F
hej jag vill bygga en verkstad alltså inte ett mindre enbilsgarage och då undrar jag för det första vad ni rekommenderar för platta till att börja med? verkstan ska vara isolerad och ha uppvärmning av någon form, behöver ej vara permanent uppvärmd utan mer smygvärme för att sen "vridas opp" när jag är där, vilket kommer bli ofta.

jag har inget större bekymmer om golvet är kallt det är därför jag skapar den här tråden för att få hjälp av er som vet vilken platta/hur den ska göras för att passa mina behov och helst spara pengar såklart. jag räknar med att kunna göra det mesta själv utom blanda och hälla i betongen. Med hjälp i form av tips och råd av snickare såklart och genom sökande på nätet, men just nu är det en betongplatta/grund jag vill samla information om och lära mig lite av er som kan och har erfarenhet.

tack

mvh
 
Golvvärme är trevlig men den är "trög" dvs den reagerar inte snabbt när man vill höja värmen.

VIll du ha något som är snabbt på det så är det en fläktkonvektor som är bästa lösningen. De finns både med el och vattenvärme.

Därmed tycker jag att du ska göra en vanlig isolerad plata med ca 20 cm isolering och sen sätta vatten eller elburen värme via en konvektor plus ev ett vanligt element
 
F
hej och tack för snabbt svar. ja värmen är ju en fråga jag tänkt lösa då plattan är klar och bygget påbörjats. jag har inte ens tänkt tanken på golvvärme och jag tror heller inte det är nåt för mig utan jag är mer inriktiad på nåt enklare i uppvärmningsväg också ej hopkopplat med husets värme.

ang plattan, då du skriver en vanlig isolerad platta med 20cm isolering är det 20 cm sån där frigolitplast under betongen då, och är det standard på betongplattor/husgrunder idag?

är det 12cm betong i plattan bortsett från kanterna som vad jag förstått ska gjutas grövre för att bära upp vikten på ekipaget?

jag är även tacksam för steg-för-steg info om hur man går till väga vid byggande/gjutning av en platta til verkstaden. vad man börjar med, vilka material man använder osv.

mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.