Hej!

Jag har ett projekt på gång med balkongen och skulle gärna vilja höra era tankar och råd. Jag planerar att göra en öppningsbar del av balkongräcket (se bifogade bilder – de två första bilderna är på min balkong, och den tredje bilden är något jag hittade på nätet där någon har gjort det väldigt snyggt och integrerat så att öppningen knappt syns).

Jag är medveten om att detta forum främst riktar sig till husägare, men jag hoppas att mina frågor om lägenhet och balkong ändå kan vara relevanta och att ni har värdefulla råd att dela med er av! Jag var också lite osäker på vilket forum jag skulle välja, eftersom det inte fanns någon specifik tråd för balkonger.

Jag har även varit i kontakt med ett företag som ska hjälpa mig att glasa in balkongen, och de ser inga problem med att skapa en öppning även på en inglasad balkong. Deras förslag var att montera dörren längs kortsidan, vilket nog är att rekommendera, men här kommer mitt dilemma:

• Problemet med att ha öppningen på kortsidan är att jag har balkongmöbler där, vilket innebär att jag skulle behöva flytta möblerna varje gång jag vill använda öppningen.
  • Fördelarna med att ha öppningen på långsidan är att det skapar en bättre genomgång till lägenhetens balkongdörr, och jag slipper flytta möblerna eftersom den vägen är helt fri.
Här är några av mina funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med:

1. Var bör jag placera öppningen?
    • Långsidan eller kortsidan?
    • Långsidan känns mer praktisk eftersom det ger en fri passage, men kanske påverkar det stabiliteten mer?
    • Kortare öppning på kortsidan känns stabilare, men det blir krångligt med möblerna. Vad hade ni valt, och vad finns det för för- och nackdelar?
  2. Hur ska man bygga själva dörren?
    • Tanken är att kapa den befintliga ramen och bygga upp en ny ram för dörren.
    • Ska gångjärnen fästas i den befintliga stålramen eller är det bättre att fästa dem i husfasaden? Finns det något speciellt att tänka på här?
    • Hur förbereder jag för öppningens storlek? Bör jag fråga balkonginglasningsföretaget om deras storlek på dörren innan jag börjar göra en öppning, så att det blir rätt från början?
  3. Vad kan det kosta?
    • Vad tror ni att en sån här öppnings modifiering kan kosta, både när det gäller arbetskostnad och material? Någon som gjort något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Jag är tacksam för alla tips, tricks och råd ni kan dela med er av! Jag vill ju helst undvika att göra om detta, så det vore toppen att få era tankar innan jag drar igång.

Ser fram emot era svar!😀

• Bild på en liten balkong på bottenvåningen med ett balkongräcke markerat för en planerad öppningsdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkong med ett staket som har en markerad del för en planerad öppningsbar sektion.
    Skapa konto
  • En balkong med grön beklädnad mot ett tegelhus, med ett förslag till balkongdörr markerat i gult på långsidan.
    Skapa konto
BirgitS
För det första: Har du fått lov av styrelsen att ändra balkongräcket?
Det är ju deras egendom och de kommer att bli ansvariga för att underhålla balkongen inkl. öppningen och inglasningen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För det första: Har du fått lov av styrelsen att ändra balkongräcket?
Det är ju deras egendom och de kommer att bli ansvariga för att underhålla balkongen inkl. öppningen och inglasningen.
Jag glömde skriva att jag fått godkännade av BRF föreningen. Jag även kontaktat stadsbyggnadskontoret och de har godkänt modifieringen av balkongöppning om det inte påverkar utseendet väsentligt¨.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Läs flashbacktråden om dagbädd först

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Läs flashbacktråden om dagbädd först
Det här rör varken bärande betong eller uppsökningsplikt så ser inte parallellen?

BirgitS
S skywalker75 skrev:
Var bör jag placera öppningen?
  • Långsidan eller kortsidan?
Hur ofta kommer du i praktiken att vilja gå ut/in via balkongen?
S skywalker75 skrev:
Långsidan känns mer praktisk eftersom det ger en fri passage, men kanske påverkar det stabiliteten mer?
Ja, det gör det ju men det går ju att lösa med kraftigare stålreglar.
S skywalker75 skrev:
Ska gångjärnen fästas i den befintliga stålramen eller är det bättre att fästa dem i husfasaden? Finns det något speciellt att tänka på här?
Du bör inte få lov att göra åverkan på fasaden. Det kan t.ex. leda till att det kommer in vatten och putsen släpper fortare.
S skywalker75 skrev:
Bör jag fråga balkonginglasningsföretaget om deras storlek på dörren innan jag börjar göra en öppning, så att det blir rätt från början?
Ja
Du bör också noga kolla upp vad det innebär för inglasningen, t.ex. om det innebär att du inte kommer att kunna öppna lika mycket fönster längre (vilket i sig gör att balkongen kan bli otrevligt varm oftare).

• Gilla
skywalker75
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
BirgitS BirgitS skrev:
Hur ofta kommer du i praktiken att vilja gå ut/in via balkongen?

Ja, det gör det ju men det går ju att lösa med kraftigare stålreglar.

Du bör inte få lov att göra åverkan på fasaden. Det kan t.ex. leda till att det kommer in vatten och putsen släpper fortare.

Ja
Du bör också noga kolla upp vad det innebär för inglasningen, t.ex. om det innebär att du inte kommer att kunna öppna lika mycket fönster längre (vilket i sig gör att balkongen kan bli otrevligt varm oftare

Appendix Appendix skrev:
BirgitS BirgitS skrev:
Tack! Ska följa rådet om att göra kraftigare reglar istället för o fästa i fasaden😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.