Hej,
Har haft en elektriker här som dragit om elen på entréplanet, installerat ny central och dragit om lite trådar i källaren samt dragit in 2,5mm2 kabel för 3 fas i tvättstugan som skall delas upp på cirkulationspump till värmegolv, tvättmaskin och ett uttag för tex strykjärn.
Allt har varit frit och fröjd tills vi nu skulle koppla in cirkulationspumpen.
Så fort det blir belastning på en av de 3 faserna på dvärgen så löser JFB.
När en mäter mellan Fas och nolla samt Fas och jord ser allt ok ut.
Öppnade upp centralen och tycker det ser märkligt ut, på den övre raden har vi JFB för VVB, där man bryggat faserna till den högra 3-poliga dvärgen som är till tvättstugan, Nollan från JFB är kopplad direkt till VVB.
Inkommande nolla på JFB är kopplad till Jordskenan, även så för inkommande nolla på Personautomaten som är kopplad till Kyl/Frys.
Bifogar bilder på centralen hela centralen, en närmre bild på övre raden samt där jag ritat ut hur allt är kopplat.
Vi har TN-C/4Ledarsystem inkommande från nätägaren.
Har min elektriker gjort fel?
Med vänlig hälsning,
Jesper
Har haft en elektriker här som dragit om elen på entréplanet, installerat ny central och dragit om lite trådar i källaren samt dragit in 2,5mm2 kabel för 3 fas i tvättstugan som skall delas upp på cirkulationspump till värmegolv, tvättmaskin och ett uttag för tex strykjärn.
Allt har varit frit och fröjd tills vi nu skulle koppla in cirkulationspumpen.
Så fort det blir belastning på en av de 3 faserna på dvärgen så löser JFB.
När en mäter mellan Fas och nolla samt Fas och jord ser allt ok ut.
Öppnade upp centralen och tycker det ser märkligt ut, på den övre raden har vi JFB för VVB, där man bryggat faserna till den högra 3-poliga dvärgen som är till tvättstugan, Nollan från JFB är kopplad direkt till VVB.
Inkommande nolla på JFB är kopplad till Jordskenan, även så för inkommande nolla på Personautomaten som är kopplad till Kyl/Frys.
Bifogar bilder på centralen hela centralen, en närmre bild på övre raden samt där jag ritat ut hur allt är kopplat.
Vi har TN-C/4Ledarsystem inkommande från nätägaren.
Har min elektriker gjort fel?
Med vänlig hälsning,
Jesper
Nu tittar jag bara på elschemat, men ni ska inte ta nolla till cirkulationspumpen från den noll-plinten, den måste tas från sin jordfelsbrytare, nu ligger ju nollan på en annan jordfelsbrytare.
Bästa svaret
P Per Ingvar skrev:
P Per Ingvar skrev:
det var min tanke också när jag öppnade och såg hur det var kopplat, åtgärdat och problemet är löst, tack!P Per Ingvar skrev: