Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är solskador. Nu vet jag inte vilken miljö den växte i innan du köpte den men om den kom direkt från växthus eller skuggig miljö så måste den avhärdas innan den utsätts för sol och blåst.
Japanska lönnar är inte solälskande växter, snarare lundväxter där strilande ljus och vandrande skugga ger skydd mot brännande sol. Solen från lunchtid och några timmar framåt vid den här tiden på sommaren är nog för stark för en japansk lönn. Är platsen också öppen för vindar blir det skador.
Japanska lönnar är inte solälskande växter, snarare lundväxter där strilande ljus och vandrande skugga ger skydd mot brännande sol. Solen från lunchtid och några timmar framåt vid den här tiden på sommaren är nog för stark för en japansk lönn. Är platsen också öppen för vindar blir det skador.
Tack för svar! Den stod utomhus på plantagen vid inköp. Ska testa att ställa den mer vindstilla för den är nog mest utsatt för det här i blåsiga Göteborg. Hoppas den tar sig! De är ju så vackra.
Hej
Hur gick det med lönnen efter ni flyttat den ?
Har en likadan lönn som förmodligen får alldeles för mycket sol. Bladen ser ungefär likadana ut.
Jag tycker det är lite konstigt dock, för jag har sett i flera trädgårdar stora praktfulla friska japanska blodlönnar där dom står i full sol
Hur gick det med lönnen efter ni flyttat den ?
Har en likadan lönn som förmodligen får alldeles för mycket sol. Bladen ser ungefär likadana ut.
Jag tycker det är lite konstigt dock, för jag har sett i flera trädgårdar stora praktfulla friska japanska blodlönnar där dom står i full sol
Stora exemplar kanske orkar stå emot lite bättre? Det finns ju också en himla massa olika sorter så det är nästa omöjligt att avgöra vad det är för någon sort som grannen har.
Min erfarenhet är att de inte gillar sol eller blåst och blir allra finast som lundväxt.
Min erfarenhet är att de inte gillar sol eller blåst och blir allra finast som lundväxt.