG jordfelsbrytare alternativt att dvärgbrytaren matas ifrån din andra jordfelsbrytare.

Vilket proffs du måste ha anlitat. :D

• Gilla
Tolvan93
  • Laddar…
Tolvan93 Tolvan93 skrev:
den gruppen är delad på 3st uttag, ett för cirkulationspumpen, ett för tvättmaskin och ett för tex strykjärn, i dagsläget är det bara cirkulationspumpen som är redo att kopplas in där
Tänker mig att bygeln måste bort då senare…

Åsså undrar elektrikerna varför folk hempular...

• Gilla
  • Haha
Lennart 57 och 6 till
  • Laddar…

Bästa svaret

P Per Ingvar skrev:
Nu tittar jag bara på elschemat, men ni ska inte ta nolla till cirkulationspumpen från den noll-plinten, den måste tas från sin jordfelsbrytare, nu ligger ju nollan på en annan jordfelsbrytare.
P Per Ingvar skrev:
P Per Ingvar skrev:
det var min tanke också när jag öppnade och såg hur det var kopplat, åtgärdat och problemet är löst, tack!

E EyEr0n skrev:
Det är som per ingvar skriver.
Nollan måste tas ifrån din AEG jordfelsbrytare alternativt att dvärgbrytaren matas ifrån din andra jordfelsbrytare.

Vilket proffs du måste ha anlitat. :D
visst sörru, ibland funderar man‍♂️

Hoppas att han var väldigt billig.
Vem var det som valde mtrl?

Använd inte den firman igen

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Hoppas att han var väldigt billig.
Vem var det som valde mtrl?

Använd inte den firman igen
det var elektrikern som valde material

Och vad fick du betala?

Skulle säga en rimlig summa pengar om det inte vore för den här missen. Tog in olika offerter och samtliga låg ungefär på samma nivå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.