Inte vintergrönt, inte sådant som brer ut sig, inte sådant som ska formklippas. Själv tänkte jag ha en rad björkar, men undrar om det är en bra idé. Kan man sätta dem bara en meter från varandra? Och ha någon doftande buske mellan varje björk så det blir tätare undertill, t.ex. syren som inte ger rotskott? Jag gillar tanken på björkar men dricker de så pass mycket för att få in lite annat mellan dem? Omväxling med björkstammar, och blommande och doftande buskar hade varit fint, men skulle det funka i verkligheten? Vit tomtgränsen är ena sidan gräsmatta och andra sidan en enfilig liten grusväg. Har möjlighet att vattna med sjövatten. Tack för svar på förhand, Maria F från T:sås

Björkar blir ju rejäla träd, vet inte riktigt vad du tänkt för slutresultat? Det gröna staketet blir extremt högt! (Björkar är inte lämplig till beskärning.) Visst kan man sätta dem tätt och då kommer kronorna att växa ihop, de blir också högre och smalare, eftersom de kommer att konkurrera om ljus.
Om du planterar den doftande busken mellan samtidigt som björken kan det gå, men med tiden kommer busken troligen att få det lite tufft. Torktåliga syréner som inte skjuter lika mycket rotskott som bondsyrén är ungersk och prestonsyrén.

• Gilla
tarevarg
  • Laddar…
Alltså miljön hade tillåtit björkarna, men du har rätt, de kan bli alldeles för stora också. Jag ska fundera ut hur jag får det bra på den sidan av tomten, kanske en meter pergola, varannan meter och en skir klätterväxt på. Jag vill ju inte att det ska vara för tät. Jag får grubbla vidare. Jag kanske planterar några björkar på tomtgränsen mot skogen i stället, då kan de växa stora i rad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.